آگریپینا؛ زنی که جهت امپراتوری روم را تغییر داد

به گزارش لوکو، آگریپینای جوان زن بسیار قدرتمندی در دوران امپراتوری سه تن از اولین امپراتوران روم بوده است. او خواهر امپراتور کالیگولا، همسر کلودیوس و مادر نرون بود.

آگریپینا؛ زنی که جهت امپراتوری روم را تغییر داد

همه ما نام امپراتور های دودمان ژولیو کلودین را می دانیم؛ از آگوستوس تا کالیگولا و نرون، اما شاید نام زنانی که در پیروزی (یا شکست) این امپراتوری ها نقش داشتند را کمتر کسی شنیده باشد. قدرتمندترین این زنان آگریپینای جوان بوده است.

این امپراتریس قدرتمند رومی که بین سال 15 تا 59 قبل از میلاد زندگی می کرده زندگی خارق العاده ای داشته است. بخوانید که آگریپینای جوان چطور به قدرت رسید و چطور آن را از دست داد.

آگریپینای جوان زن بسیار قدرتمندی در دوران امپراتوری سه تن از اولین امپراتوران روم بوده است. او خواهر امپراتور کالیگولا، همسر کلودیوس و مادر نرون بود. هر یک از آن ها او را مهم ترین زن امپراتوری خود به شمار می آوردند و او از این موقعیت برای رسیدن و در اختیار داشتن قدرت استفاده می کرد.

جد آگریپینا اولین امپراتور روم آگوستوس بود. وقتی آگوستوس درگذشت مردم روم باستان او را به حد پرستش گرامی داشتند و به افتخار او معبدی بنا کردند. رومی ها به روال همیشگی به معبد او قربانیانی تقدیم می کردند. در سال 50 قبل از میلاد، آگریپینا تنها بازمانده آگوستوس بود و براین باور بود که گویی خون خدایان در رگ هایش جریان دارد.

در امپراتوری روم باستان سکه ها ابزار تبلیغی مهمی بودند. اوایل دوران امپراتوری کالیگولا، آگریپینا اولین زنی بود که در دوران حیات تصویرش همراه با دو خواهر دیگرش روی سکه ها ضرب شد. در دوران حکمرانی او به عنوان همسر کلودیوس هم اولین زنی بود که تصویرش به جای پشت سکه در روی سکه و کنار امپراتور ضرب شد.

هر چند کالیگولا به او و خواهرانش افتخارات زیادی اعطا کرده بود، اما امپراتور هولناکی بود و اولین امپراتوری بود که به دست نگهبانان خودش کشته شد. پیش از مرگ، بسیاری تلاش کردند او را سرنگون کنند از جمله آگریپینا و یکی از دوستانش.

هنوز در حال نقشه کشیدن بودند که گیر افتادند و آگریپینا برای تنبیه به جزیره کوچکی تبعید شد. دوستش اعدام شد و آگریپینا نجات پیدا کرد.

پس از کشته شدن کالیگولا، آگریپینا به روم بازگشت جایی که عمویش در آن به امپراتوری رسیده بود. کلودیوس برادر بزرگ تر پدرش بود و این مایه شگفتی همه بود که آگریپینا با او ازدواج کند. به ناچار مجلس قانون گذاری را وادار کردند تا قانون ازدواج با محارم را تغییر دهد.

تاریخ نگاران و سخن چینان آن زمان بر این اعتقاد بودند که آگریپینا عموی خود را گول زد، چون بلافاصله خودش قدرتمند ترین امپراتریسی شد که رومی ها تا آن زمان دیده بودند.

بقایای میدان مرکزی یا فروم روم باستان

نرون سعی کرد با چپ کردن قایق مادرش او را غرق کند، ولی آگریپینا شناگر قابلی بود و نجات پیدا کرد.

آگریپینا امپراتریسی بود که رومی ها از همه بیشتر او را در انظار عمومی می دیدند. او روی تختی همانند کلودیوس و در کنار او می نشست و مانند سیاستمداران رفتار می کرد که باعث حیرت رومی ها می شد، چون در آن زمان زنان حق نداشتند در سیاست دخالت کنند. در یکی از این رویداد های عمومی، او شنل نظامی طلایی پوشیده بود تا قدرت و بی اعتنایی خود را به سنت ها نشان دهد.

یکی از چشمگیرترین کار های او به عنوان امپراتریس رومی بنا کردن شهری در محل تولدش بود. این شهر کولونیا کلودیا آرا آگریپیننسیوم نامیده می شد و به کلونی مشهور شد. امروز این شهر چهارمین شهر بزرگ و پر جمعیت آلمان است و ریشه های رومی خود را در نامش حفظ کرده است: کلن.

نرون، پسر آگریپینا. به دستور او مادرش کشته شد

پس از گذشت چهار سال آگریپینا و کلودیوس حوصله شان از هم سر رفت. بنا بر منابع باقی مانده، کلودیوس از تصمیم خود در مورد محروم کردن پسرش بریتانیکوس از ولیعهدی به نفع نرون پشیمان شده بود و آگریپینا هم نگران بود که اگر نرون امپراتور بعدی نشود او موقعیت و قدرتش را از دست بدهد.

این منابع می گویند آگریپینا یک مسموم کننده حرفه ای استخدام کرد و همسرش را با قارچی که به طرز خاصی خوشمزه به نظر می رسید، مسموم کرد. از آنجا که هیچ شواهدی باقی نمانده است که کلادیوس به مرگ طبیعی مرده باشد پس حتماً آگریپینا او را کشته است.

آگریپینا، چون مادر نرون بود خیلی به او احترام می گذاشتند. رومی ها به طور سنتی خود را از خانواده پدری می دانستند و به ندرت نامی از مادر خود می آوردند، اما نرون کتیبه هایی نوشت که در آن ها ذکر شده بود او پسر آگریپینا است. او اولین و تنها زنی بود که از طرف امپراتور اینطور عزت و احترام می دید.

آگریپینا نرون را به امپراتوری رساند، اما او پسر قدر شناسی نبود. نرون او را وادار می کرد که به نقش سنتی خود یعنی مادری بازگردد. از او می خواست در خانه بماند و لباس های زیبا بپوشد، اما آگریپینا می خواست حکومت کند.

بعد از بدترین دعوایی که باهم کردند، نرون دریافت که تنها راه برای این که هر کاری دلش می خواهد بکند این است که مادرش را بکشد. اول خواست او را مسموم کند، اما او هر روز پادزهر می خورد. سپس به قول سوئتونیوس، زندگی نامه نویس نرون، سعی کرد سقف اتاق خواب مادرش را در خواب بر سر او خراب کند، اما مادرش از ماجرا بو برد.

بعد از آن خواست با واژگون کردن قایقی که با آن به دریاچه می رفت او را بکشد، اما مادرش شناگر قابلی بود و نجات یافت. خاتمه تصمیم گرفت با چاقو او را بکشد و پس از اینکه او را کشت ادعا کند که مادرش قصد داشته او را بکشد.

خاتمه نگهبانی در حمام آگریپینا را آنقدر چاقو زد تا مرد.

منبع: فرادید
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1608

به "آگریپینا؛ زنی که جهت امپراتوری روم را تغییر داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آگریپینا؛ زنی که جهت امپراتوری روم را تغییر داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید