پشت پرده یک عملیات غیرممکن!

به گزارش لوکو، قانون تراشه و علم که جو بایدن رئیس جمهور امریکا سال گذشته آن را امضا کرد به سنگ بنای استراتژی دولت او برای مقابله با سلطه چین بر عرصه فناوری و فراوری تبدیل شده است. این قانون نزدیک به 53 میلیارد دلار را برای بازگرداندن کارخانه های نیمه هادی به سواحل ایالات متحده اختصاص می دهد که یک چهارم آن برای سرمایه گذاری در تحقیقات و ایجاد شغل در نظر گرفته شده است.

پشت پرده یک عملیات غیرممکن!

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارین پالسی، جمع آوری نیروی کار برای موفقیت طرح بسیار مهم است. تراشه های نیمه هادی در حال حاضر زیربنای تمام جنبه های زندگی ما هستند و دستگاه های مختلف از تلفن های هوشمند گرفته تا ماشین لباسشویی و ماشین ها را تامین می نمایند. مهم تر از همه آن که تراشه های نیمه هادی هم چنین نیروی مورد احتیاج سیستم های تسلیحاتی پیشرفته و هوش مصنوعی را تامین می نمایند و آن عرصه ها را به نقطه کانونی رقابت بایدن با چین و تمایل او برای درخشان کردن رهبری تکنولوژیک آمریکا تبدیل می نمایند.

آمریکا نیمه هادی را اختراع کرد و در سال 1990 نزدیک به 40 درصد از تراشه های دنیا را فراوری کرد در حالی که اکنون تنها 12 درصد از تراشه ها را فراوری می نماید. بر اساس داده های انجمن صنعت نیمه هادی (SIA) شرکت ها نیز با اعلام بیش از 50 پروژه نیمه هادی نو در سراسر ایالات متحده از زمان معرفی قانون تراشه به این درخواست پاسخ داده اند. با این پروژه ها آن شرکت ها در نظر دارند بیش از 44000 شغل نو ایجاد نمایند.

با این وجود، معضل اساسی این است که آیا ایالات متحده کارگران ماهر کافی برای پر کردن این مشاغل دارد یا خیر. اکنون پرسش آن است که چگونه یک خط فراوری استعداد های مهندسی مؤثر ایجاد گردد تا ایالات متحده را به یک نیروگاه نیمه هادی دنیای تبدیل کند.

غیرممکن است که در خصوص صنعت تراشه صحبت کنیم، اما در خصوص یک شرکت مستقر در تایوان سخنی نگوییم: شرکت فراوری نیمه هادی تایوان که اغلب با نام اختصاری TSMC شناخته می گردد. این شرکت بیش از نیمی از بازار دنیای فراوری نیمه هادی ها را در اختیار دارد و 92 درصد از پیشرفته ترین تراشه ها را فراوری می نماید.

تازه ترین توسعه بزرگ آن شرکت که چند ماه پس از تصویب قانون تراشه ها اعلام شد حضور در فینیکس در آریزونا است جایی که در حال ساخت یک کارخانه نو نیمه هادی علاوه بر کارخانه دیگری است که در سال 2020 اعلام شد.

این شرکت تایوانی سرمایه گذاری اولیه خود را بیش از سه برابر افزایش داده و به 40 میلیارد دلار رسانده است و اعلام نموده تسهیلات اخیر آن شرکت 4500 شغل مستقیم ایجاد می نماید.

اگر می خواهید فراوری را به ایالات متحده بازگردانید باید دانش نیمه هادی و افراد برخوردار از آن دانش را داشته باشید توسعه این دانش سخت است. مک کینزی تخمین می زند که تا سال 2030 میلادی ایالات متحده 300000 مهندس کمتر و 90000 تکنسین ماهر کمتر از آن چه در صنایع مختلف احتیاج دارد خواهد داشت.

بر اساس گزارش دیگری از فناوری اطلاعات در ماه گذشته علیرغم این واقعیت که نیمه هادی ها بیش از هر زمان دیگری برای دنیا اهمیت دارند سهم دانشجویان آمریکایی فارغ التحصیل شده با مدرک مهندسی برق (که برای بسیاری از مشاغل نیمه هادی لازم است) در دو دهه گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است. بر اساس گزارش دیگری در ماه گذشته از بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری (ITIF) پیش بینی شده که صنعت تراشه ایالات متحده به طور خاص با کمبود 70000 تا 90000 کارگر در سال های آینده روبرو خواهد شد.

شما می توانید تمام تجهیزات فانتزی، برترین ظروف و چاقو های آشپزخانه یا هر چیز دیگری را در آشپزخانه خود داشته باشید، اما در نهایت تا زمانی که برترین سرآشپز ها را نداشته باشید مردم نمی توانند از تمام سرمایه گذاری هایی که انجام داده اید استفاده نمایند و این برترین سرآشپز ها هستند که کمیاب اند.

یکی از مسائل سیاسی ایالات متحده این است: مهاجرت. با تشدید رقابت فنی با چین ایجاد نیروی کار کاملا داخلی زمان می برد که واشنگتن ممکن است وقت کافی برای صبر کردن در این حوزه را نداشته باشد. در حالی که کوشش برای توسعه استعداد های ایالات متحده به منظور تامین نیروی مورد احتیاج در کارخانه های فراوری تراشه ها در حال اجرا است تقریبا درک دنیای وجود دارد که این اقدامات کافی نیست. ایالات متحده نه تنها احتیاج به آموزش سریع مهندسان نو دارد بعلاوه باید شرایط ماندن آنان در امریکا را نیز تسهیل کند.

امرکیا باید به چالش مهاجرت بپردازد. این یک مزیت رقابتی برای امریکاست. افراد باهوش از سراسر دنیا می خواهند به امریکا بیایند و در صورت وجود فرصت ها دوست دارند آنجا بمانند و امریکا باید انجام این کار را برای آنان تسهیل کند.

آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) در ایالات متحده که از دهه 1980 میلادی رو به کاهش بود با برون سپاری هزاران شغل فراوریی در خارج از کشور تسریع شده است.

دانشجویان بین المللی بیشتر برنامه های مهندسی پیشرفته تر در ایالات متحده را تشکیل می دهند. (این موضوع در سطح کارشناسی یا پایین تر صدق نمی نماید) طبق گزارش ITIF تعداد مدارک لیسانس و فوق لیسانس اعطا شده به اتباع خارجی در فاصله سال های 1997 تا 2020 میلادی 110 درصد افزایش یافته است در حالی که این رقم برای شهروندان ایالات متحده تنها 18.2 درصد بوده است.

مهندسان دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا که شرکت های نیمه هادی به آنان احتیاج دارند ممکن است از نظر تعداد کمتر از تکنسین های مورد احتیاج باشند، اما آنان برای این فرآیند کاملا ضروری هستند و حتی در داخل آمریکا عرضه کم تر آنان احساس می گردد.

رقابت فزاینده ایالات متحده با چین به ویژه در خصوص نیمه هادی ها هم چنین به بحث نیروی کار احساس فوریت وجودی داده است. نامه ای در اوایل ماه جاری خطاب به کمیته منتخب مجلس آمریکا، خواهان رسیدگی به مسائل مهاجرت متخصصان و انجام اقدامات بیش تر در این مورد شده بود. امضا نمایندگان استدلال نموده بودند که چین به شدت در حال رشد در عرصه پرورش استعداد STEM خود است که بخش عمده آن بر فناوری های حیاتی مانند هوش مصنوعی و مافوق صوت متمرکز است.

چین مهم ترین رقیب تکنولوژیکی و ژئوپولیتیکی است که امریکا در دهه های اخیر با آن روبرو بوده است. رقابت برای استعدادیابی دنیای در زمینه نیمه هادی ها حتی در میان متحدان و شرکای ایالات متحده نیز در حال توسعه است و دولت های اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، کره جنوبی و هند نقشه راه خود را برای تقویت نقش شان در زنجیره تامین دنیای ارائه می دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 15 خرداد 1402 بروزرسانی: 15 خرداد 1402 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2209

به "پشت پرده یک عملیات غیرممکن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده یک عملیات غیرممکن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید