کاربرد سنگ مرمر در ساختمان

به گزارش لوکو، سنگ یکی از سرسخت ترین و مقاوم ترین ماده ای است که به وفور در طبیعت یافت می گردد و بشر از ابتدا تا به امروز از آن به عنوان یکی از ضروری ترین مصالح ساختمانی استفاده کرده است. این متریال با میزان مقاومت، بافت، طرح و رنگ متفاوت از معادن طبیعی استخراج شده و پس از انتقال به سنگبری ها برای مصارف گوناگون در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

کاربرد سنگ مرمر در ساختمان

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

برخی از آن ها به صورت خام و طبیعی و برخی دیگر به شکل مصنوعی کاربرد دارند. سنگ های مصنوعی از ترکیب سنگدانه های طبیعی با رزین ایجاد می شوند و اصولاً برای طراحی دکوراسیون و طراحی نما انتخاب می شوند. از جمله سنگ های طبیعی می توان به سنگ گرانیت، تراورتن، مرمر، کوارتزیت، مرمریت، گابرو و دیوریت اشاره نمود، در صورتی که آنتیک، کورین، پلیمری، اونیکس و کوارتز در دسته سنگ های مصنوعی قرار می گیرند.

سنگ از جمله گران ترین مصالح ساختمانی است که می تواند به عنوان کفپوش در فضاهای مختلف ساختمان از قبیل آشپزخانه، پله ها، راهرو و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل تنوع بسیار و زیبایی طبیعی از آن در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می گردد.

برخی از آن ها به علت مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی، رطوبت و سایش، در کفسازی محوطه های باز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در نوشته های پیشین ما به معرفی انواع سنگ پرداخته شد اما هم اکنون سعی داریم در این نوشته به بررسی ویژگی ها و قابلیت های یکی از زیباترین و جذاب ترین آن ها که مرمر نام دارد بپردازیم. با ما همراه باشید.

سنگ مرمر

این متریال نوعی سنگ آهک دگرگون شده با کانی های رنگارنگ است که کلسیت اصلی ترین کانی تشکیل دهنده آن بوده که در طی فرآیند دگرگونی متبلور و درشت تر می گردد. وقتی سنگ آهک در معرض فشار و حرارت زیاد قرار می گیرد، دگرگون شده و مرمر به وجود می آید. این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه هایی به رنگ های متنوع یافت می گردد.

رگه هایی که در آن دیده می گردد به دلیل ناخالصی هایی است که در سنگ آهک اولیه وجود داشته است. تنوع رنگی این متریال به دلیل وجود موادی مانند اکسید آهن، سیلیس، میکا، سرپانتین، گرافیت و مواد آهکی در ساختار آن می باشد. مرمر با رنگ هایی یافت می گردد که در دیگر سنگ های طبیعی دیده نمی گردد.

به دلیل مقاومت و زیبایی بی نظیر آن، معماران و طراحان داخلی برای لوکس تر جلوه دادن طرح های اجرایی خود از آن استفاده می نمایند. این سنگ لوکس به دکوراسیون داخلی شکوه و جلال می بخشد و به دلیل استحکام بالا و جذابیت زیاد ارزش سرمایه گذاری در طراحی داخلی ساختمان را دارد.

انواع سنگ مرمر

این سنگ ساختمانی و دکوراتیو انواع مختلفی دارد و دسته بندی آن با توجه رنگ انجام می گردد. سنگ مرمر سفید، سبز، صورتی، آبی و غیره نمونه ای از این سنگ ها هستند. همچنین نام گذاری انواع مختلف آن بر حسب مکان استخراج نیز صورت می گیرد.

مرمر سبز عباس آباد جلفا، مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر خلج خراسان، مرمر صورتی نقده، مرمر سبز آب باریک آذرشهر، مرمر اسفند کرمان، مرمر سبز شاهین دژ، مرمر سبز توران پشت یزد و مرمر سبز بورق یزد، تنگویه سیرجان، ده رستم بم و معادن مرمر محلات و استان فارس از معروف ترین معادن مرمر ایران می باشند.

کاربرد سنگ مرمر در نمای بیرونی ساختمان

بسیاری از معماران ساختمان های لوکس به دلیل جذابیت و زیبایی چشمگیر سنگ مرمر، از آن در نمای بیرونی ساختمان استفاده می نمایند. نمای ساختمان به طور کلی به عنوان صورت ساختمان به حساب می آید. اگر قصد استفاده از سنگ مرمر در نمای بیرونی ساختمان را دارید، زیبایی، مدرنیته، استحکام، عایق حرارتی، از بین نرفتن انرژی داخل ساختمان، طراحی سنگ نما و هچنین قیمت این سنگ باید در نظر گرفته گردد.

کاربرد سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان

  • استفاده از سنگ مرمر در دیوار بین کابینت ها

بدون شک استفاده از سنگ مرمر در هر قسمتی باعث ایجاد زیبایی خیره نماینده ای می گردد. یکی از بهترین قسمت های خانه که می توان از سنگ مرمر در آن استفاده کرد، آشپزخانه می باشد. استفاده از سنگ مرمر به عنوان دیوارپوش بین کابینتی باعث ایجاد نمای زیبایی می گردد. یکی از عظیم ترین مزیت های استفاده از این سنگ در طراحی آشپزخانه سهولت در پاک کردن آن می باشد.

  • استفاده از سنگ مرمر به عنوان کفپوش

استفاده از کفپوش سنگ مرمر باعث ایجاد درخشش در فضای اتاق شده و همین امر در زیبایی فضای موجود نقش دارد. یکی از مزیت های استفاده از این سنگ به عنوان کفپوش، تمیز کردن آسان آن می باشد. هم چنین استفاده از این سنگ برای نواحی که از آب و هوای گرمی برخوردار هستند، بسیار مناسب می باشد، چرا که این سنگ عموما از سطح سردی برخوردار است.

استفاده از کفپوش سنگ مرمر برای اتاق نشیمن بسیار مناسب می باشد. اگر در کنار استفاده از کفپوش های سنگ مرمر از رنگ های خنثی بهره ببرید، نتیجه کار شما را شگفت زده خواهد نمود.

  • استفاده از میزهای مرمر

شاید انتخاب میزهای مرمرین چندان رایج نباشد، اما استفاده از آن ها نمای خاص و منحصر بفردی ایجاد می نماید. این گونه میزها سخت بوده و از زیبایی خیره نماینده ای برخوردار هستند. یکی از مزیت های استفاه از این میزها تطابق پذیری آن با انواع سبک های طراحی می باشد.

از این میزها می توان به عنوان میز غذاخوری استفاده کرد. اگر در قسمت غذاخوری از میز مرمر استفاده کردید، در کنار آن از یک فرش که در آن از رنگ های خنثی استفاده شده است نیز استفاده نمایید.

  • استفاده از سنگ مرمر در ساخت راه پله

از آن جایی که سنگ مرمر، سنگ سنگینی می باشد، استفاده از آن برای ساخت راه پله در همه جا امکان پذیر نمی باشد. با این حال در صورت وجود شرایط برای انجام چنین کاری، ترکیب آن با چوب نمایی کاملا متفاوت ایجاد می نماید.

استفاده از نرده های استیل نیز نمای زیبایی در کنار سنگ مرمر ایجاد می نماید. استفاده از سنگ مرمر به نوعی باعث عظیم تر نشان دادن فضای اتاق نیز می گردد. اگر در کنار راه پله های مرمرین از یک لوستر عظیم کریستال استفاده گردد، نمایی بسیار مجلل و منحصر بفرد ایجاد خواهد شد.

  • استفاده از لامپ تزئینی مرمر

استفاده از لامپ های مرمرین به عنوان المان تزئینی، از مزیت هایی برخوردار است. یکی از مزیت های استفاده از این لامپ ها این است که نور را به طور گسترده ای پخش می نمایند و همین امر باعث می گردد روشنایی مکانی که این گونه لامپ ها در آن قرار دارند، دوچندان گردد. به همین خاطر استفاده از یک نمونه آن ها برای روشنایی کل فضای اتاق کافی می باشد.

  • استفاده از کانتر سنگ مرمر

بدون شک یکی از رایج ترین قسمت ها برای استفاده از سنگ مرمر کانتر آشپزخانه می باشد. وجود رگه های سیاه رنگ موجود در سنگ مرمر، نمای بسیار زیبا و متفاوتی به این گونه سنگ ها می بخشد. اگر از کانترهای سنگ مرمر در طراحی آشپزخانه استفاده کردید، می توانید از المان هایی به رنگ خنثی در کنار آن استفاده نمایید. این کار نمای بسیار زیبایی ایجاد می نماید. استفاده از کانترهای مرمر در انواع مختلف سبک های طراحی کاربرد دارد.

  • استفاده از سنگ مرمر در طراحی حمام

این امکان برای شما وجود دارد که از سنگ مرمر در طراحی حمام و برای قسمت های سینک روشویی، وان و دیوارها استفاده نمایید. استفاده از سنگ مرمر باعث می گردد فضای حمام روشن تر نشان داده گردد و هم چنین به در هم شکستگی یکنواختی فضای موجود نیز یاری می نماید.

توجه داشته باشید که از آن جایی که الگوهای رگه های سیاه رنگ موجود در سنگ مرمر با یکدیگر متفاوت هستند، استفاده از آن ها در قسمت های مختلف نمای متفاوتی داشته و شبیه به یکدیگر نمی باشند.

  • استفاده از سنگ مرمر به عنوان دیوارپوش

ساخت یک دیوارپوش مرمرین بهترین گزینه برای ایجاد نقطه کانونی در فضای مورد نظر می باشد. همانند راه پله های مرمرین، اگر در کنار دیوار مرمر از چوب یا استیل استفاده گردد، تاثیر مشابهی ایجاد خواهد شد و نمای زیبا و متفاوتی در اختیار خواهید داشت. درخشش سنگ مرمر باعث ایجاد تغییر زیادی در طراحی فضای مورد نظر می گردد.

  • استفاده از میز قهوه خوری سنگ مرمر

استفاده از میزهای قهوه خوری مرمر هر آن چیزی است که اتاق نشیمن به آن احتیاج دارد. استفاده از میزهای قهوه خوری مرمر اگرچه ساده به نظر می آیند، اما استفاده از آن ها نمای زیبایی ایجاد می نماید. اگر در کنار این میز از رنگ های خنثی استفاده نمایید، نمای زیبایی در اتاق نشیمن ایجاد خواهد شد.

مزایای سنگ مرمر

  • مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و در برابر سرما و گرما و باران آسیب نمی بیند.
  • این نوع سنگ قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و می توان آن را جلا داد.
  • سنگ مرمر دارای سطحی درخشان است. دلیل این درخشندگی، نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه های زیرین می باشد. در واقع نوعی انعکاس داخلی رخ می دهد. این سنگ نمونه مناسب برای سنگ آشپزخانه می باشد.
  • سنگ مرمر گرما را جذب نمی نماید و به همین دلیل سطح آن همواره خنک است. استفاده از آن برای کفپوش ساختمان باعث خنک شدن فضا می گردد.
  • این متریال ضد آلرژی است و گرد و غبار را در خود نگه نمی دارد.
  • نگهداری و تمیز کردن آن به راحتی انجام می گردد و با یک دستمال مرطوب می توان آن را تمیز کرد.
  • مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان، مجسمه سازی، ساخت کاشی مرمر و به عنوان دیوارپوش سرویس های لوکس به کار می رود.

معایب سنگ مرمر

  • سنگ مرمر از دسته سنگ های متخلخل و نرم است و به راحتی در برابر مواد اسیدی واکنش نشان می دهد و دچار خوردگی می گردد.
  • قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ هایی که در ساختمان سازی و دکوراسیون داخلی به کار می فرایند بالاتر است.

قیمت سنگ مرمر

سنگ مرمر در رنگ های گوناگون استخراج شده و دارای قیمت های مختلف می باشد. از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر قیمت سنگ مرمر می توان به کیفیت سنگ، رنگ و طرح، قطر و ابعاد، نوع فرآوری و سورت دقیق آن اشاره نمود.

این سنگ پس از برش کاری و ساب زنی سورت بندی می گردد. برای مثال سنگ های اسلبی که بوک مچ هستند قیمت بالاتری دارند. برای بررسی کیفیت این متریال آن را از نظر فیزیکی و شیمیایی بررسی می نمایند و هر چه بررسی مطلوب تر باشد مرمر باکیفیت تر و گران تر خواهد بود.

توضیح محصولقیمت محصولتاریخ بروزرسانی
سنگ اسلب مرمر صورتی30,000,000 ریال در هر متر مربع1399/5/11
سنگ اسلب مرمر سبز9,000,000 ریال در هر متر مربع1399/5/11
سنگ اسلب مرمر آبی26,000,000 ریال در هر متر مربع1399/5/11

نکات پایانی

همانطور که گفتیم سنگ مرمر یک سنگ ساختمانی و دکوراتیو است که در صنعت ساختمان کاربردهای فراوانی دارد. استفاده از المان های طبیعی در طراحی داخلی و خارجی ساختمان از بهترین ایده هایی است که می توان مورد استفاده قرار داد. سنگ مرمر نیز از جمله المان های طبیعی می باشد که بهره گیری از آن در قسمت های مختلف خانه، نمای بسیار زیبایی ایجاد می نماید. استفاده از نکات ارائه شده به شما در جهت دستیابی به یک طراحی زیبا یاری خواهد نمود. شما از سنگ مرمر در کدام قسمت ساختمان خود استفاده نموده اید؟

سنگ مرمر چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های سنگ مرمر می توان به مقاومت آن ها در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، قابلیت صیقل و جلا دادن، نگهداری و تمیز کردن آسان و عدم مقاومت در برابر ساییدگی و همچنین قیمت بالا اشاره نمود.

از سنگ مرمر در چه قسمت هایی از خانه می توان استفاده کرد؟

به عنوان دیوارپوش، کانتر آشپزخانه، راه پله، کفپوش، لامپ های تزیینی و لوستر و دیوار بین کابینت ها می توان استفاده کرد.

انواع سنگ مرمر چه نام دارند؟

مرمر سبز عباس آباد جلفا، مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر خلج خراسان، مرمر صورتی نقده، مرمر سبز آب باریک آذرشهر، مرمر اسفند کرمان، جوشقان اصفهان، مرمر سبز شاهین دژ، مرمر سبز توران پشت یزد و مرمر سبز بورق یزد

منبع: ساختمانچی
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1024

به "کاربرد سنگ مرمر در ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد سنگ مرمر در ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید