ارتقای جایگاه دانشگاه دامغان در نظام رتبه بندی نیچرایندکس

به گزارش لوکو، در جدیدترین لیست منتشر شده از سوی نیچرایندکس، دانشگاه دامغان با سه پله ارتقای نسبت به سال گذشته، در جایگاه ششم کشور نهاده شد.

ارتقای جایگاه دانشگاه دامغان در نظام رتبه بندی نیچرایندکس

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، در جدیدترین لیست منتشر شده از سوی نیچرایندکس، دانشگاه دامغان ضمن حفظ عنوان بهترین دانشگاه استان، با سه پله ارتقاء نسبت به سال گذشته، در جایگاه ششم کشور قرار گرفت.

در حوزه علوم فیزیکی، دانشگاه دامغان پس از پژوهشگاه دانش های بنیادی، در جایگاه دوم کشوری قرار گرفته است.

بر این اساس در حوزه علوم فیزیکی دانشگاه دامغان در بین 161 دانشگاه منطقه غرب آسیا، جایگاه سیزدهم را به خود اختصاص داده است.

نکاتی درباره نظام رتبه بندی نیچرایندکس Nature INDEX:

نیچرایندکس برای اولین بار در سال 2013 بنا قرار گرفت. این پایگاه داده ای، مجموعه ای از اطلاعات مربوط به محققان و مقالات پژوهشی اساسی است که در یک گروه منتخب از 82 مجله علمی با کیفیت بالا در زمینه علوم طبیعی منتشر شده است. پایگاه داده به وسیله Nature Research جمع آوری شده است. 82 مجله موجود در نیچرایندکس نمایانگر کمتر از 5/4 درصد از مجلات علوم طبیعی در وب علم (Clarivate Analytics) است، اما حدود 30 درصد از کل استنادات مجلات علوم طبیعی را نشان می دهد. نیچرایندکس اطلاعاتی را درباره نتایج تحقیق با کیفیت بالا در سطح نهادی ارائه می دهد.

در این نظام رتبه بندی شمارش مقاله با دو روش انجام می گردد:

1. شمارش مقاله (AC)

2. شمارش کسری (FC)

منظور از شمارش مقاله ها، تعداد مقاله های منتشر شده در نشریه ها بدون توجه به تعداد نویسندگان سایر موسسات، شمار کسری سهم مشارکت هر موسسه در نگارش یک مقاله می باشد، بدین ترتیب که چنانچه 10 موسسه هر کدام با یک محقق در نگارش یک مقاله شرکت نموده باشند شمارش کسری هر موسسه برابر با یک دهم است. در شمارش کسر وزنی، وزن مقالات مجلات فیزیک - نجوم و اختر فیزیک به علت حجم بالای انتشارات در این حوزه، کاهش یافته است. رتبه بندی موسسات در این نظام با توجه به شمارش کسری وزنی انجام شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1929

به "ارتقای جایگاه دانشگاه دامغان در نظام رتبه بندی نیچرایندکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای جایگاه دانشگاه دامغان در نظام رتبه بندی نیچرایندکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید