آبگیری سد النهضه را آغاز خواهیم کرد، ضرری متوجه مصر نیست

به گزارش لوکو، به گزارش خبرنگاران به نقل از روسیاالیوم، آبی احمد نخست وزیر اتیوپی اعلام نمود که آبگیری سد النهضه به منظور نهایت استفاده از فصل باران های فراوان، شروع خواهد شد و ضرری متوجه مصر نیست.

آبگیری سد النهضه را آغاز خواهیم کرد، ضرری متوجه مصر نیست

وی اضافه کرد: اختلافات ما درباره آبگیری و راه اندازی سد در داخل خانواده آفریقایی حل خواهد شد. ما زیانی به مصر نمی رسانیم و آبگیری سد را برای استفاده از فصل باران های فراوان، آغاز خواهیم کرد.

این درحالی است که منابع سودانی اعلام نموده اند که دولت اتیوپی آبگیری سد النهضه را به شکل پنهانی آغاز نموده که این سبب کاهش سهم آب در سودان شده است. این منابع بیان کردند که همه شواهد حکایت از این موضوع دارد و سودان از کمبود آبی که به آن وارد می گردد، شکایت دارد.

همزمان محمد السباعی سخنگوی وزارت منابع آبی مصر گفت: اطلاعاتی در این زمینه که اتیوپی مخفیانه آغاز به آبگیری سد نموده است، وجود ندارد. هر که از آغاز آبگیری سد در حال حاضر می گوید از او بپرسید که درست می گوید یا خیر. مذاکرات میان مصر و سودان و اتیوپی ادامه دارد و تحول جدیدی رخ نداده است و امیدواریم که تحول مثبتی رخ دهد.

لازم به ذکر است که مصر بشدت به آب نیل احتیاج دارد. حدود 90 درصد از منابع آبی مصر از رود نیل تامین می گردد. همین مساله اهمیت نیل را برای زندگی و اقتصاد مصر نشان می دهد. حدود 86 درصد از آبی که به سد اسوان می رسد از ارتفاعات اتیوپی سرچشمه می گیرد.

نیمی از رودخانه نیل در مناطق پر بارش بالای خط استوا در کشورهای تانزانیا و کنیا و نیمی دیگر در مناطق کاملاً خشک مصر واقع شده است. مصر در طول تاریخ خود با کسب بیشترین منافع از این رودخانه و داشتن یک تمدن رودخانه ای، رابطه ای ناگسستنی با رود نیل داشته است. منافع استراتژیک، ژئوپلیتیک و اقتصادی مصر به دلیل احتیاج به آب برای کشاورزی، صنعت و تأمین آب شرب 90 میلیون نفر، همیشه اهمیت نیل به عنوان شاخص امنیت ملی این کشور را به روشنی نمایان نموده است.

از سوی دیگر، اتیوپی از اینکه طی دهه ها و سده های گذشته نتوانسته از موقعیت ژئواستراتژیک خود به عنوان یک کشور بالادستی به لحاظ در اختیار داشتن منابع آبی فراوان بهره گیرد بسیار ناراضی و حتی خشمگین است.

در گذشته دولت آدیس آبابا به دلیل در اختیار نداشتن منابع اقتصادی لازم و نیز شرایط سیاسی ناپایدار نتوانسته بود زیر ساختهای مربوط به مدیریت منابع آبی خود را ایجاد کند. اکنون که اتیوپی در زمینه ایجاد زیر ساختهای لازم به توانمندی نسبی رسیده است به هیچ وجه حاضر نیست از حق خود در مدیریت آبی رود نیل صرفنظر کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1067

به "آبگیری سد النهضه را آغاز خواهیم کرد، ضرری متوجه مصر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبگیری سد النهضه را آغاز خواهیم کرد، ضرری متوجه مصر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید