ابداع روشی که سلول های پوستی را 30 سال جوان تر می نماید

به گزارش لوکو، تا به امروز روش های زیادی برای جوان سازی پوست ابداع شده که اغلب آن ها تأثیرات موقت و یا پرعارضه دارند، اما در یک دستاورد علمی نو و شگفت انگیز، دانشمندان پیروز به ابداع روشی برای مهندسی سلول های پوستی شدند که می تواند آن ها را تا 30 سال جوان تر کند.

ابداع روشی که سلول های پوستی را 30 سال جوان تر می نماید

به گزارش خبرنگاران، اگرچه سخن گفتن از اکسیر جوانی هنوز بسیار زود به نظر می رسد، اما این ابداع جالب توجه دانشمندان نخستین قدم جدی برای رسیدن به این رویای دیرینه بشر باشد. دانشمندان می گویند در این روش توانسته اند سلول های پوست انسان را به گونه ای مهندسی نمایند که تا 30 سال پیری را معکوس نمایند و از نظر اندازه گیری های مولکولی خاص، آن ها را به حالت بسیار جوان تری برگردانند.

اگرچه این دستاورد هنوز در مراحل اولیه کارآزمایی خود نهاده شده است، اما دانشمندان می گویند این تکنیک می تواند نقش مهمی در کوشش ها برای فراوری داروی جوان نماینده داشته باشد که در نهایت قادر خواهد بود بعضی از پیامد های مخرب پیری بدن ما را خنثی کند. چیزی که این تحقیق را به ویژه قابل توجه می نماید این است که سلول های پوستی به گونه ای برنامه ریزی می شوند که از نظر بیولوژیکی جوان تر شوند، اما تمام عملکرد هایی که آن ها را در وهله اول به عنوان سلول های پوستی می سازد، حفظ می شوند.

فرآیند مورد استفاده در این ابتکار بر اساس مطالعات شینیا یاماناکا، برنده جایزه نوبل در سال 2007 است، جایی که یاماناکا توانست سلول های طبیعی با عملکردی خاص را به سلول های بنیادی تبدیل کند که می توانند به هر نوع سلول دیگری تبدیل شوند. اما این بدان معناست که در این ابتکار تازه قرار است سلول هویت خاص خود را از دست بدهد. دیلجیت گیل زیست شناس موسسه بابراهام در بریتانیا و سرپرست این مطالعه می گوید: درک ما از پیری در سطح مولکولی در دهه گذشته پیشرفت زیادی نموده است و تکنیک هایی را به وجود آورده است که به محققان اجازه می دهد تغییرات بیولوژیکی مرتبط با افزایش سن را در سلول های انسانی اندازه گیری نمایند. ما توانستیم این دستاورد ها را در آزمایشات خود اعمال کنیم تا اندازه برنامه ریزی مجدد روش تازه خود را معین کنیم.

روش تازه که برنامه ریزی مجدد گذرای مرحله بلوغ نام دارد، سریع تر عمل می نماید (13 روز، در مقایسه با 50 روز در آزمایش های تیم یاماناکا) و قبل از رسیدن به شرایط سلول های بنیادی متوقف می گردد و به سلول اجازه می دهد هویت و عملکرد اصلی خود را حفظ کند. معیار های مختلفی، از جمله ساعت اپی ژنتیک (برچسب های شیمیایی که سن را نشان می دهند) و رونوشت (خواندن ژن فراوری شده به وسیله سلول ها)، برای تأیید اینکه سلول های پوست واقعاً در سن بیولوژیکی تا سه دهه به عقب برگشته اند، استفاده شد.

فراوری کلاژن که یکی از عملکرد های کلیدی سلول های پوست است مورد توجه نهاده شد و مشاهده شد که سلول های جوان همچنان این مواد را به بیرون پمپاژ می نمایند. در واقع، آن ها کلاژن بیشتری نسبت به سلول های پوستی کنترلی فراوری می کردند که فرآیند برنامه ریزی مجدد را طی ننموده بودند. این فرایند بعلاوه نشانه هایی از بهبود سریع تر زخم ها را نشان داد. گیل می گوید: ما ثابت نموده ایم که سلول ها را می توان بدون از دستکاری کردن عملکرد اصلی شان جوان سازی کرد و به نظر می رسد که جوان سازی ما بعضی از عملکرد های از دست رفته را نیز به سلول های قدیمی بازگرداند. این واقعیت که ما بعلاوه شاهد معکوس شدن شاخص های پیری در ژن های مرتبط با بیماری ها بودیم، به ویژه برای آیندگان امیدوار نماینده خواهد بود.

هنوز دانشمندان به طور کامل درک نکردند که مکانیسم برنامه ریزی مجدد گذرای مرحله بلوغ چگونه کار می نماید، اما آن ها فکر می نمایند که بخش های کلیدی خاصی از ژنوم که به کنترل هویت سلول یاری می نماید، ممکن است بتواند از برنامه ریزی مجدد فرار کند. تعداد زیادی از مسائل مربوط به سلامتی مرتبط با افزایش سن از بیماری قلبی گرفته تا آلزایمر وجود دارد که با افزایش سن باید با آن ها مقابله کرد. بنابراین، تحقیقاتی که در اینجا ذکر شده است می تواند در آینده برای یافتن راه هایی برای مقابله با پیشرفت این مسائل مفید باشد.

یکی از گام های بعدی این است که تکنیک های مورد استفاده در اینجا را برای انواع دیگر سلول های بدن به کار ببریم و قبل از انتقال آن ها به خارج از آزمایشگاه و انجام آزمایش های بالینی، مطمئن شویم که فرآیند ها کاملاً ایمن هستند. ولف ریک، زیست شناس مولکولی از موسسه بابراهام، می گوید: در نهایت، ممکن است بتوانیم ژن هایی را شناسایی کنیم که بدون برنامه ریزی مجدد، جوان می شوند و به طور خاص آن ها را برای کاهش اثرات پیری هدف قرار دهیم. این رویکرد نویدبخش، کشف ارزشمندی است که می تواند افق درمانی شگفت انگیزی را باز کند. نتایج این تحقیق جالب توجه در نشریه eLife منتشر شده است.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2023

به "ابداع روشی که سلول های پوستی را 30 سال جوان تر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع روشی که سلول های پوستی را 30 سال جوان تر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید