10 فیلم ترسناک بسیار مشهوری که کسی در آن ها نمی میرد؛ از Poltergeist تا The Others

به گزارش لوکو، تعدادی از فیلم های ترسناک وجود دارند که تمایلی به کشتن ندارند و بیشتر شخصیت های آن ها زنده می مانند. در نتیجه این فیلم ها کلیشه وجود مرگ های وحشتناک در فیلم های ژانر وحشت را نادیده می گیرند هر چند ممکن است این موضوع از نگاه بسیاری عجیب و غیرقابل قبول باشد. اما این موضوع باعث نمی گردد فیلم هایی که کشت و کشتار زیادی در آن ها رخ نمی دهد به میزان فیلم های پر از کشتار و خونریزی ترسناک نباشند.

10 فیلم ترسناک بسیار مشهوری که کسی در آن ها نمی میرد؛ از Poltergeist تا The Others

بیش از هر ژانر دیگری در سینما، ژانر وحشت به خاطر کشتار های بی شمارش شناخته می گردد. این موضوع منطقی و قابل درک است، زیرا ژانر وحشت مخاطبان خود را وادار می سازد که با شبح مرگ و هر آن چیزی که با مرگ در ارتباط است روبرو شوند. اما تعدادی از فیلم های ترسناک وجود دارند که تمایلی به کشتن ندارند و بیشتر شخصیت های آن ها زنده می مانند.

در نتیجه این فیلم ها کلیشه وجود مرگ های وحشتناک در فیلم های ژانر وحشت را نادیده می گیرند هر چند ممکن است این موضوع از نگاه بسیاری عجیب و غیرقابل قبول باشد. اما این موضوع باعث نمی گردد فیلم هایی که کشت و کشتار زیادی در آن ها رخ نمی دهد به میزان فیلم های پر از کشتار و خونریزی ترسناک نباشند.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 10 فیلم ترسناکی در ژانر وحشت آشنا کنیم که در آن ها کسی نمی میرد.

1- Eraserhead (1977)

دیوید لینچ به عنوان یکی از تحسین شده ترین و صاحب سبک ترین فیلمسازان هالیوودی بعضی از برترین فیلم های تاریخ سینما را ساخته است. یکی از این فیلم ها Eraserhead است که خلاصه کردن اتفاقات آن سخت است، دقیقاً به این خاطر که به جای داشتن داستانی منسجم به تصویرسازی صوتی و بصری تکیه دارد. فیلم Eraserhead به موضوعات شماتیک بسیاری می پردازد که در دیگر فیلم های دیوید لینچ نیز به تصوی کشیده شده اند و علیرغم اینکه هیچ کسی در این فیلم نمی میرد، اما قدرت تکان دهندگی بالایی دارد و یک فیلم بسیار ترسناک به شمار می آید.

2- The Amityville Horror (1979)

نام فیلم The Amityville Horror با نام خانه های جن زده مترادف شده است. در حالی که بعضی از زوایا و جنبه های این فیلم در گذشت 40 سال اخیر از اعتبار افتاده اند- بعضی از دیالوگ های آن می تواند اکنون خنده دار و مضحک جلوه کند-، اما همچنان فیلمی پیروز به شمار می آید، زیرا بازیگران فیلم همه چیز را جدی گرفتند. در نتیجه، فیلم The Amityville Horror توانسته حس ترس و وحشت همه جا حاضر را به بیننده منتقل کند که با حس شخصیت ها پس از اینکه از واقعیت خانه تازه شان آگاه می شوند به مرحله تازه ای برده می گردد. با این وجود که این فیلم و تم آن در ژانر وحشت شناخته شده هستند، اما در طول داستان فیلم مرگی رخ نمی دهد.

3- Flatliners (1990)

سال 1990 سال بسیار خاصی برای ژانر وحشت بود و فیلم های ترسناک زیادی در این سال ساخته شدند که ماهیت انسان و تجربه او از زندگی پس از مرگ را به چالش کشیدند. در خصوص فیلم Flatliners، داستان فیلم در خصوص گروهی از محققان است که خود را در معرض مرگ قرار داده و پس از کسب تجربه ای خاص از زندگی پس از مرگ، به زندگی باز می گردند. شوربختانه آن ها خیلی زود در می یابند که تکرار این تجربه عواقب و هزینه های خاص خودش را دارد. علیرغم تمرکز فیلم بر مرگ، تمامی شخصیت های فیلم زنده می مانند، هر چند هیچکدام از این تجربه بی سابقه، سالم و بدون صدمه بیرون نمی آیند.

4- Poltergeist (1982)

فیلم Poltergeist از نگاه بسیاری یکی از برترین فیلم های ترسناک دهه 1980 است و یکی از فیلم های متعددی است که از مفهوم ساخته شدن خانه روی بقایای یک قبرستان استفاده می نماید. در این فیلم، خانواده اصلی داستان در اثر حمله نیرو های ماوراءالطبیعه به خانه ییلاقی ظاهراً آرامشان در ترس و وحشت فرو می روند. اگر چه بار ها از این روایت تقلید شده ودر بیشتر موارد این تقلید بسیار بی کیفیت بوده است، فیلم Poltergeist فیلمی است که هنوز هم توانایی اش برای زهره ترک کردن مخاطبان را داشته و این حس را در مخاطب ایجاد می نماید که حتی خانه یک نفر که قرار است امن ترین مکان در دنیا برایش باشد، به کانون وحشت تبدیل گردد. علیرغم حال و هوای شومش، هیچ کدام از شخصیت های داستان در جریان فیلم نمی میرند.

5- Freaks (1932)

فیلم Freaks یکی از محبوب ترین و ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت در میان هواداران این ژانر است و دلایل خوبی برای این اعتبار وجود دارد. همانطور که عنوان فیلم نشان می دهد، داستان آن در جریان یک سیرک نمایش های انسان های عجیب و غریب می گذرد، اما خیلی زود فاش می گردد که این انسان های نرمال و طبیعی هستند که شخصیت های شرور و شیطان صفت داستان هستند. فیلم Freaks به چند علت فیلمی قابل توجه است، به ویژه به خاطر استفاده از بازیگرانی که در واقع بخشی از این سیرک ها بودند و ناتوانی های جسمی و معلولیت های خاص داشتند. در حالی که هیچ کسی در این فیلم نمی میرد، اما شخصیت های متعددی وجود دارند که به خاطر بیرحمی و شیطان صفتی به شدیدترین شکل ممکن تنبیه می شوند.

6- The Babadook (2014)

دهه 2010 را می تواند عصر طلایی ژانر وحشت و فیلم های ترسناک دانست و یکی از شناخته شده ترین و برترین فیلم های ترسناک این دهه نیز فیلم The Babadook است که بر روی مادر و پسری تمرکز دارد که شخصیت ترسناک و شیطانی بابادوک زندگی آن ها را جهنم نموده است. The Babadook فیلمی است که کمتر بر خونریزی و بیشتر بر حس دائماً مشهود و حاضر رعب و تهدید تمرکز دارد، بیشتر به این خاطر که بابادوک یکی از ترسناک ترین مخلوقاتی است که تا به امروز در فیلم های ژانر وحشت دیده شده است. علیرغم این که این فیلم از ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت است، اما در انتهای داستان هیچ یک از شخصیت های فیلم در خاتمه داستان نمی میرند.

7- The Blair Witch Project (1999)

فیلم The Blair Witch Project به این خاطر قابل توجه است که یکی از پیروز ترین فیلم های ترسناک ژانر ویدیو پیدا شده تاریخ سینما است و پیروزیت آن باعث شد فیلم های زیادی در این ژانر فرعی با حال و هوایی مشابه ساخته شوند. با تاکیدش بر واقعیت گرایی، این فیلم به سرعت بینندگان را در دنیای شیطانی خود غرق می نماید، دنیایی که در آن گروهی از مستند سازان آماتور کوشش می نمایند اطلاعات بیشتر در خصوص جادوگر بلر پیدا نمایند. علیرغم حال و هوای پر از وحشت و تهدید فیلم، اما The Blair Witch Project یکی از ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت است که در عمل کسی در آن نمی میرد اگر چه تعیین نیست چه بر سر شخصیت های اصلی داستان می آید.

8- The Conjuring (2013)

فرانچایز The Conjuring یکی دیگر از آن فرانچایز های سینمایی است که به پیروزیت قابل توجهی دست یافته است. در اولین فیلم این فرانچایز، خانواده ای به وسیله نیرو های ماوراءالطبیعه مورد تهدید قرار می گیرند که دست از سرشان بر نمی دارند. علیرغم این واقعیت که در جریان داستان فیلم کسی نمی میرد، این موضوع باعث نمی گردد بینندگان فیلم و شخصیت های درون آن زهره ترک نشوند. از بسیاری از جهات، این موضوع از شهر کمتر ترسناک و بازی های قوی پاتریک ویلسون و ورا فارمیگا نشأت می گیرد که باعث می گردد بینندگان به رنج و آزار این خانواده اهمیت داده و برایشان مهم باشد که چه بر سر این خانواده می آید.

9- Signs (2002)

ام نایت شیامالان به خاطر پیچش داستانی باورنکردنی خاتمه فیلم The Sixth Sense به معروفیت رسید. فیلم Signs نیز از این حیث تفاوتی نداشته و افشاگری خاتمهی آن این است که موجودات فضایی شیطانی فیلم که شخصیت های منفی اصلی فیلم هستند از آب واهمه دارند. شیامالان مانند دیگر فیلم هایش، این فیلم را نیز از حس ترس و تهدید قریب الوقوع پر نموده است و به همین دلیل است که مخاطب همواره روی صندلی خود نیم خیز است و در حال حدس زدن است که در سکانس بعدی چه اتفاقی می افتد؛ و پاسخ این است که همه زنده می مانند.

10- The Others (2001)

نیکول کیدمن در فیلم های بی نقص بسیاری بازی نموده است و The Others یکی از برترین فیلم های اوست. در ظاهر، داستان فیلم در خصوص یک مادر و بچه ها اوست که حضوری گروهی روح در آن اطراف، آن ها را در رعب و وحشت فرو برده است، اما در نهایت تعیین می گردد که خود آن ها روح هستند نه دیگران. The Others حال و هوایی بسیار ترسناک و پرتنش دارد و مخاطب را در فضای روانی ویران شده شخصیت های اصلی اش قرار می دهد. پیچش داستانی خاتمه فیلم یکی از برترین پیچش ها در ژانر وحشت است و مخاطب را وادار می سازد که هر آن چیزی که تا آن موقع شنیده و دیده بودند را مورد بازنگری قرار دهند.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 22 بهمن 1401 بروزرسانی: 22 بهمن 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2165

به "10 فیلم ترسناک بسیار مشهوری که کسی در آن ها نمی میرد؛ از Poltergeist تا The Others" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم ترسناک بسیار مشهوری که کسی در آن ها نمی میرد؛ از Poltergeist تا The Others"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید