زنگ خطر برای امنیت انرژی ایران

به گزارش لوکو، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می گوید قطع گاز و خاموشی برق در زمستان سال 1399 و تکرار خاموشی ها در روزهای خرداد 1400 تنها نشانه ای از به خطر افتادن امنیت انرژی در ایران است.

زنگ خطر برای امنیت انرژی ایران

به گزارش ایسنا، رضا پدیدار اعلام کرد: کاهش سرمایه گذاری ها در صنعت آب و برق به ویژه پس از تحریم ها باعث آسیب پذیری فرآیند تأمین مطمئن انرژی در کشور شده است. افزون بر این، مداخله دولت در قیمت گذاری ها هم انگیزه سرمایه گذاری در فرآیند فراوری انرژی، توزیع و انتقال آن و بعلاوه بهینه سازی و افزایش بهره وری انرژی را از بین برده و بر وخامت اوضاع افزوده است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد تغییرات ساختاری در این عرصه، توضیح داد: در این صورت تنو ساختار صنعت برق، فرآیند جایگزینی سیستم های انحصاری با شرایط رقابتی می تواند به تک تک مشتریان اجازه انتخاب عرضه نمایندگان برق را داده و پیکربندی مجددی را شامل می گردد. بدین ترتیب تنو ساختار صنعت برق به معنای شکست انحصار عمودی دولت بر صنعت به وسیله جداسازی زنجیره یکپارچه عمودی و بر هم تنیده تأمین برق و تفکیک در قالب بخش های رقابت پذیر و رقابت ناپذیر است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فراوری برق چهار رکن دارد، شرح داد: فراوری، انتقال، توزیع و بازار خرده فروشی که با تنو ساختار در آن فراورینمایندگان تمام مراحل فراوری و انتقال و توزیع را انجـام می دهند. در این فرآیند ایجاد یک بازار رقابتی برق (عمده فروشی) از اولین بخش هایی است که موردتوجه برنامه ریزان و سیاست گذاران ساختار نو قرار می گیرد. بخش دیگری که در پی بخش فراوری امکان ایجاد رقابت در آن وجود دارد بخش فروش هست. به این ترتیب با تنو ساختار، رقابت در بخش های عمده فروشی و خرده فروشی برق واردشده و بازارهای عمده فروشی به شکلی سازمان دهی می شوند که چندین شرکت فراوری برق برای فروش برق در فراوری متمرکز برق و یا به وسیله قراردادهای دوجانبه با خریداران به رقابت بپردازد. در این حالت انتقال و توزیع هنوز هم انحصار طبیعی تلقی می شوند که احتیاجمند تنظیم هستند تا از دسترسی آزاد و بدون تبعیض تمام شرکت نمایندگان بازار به شبکه انتقال اطمینان حاصل گردد.

پدیدار در تشریح اهداف کلان صنعت برق کشور به سایت اتاق ایران گفت: احتیاج به تغییر قوانین تنظیمی و نظارتی، ضرورت تحقق سیاست خصوصی سازی جامع، توجه به پیش بینی کاهش هزینه ها با مشارکت بخش خصوصی، بی انگیزگی در نوآوری و ابداع در محیط های تنظیمی و نظارتی و بهبود توجه به مشتریان با افزایش رقابت بخشی از موضوعاتی است که باید در این حوزه تغییر کند.

وی ادامه داد: اصلاحات و تنو ساختار صنعت برق آثار اجتماعی متعددی را نیز به همراه دارد که از آن جمله می توان به بهبود شرایط اجتماعی و کاهش فقر، نظام مند شدن بخش های رقابتی صنعت برق از لحاظ سازگاری با محیط زیست و حفاظت از مصرف نماینده و کاهش آلودگی هوا اشاره نمود. متکی شدن صنعت برق ایران برای توسعه این صنعت به درآمدهای داخلی خود به جای بودجه عمومی نیز فرآیندی بلندمدت و هزینه زا است که باید چاره ای برای این امر اندیشید. با وجود تمامی موارد ذکرشده، خبرگان فرایند تنو ساختار صنعت برق ایران را مثبت ارزیابی می نمایند تداوم استراتژی های تنو ساختار صنعت برق را لازم و ضروری می دانند.

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2026

به "زنگ خطر برای امنیت انرژی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطر برای امنیت انرژی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید