کاخ فلاحتی یکی از اماکن دیدنی ایلام است

به گزارش لوکو، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته و گزارشات واصله، کاخ فلاحتی یکی از اماکن دیدنی ایلام است.

کاخ فلاحتی یکی از اماکن دیدنی ایلام است
بیشتر بخوانیدکاخ فلاحتی ایلام؛ بنایی با معماری خاص و شگفت انگیز

کاخ فلاحتی ایلام به دستور غلامرضا خان ابوقداره در سال 1326 هجری قمری احداث شد. با توجه به اینکه در محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام قرار گرفته بود، به کاخ فلاحتی (کشاورزی) معروف شد. نقشه درونی کاخ به صورت دو اتاق تو در تو در اطراف و یک سالن بزرگ در وسط است که در جلوی آن یک ایوان قرار گرفته و اتاق ها و سالن به آن باز می شوند. این ساختمان در گذشته از طریق باغ محصور شده بود اما با توسعه شهری، فضای باز آن تبدیل به ساختمان و خیابان شد. کاخ فلاحتی نمای سابق خود را از دست داده است.

زمینی که کاخ در آن ساخته شده، مساحتی در حدود 810 مترمربع دارد. خود کاخ نیز زیربنایی بالغ بر 337 مترمربع را داراست. وارد کاخ که شوید، یک هال بزرگ در وسط آن واقع شده است و در اطراف آن دو اتاق تو در تو دیده می شوند. در جلوی این هال میانی یک ایوان واقع شده است که هم اتاق ها و هم هال به این ایوان ورودی دارند. دو سمت این اتاق ها به صورت چند ضلعی بیرون آمده اند و همچنین در میان آنها دو تراس نیز وجود دارد. پنجره هایی نیز در هر دو طرف وجود دارند که به لطف ظرافت های طراحی همچون طاق نیم دایره ای و گچ بری های هنرمندانه با نقش و نگارهای گل و گیاه و انسان بسیار زیبا بچشم می آیند که این نشان از درک هنری بالای معمار و طراح این بنا دارد. اگر به داخل اتاق ها بروید، سادگی و طراحی بدون تزیین آنها کاملا در نظرتان مشهود خواهد بود.

در مورد تراس کاخ نیز باید گفت که سقف آن بر دو ستون تکیه زده و پایدار شده است. نکته جالب دیگر در طراحی بنا در سرستون های این قسمت هست. این سرستون ها به شیوه کوفی ساخته شده و بسیار زیبا هستند. سقف کاخ فلاحتی که شیب دار بوده و پوششی از ورق گالوانیزه نیز دارد، به صورت طاق ضربی با تیر های چوبی و ملاط اندود ساخته شده است. از مصالح عمده ای که در ساخت این کاخ زیبا استفاده شده، میتوان به سنگهای تراشکاری شده، گچ، چوب و آجرهای مربعی اشاره کرد. ضمن اینکه کف بنا نیز با آجر فرش شده بود ولی متاسفانه به دلیل خراب شدن سطح و عدم حفظ و رسیدگی مناسب، بعدا با موزاییک بازسازی شده است.

در سال 1390، بنای تاریخی کاخ فلاحتی به موزه کشاورزی شهرستان ایلام تبدیل شد. این موزه دارای 4 فضای نمایشی است که در فضای اول آن ابزارهای سنگی تپه علی کش که مربوط به 8 هزار سال قبل از میلاد هست شامل تیغه، ریزتیغه و خراشنده از جنس چخماق، ابسیدین، کوبه و سنگ معمولی دیده می شوند. فضای دوم شامل مراحل کاشت، داشت و برداشت است. این بخش بیانگر شرایط کشاورزی در حدود 50 سال پیش بوده که کشاورزی به صورت سنتی انجام میگرفت و وسایل مورد نیاز این فعالیت ها در این بخش از موزه به نمایش گذاشته شده است. بخش سوم و چهارم این موزه به گیاهان دارویی و اسناد زمین های کشاورزی و نمایش خرمن و مهر خرمن اختصاص دارد.

کاخ فلاحتی در شهریور 1357 با شماره 1750 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده تا بر اهمیت آن به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند تاکید بیشتری شود.

منبع: همگردی
انتشار: 3 خرداد 1402 بروزرسانی: 3 خرداد 1402 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2204

به "کاخ فلاحتی یکی از اماکن دیدنی ایلام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ فلاحتی یکی از اماکن دیدنی ایلام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید