ارتباط خشکیدن دریاچه اورمیه با زلزله های اخیر در آذربایجان غربی

به گزارش لوکو، متخصص زلزله شناسی در زمینه ارتباط خشک شدن دریاچه ارومیه با زمین لرزه های اخیر در آذربایجان غربی شرح داد.

ارتباط خشکیدن دریاچه اورمیه با زلزله های اخیر در آذربایجان غربی

دکتر توحید ملک زاده متخصص زلزله شناسی در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران گفت: زلزله مرتبط با درون زمین است و فعل و انفعالات درون زمین و درواقع حرکات صفحات زمینی باعث شکسته شدن سنگ های سخت زیر زمین در اعماق ده ها کیلومتری می باشد.

متخصص زئو فیزیک می گوید: در منطقه آذربایجان عمق زلزله در حدود ده کیلومتر می باشد، اما در ژاپن وقوع زلزله در عمق پانصد الی هفتصد کیلومتری زمین رخ می دهد؛ بنابراین انرژی های آزاد شده همچون در ژاپن و آذربایجان، در آذربایجان مخربتر است از زلزله های ژاپن است چرا که مرکز زلزله در آذربایجان تقریبا در سطح زمین می باشد.

وی نقش عوامل خارجی مانند خسوف و کسوف، بارش شدید باران و حتی طوفان ها را عامل ثانویه وقوع زلزله مطرح کرد و اضافه کرد: در حقیقت این عوامل مانند کاتالیزور یا تسریع نماینده برای وقوع زلزله عمل می نمایند.

ملک زاده تاکید نمود: منطقه ها مختلف آذربایجان به استثنای پاره ای منطقه ها از نظر زلزله خیزی بسیار اکتیو هستند. هر وقت زمان آزاد شدن انرژی در این منطقه ها فرا رسد عوامل بیرونی ذکر شده فوق میتواند زلزله را تسریع نماید؛ بنابراین خشک شدن دریاچه اورمیه عامل اصلی زلزله های اخیر نیست بلکه تسریع نماینده زمانی زلزله می تواند باشد.

خبرنگاران آذربایجان غربی ارومیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1401 بروزرسانی: 17 مهر 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2106

به "ارتباط خشکیدن دریاچه اورمیه با زلزله های اخیر در آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط خشکیدن دریاچه اورمیه با زلزله های اخیر در آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید