آیا می دانید که نقطه صفر مسکو کجاست؟

به گزارش لوکو، نقطه صفر مسکو | Moscows zero point

اصطلاح نقطه صفر به این معناست که در بسیاری از کشورها نقطه ای را انتخاب می کنند و از آن سایر فاصله ها و کیلومترها را مورد محاسبه قرار می دهند. در این میان برخی از نقاط صفر دارای شهرت بسیار زیادی می باشند. نقطه صفر مسکو یکی از این نقاط معروف است که مبنای سنجش بسیاری از فواصل و کیلومترها در مسکو می باشد. نقطه صفر مسکو امروزه تبدیل به یکی از جاذبه های جالب و دیدنی در این شهر شده است که بسیار جالب و شاید حتی عجیب است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر نقطه صفر شهر مسکو را بشناسیم.

آیا می دانید که نقطه صفر مسکو کجاست؟

همه چیز درباره نقطه صفر مسکو

طی یک توضیح بسیار مختصر و مفید و در یک جمله باید بگوییم که نقطه صفر شهر مسکو جایی است که تمام مسافت ها از آن محاسبه می شوند. همانطور هم که در مقدمه گفتیم، نقطه صفر تنها مختص به روسیه شهر مسکو نیست بلکه در بسیاری از نقاط دنیا مثل شهر پاریس در فرانسه نقطه صفر وجود دارد. می دونید درباره نقطه صفر مسکو چه نکته ای جالب است؟ این نقطه در زمان امپراطوری روسیه در شهر سن پترزبورگ که پایتخت سابق این کشور بوده، قرار داشته است. از زمانی که پایتخت روسیه از سنت پترزبورگ به مسکو منتقل شد، نقطه صفر هم از شهر سنت پترزبورگ به شهر مسکو منتقل گشت.

از زمان رسمی شدن نقطه صفر مسکو تنها 20 سال است که می گذرد و با این که در حال حاضر واقعا محبوب است اما شاید خیلی ها از وجود آن باخبر نباشند. علامت نقطه صفر مسکو از یک صفحه برنزی تشکیل شده است. بر اساس شواهد موجود، این نشان برنزی متعلق به سال 1985 میلادی بوده است و به خاطر بحث بر سر این که در کدام نقطه از کشور روسیه قرار بگیرد، بسیار بحث و مجادله درباره اش وجود داشت و در طی رویدادهای تاریخی آن زمان و همین کشمکش ها حتی برای مدت زمانی نیز مفقود شد!

البته این مفقودی زیاد هم طول نکشید و خوشبختانه این نشان در سال 1995 میلادی در یک انبار پیدا شد. پس از پیدا شدن این نشان از آن به عنوان نشانی پر افتخار استفاده شد و برای تثبیت آن از آن برای نقطه صفر مسکو استفاده شد. مردم محلی مسکو اعتقاد دارند که اگر کسی بر روی نشان بایستد و سکه ای بالای شانه اش پرتاب کند و آن سکه داخل دایره برنزی بیفتد، آرزوی او حتما برآورده خواهد شد. اگر به روسیه و شهر مسکو سفر کنید، همیشه می توانید تا مردمی را ببینید که وقتی کسی نگاهشان نمی کند مشغول جمع آوری سکه های انداخته شده در نقطه صفر هستند. البته این داستان ها همین جا تمام نمی گردد زیرا بنا بر همین روایات، این سکه ها را اگر انسانی با نیت و کردار بد پرت کرده باشد حامل انرژی منفی می گردد و اگر کسی آن سکه ها را بردارد، یا بیمار می گردد و یا برایش بدیمنی پیش می آید.

به هر حال، نقطه صفر مرزی در بین میدان سرخ و مانژ قرار گرفته است. قبل از نصب نشان نقطه صفر، مسافت ها و فواصل از ساختمان اصلی اداره پست مسکو حساب می شدند. این ساختمان کمی دورتر در قسمت شمالی نشان فعلی معروف در خیابان تِوِرسکایا (Tverskaya) قرار گرفته است. همان طور هم که گفتیم، در زمان امپراطوری روسیه کیلومتر صفر و یا به عبارتی دیگر همان نقطه صفر مسکو در پایتخت آن زمان یعنی سن پترزبورگ قرار داشته است. بناهای یادبود تاریخی و دیدنی زیادی همچون موزه جنگ 1812 در نزدیکی نشان نقطه صفر مسکو قرار گرفته اند.

مسکو

به بهانه آشنایی با نقطه صفر مسکو بیایید تا مختصری هم از شهر مسکو بدانیم. مسکو پایتخت و پرجمعیت ترین شهر کشور روسیه است. این شهر از مهم ترین مراکز سیاسی، مالی، مذهبی، تاریخی، مالی، آموزشی و ترابری روسیه و قاره اروپا محسوب می گردد و با 11 میلیون و 503 هزار نفر جمعیت در سرشماری سال 2010 پرجمعیت ترین شهر قاره اروپا و ششمین شهر پرجمعیت دنیا محسوب می گردد. این شهر در کنار رودخانه مسکو و در ناحیه مرکزی فدرالی در روسیه اروپایی واقع شده است و 860 سال قدمت دارد.

نام مسکو برگرفته از نام رود موسکوا است. در روسی قدیم آن را گراد ماسکوف به معنای شهر کنار رود مسکو می شناختند. کاخ کرملین، قلعه ای باستانی در این شهر است که محل زندگی رئیس جمهور روسیه و استقرار قوای مجریه در این کشور است. این شهر در دوران اتحاد جماهیر شوروی نیز پایتخت آن کشور بود. جاذبه های دیدنی مسکو اصلا کم نیستند. مسکو پایتخت روسیه دارای آب و هوای مرطوب قاره ای، همراه با تابستان هایی معتدل و تا قسمتی شرجی که البته می توان گفت فصل مناسبی برای گردشگران به این شهر زیبا می باشد و دارای زمستان هایی سرد و طولانی است.

مسکو WEATHER

بیشترین دمای هوای ثبت شده تا کنون 36 درجه سانتی گراد در ماه آگوست سال و پایین ترین دما منفی 42 درجه سانتی گراد در ماه ژانویه بوده است. چهار فرودگاه بین المللی، نه ایستگاه راه آهن و مترو مسکو که یکی از عمیق ترین تونل های دنیا است، در این شهر قرار دارند. مترو مسکو با 223 ایستگاه پس از مترو توکیو، بیشترین مسافران را در بین سیستم های مترو دنیا جا به جا می کند. کلان شهر مسکو از نظر دارا بودن مؤسسات علمی، ورزشی و آموزشی از رتبه خوبی در سطح دنیا برخوردار است، به طوری که بیشترین امکانات ورزشی را در کل دنیا به خود اختصاص داده است. مسکو یکی از دوازده شهر قهرمان (Города-герои) به حساب می آید که عنوانی افتخاری برای شهرهایی ست که در زمان شوروی و به هنگام وقوع جنگ دنیای دوم، مردمانش فداکاری ها و جانفشانی های بسیاری از خود نشان دادند.

از جمله جاذبه های این شهر که در نزدیکی نقطه صفر مرزی قرار گرفته است می توانیم به:

  • مجسمه مادر میهن | The Motherland Calls

مجسمه مادر میهن، مسمه زنی است که شمشیری را به هوا برده و گویی آماده جان فشانی و مبارزه برای سرزمینش است. از این مجسمه با نام مامایف نیز یاد می کنند. این مجسمه در شهر ولگوگراد (Volgograd) روسیه و پارک یادبودهای مامایف کورگان (Mamayev Kurgan) قرار گرفته است و در سال 1967 میلادی به یاد بزرگ ترین نبردهای جنگ دنیای دوم یعنی نبرد استالینگراد (Battle of Stalingrad) ساخته شد تا یاد شهیدان این نبرد را زنده نگه دارد.

  • کاخ کرملین مسکو | Grand Kremlin Palace

این کاخ محلی است که دولت فعلی روسیه در آن قرار گرفته است. کاخ کرملین یکی از جاذبه هایی است که بیشترین تعداد بازدید در این کشور را دارد. این کاخ در حال حاضر در بخش شرقی میدان سرخ واقع شده است. بنای چوبی در قرن 12 میلادی در مکان کنونی کرملین تاسیس شد، با این وجود، بر اثر آتش سوزی های مداوم در قرن 16 میلادی سنگ را به جای چوب در بازسازی این بنا به کار گرفتند.

  • کلیسای جامع سنت باسیل | Pokrovsky Cathedral

کلیسای جامع سنت باسیل که با نام کلیسای جامع پکروفسکی نیز شناخته می گردد، یکی از بناهای تاریخی و زیبای شهر مسکو است این کلیسای جامع در میدان سرخ، مسکو واقع شده است و به دستور ایوان مخوف ساخته شد و بلندترین بنای شهر مسکو تا سال 1600 میلادی به شمار می رفت.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 195

به "آیا می دانید که نقطه صفر مسکو کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانید که نقطه صفر مسکو کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید