آموزش کاشت سبزه ماش برای عید نوروز

به گزارش لوکو، طرز تهیه سبزه ماش مانند کاشت سبزه عدس، سبزه گندم، سبزه قره ماش و ... می باشد. در اینجا با آموزش کاشت سبزه ماش برای عید سال جاری همراه شوید.

آموزش کاشت سبزه ماش برای عید نوروز

خبرنگاران | سرویس خانه داری - با نزدیک شدن به ایام عید نوروز و آغاز سال جدید بسیاری از خانواده ها اقدام به سبز کردن سبزه برای سفره هفت سین خود می نمایند. برای تهیه سبزه عید می توانید از بذر انواع سبزیجات مثل گندم، عدس یا ماش که در همه خانه ها یافت می گردد بهره ببرید.

قبلا در سایت خبرنگاران روش کاشت سبزه هسته نارنج، سبزه خرفه، سبزه هسته پرتقال، سبزه تخم کتان (بذر کتان)، سبزه عدس، سبزه خاکشیر و سبزه گندم برای سفره هفت سین را به شما آموزش داده ایم. این بار قصد داریم روش کاشت سبزه ماش برای عید را به شما آموزش دهیم که روش کار تفاوت چندانی با دیگر سبزه ها ندارد اما شکل ظاهری آن بسیار زیبا و خاص است. با این آموزش همراه باشید.

آموزش کاشت سبزه ماش برای عید:

  1. برای کاشت سبزه ماش برای عید ابتدا باید مقدار دانه را به نسبت ظرف مورد نظرتان انتخاب کنید (در نظر داشته باشید مقدار دانه ها بعد از خیس خوردن دو برابر می گردد).
  2. از شب دانه های ماش را در آب خیس کنید (زمان مورد احتیاج حدود 12 الی 16 ساعت است) و فردای آن روز، آب ظرف را کاملا خالی نموده (میزان آب مورد احتیاج برای خیساندن حدود دو بند انگشت بالاتر از سطح ماش است) و ماش ها را در ظرف مورد نظرتان به صورت لایه ای نازک (سه میلیمتر) پهن کنید.
  3. هرچه قطر لایه کمتر یا بیشتر باشد سبزه کم پشت تر یا پر پشت تر خواهد شد.
  4. یک لایه دستمال آشپزخانه روی ماش های پهن کنید.
  5. سطح دستمال را با اسپری کردن آب روی آن مرتب خیس نگه دارید. (اگر اسپری در دسترس ندارید دستتان را کاملا خیس کنید و آب را با دست بپاشید). از خشک شدن پارچه جلوگیری کنید و برای این منظور 4 الی 5 دفعه در طول روز آن را با اسپری خیس نمایید. توجه داشته باشید میزان آب نباید به گونه ای باشد که ته ظرف آب بماند چرا که سبب می گردد سبزه بپوسد یا رشد خوبی نداشته باشد.
  6. این کار را تا زمانی ادامه دهید که دانه ها جوانه زده و جوانه ها به اندازه یک سانت بلند شوند و کمی رنگ سبز پیدا نمایند. سپس دستمال را برداشته و از آن به بعد آب را روی جوانه ها اسپری کنید. سه چهار بار در روز کافی است به حدی که دانه ها نه خشک باشد و نه آب زیادی در ظرف جمع گردد.
  7. این فرایند را ادامه دهید تا سبزه ماش به ارتفاع مورد نظرتان برسد. میزان رشد سبزه ها به گرمی و سردی محل نگهداری آن ها بستگی دارد. اگر رشد آن زیاد است، آن را به مکانی خنک تر و یا بالعکس به مکانی گرمتر منتقل کنید.

چند نکته درباره تهیه سبزه ماش:

  • اگر از دستمال پارچه ای استفاده می کنید بهتر است دستمال نخی و کاملا نو (مصرف نشده) باشد ،در غیر این صورت میکروب ها سریع در ان رشد نموده و سبزه کپک خواهد زد.
  • بهتر است ظرف سبزه را پشت پنجره آشپزخانه نگه دارید تا کمی هم ازنور آفتاب استفاده کند.
  • سبزه گندم کاملا صاف است و می توان نوک سبزه را با قیچی مرتب کرد و در صورتی که بیش از حد بلند شوند، آن ها را کوتاه کرد اما در خصوص سبزه عدس و سبزه ماش این طور نیست و در صورتی که نوک سبزه ها را کوتاه کنید یه ظرف پر از ساقه نازک خواهید داشت که زیبایی ندارد.
  • هر قدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر می گردد.
  • آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده می کنید باید آب ولرم باشد.
  • اگر در محیط گرم و خشک زندگی می کنید، تا مرحله ای که جوانه ها هنوز به یک سانت نرسیده اند از پارچه مرطوب بهره ببرید.
  • برای سبزه عید، ماش سیاه بهترین پیشنهاد است البته زمان سبز کردن آن کمی متفاوت است.

کلام آخر

امیدواریم از این آموزش استفاده نموده و تا وقت باقی است، یک ظرف سبزه ماش برای عید سال جاری تهیه کنید و از تماشای دسترنج خود لذت ببرید. از قلم نیاندازید سبزه ماش در مقایسه با سبزه خاکشیر و گندم رشدی کند تر دارد پس برای داشتن این سبزه زیبا باید 12 - 15 روز مانده به عید، اقدام به کاشت ماش نمایید تا سبزه ای زیبا سر سفره هفت سین تان داشته باشید.

منبع: setare.com
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1356

به "آموزش کاشت سبزه ماش برای عید نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش کاشت سبزه ماش برای عید نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید