نمایشگاه تلکام در سایه کرونا به صورت حضوری برگزار گشت

به گزارش لوکو، بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی(تلکام 2021) که از روز سه شنبه 5 اسفندماه در سه سالن (8-9 و 27) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز شده بود، عصر روز جمعه (8 اسفندماه) به کار خود پایان داد. در این دوره از نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا بازدید عمومی جای خود را به بازدید های اختصاصی داده بود.

نمایشگاه تلکام در سایه کرونا به صورت حضوری برگزار گشت

سایه کرونا بر سر نمایشگاه

فرامرز رستگار، دبیر اجرایی نمایشگاه تلکام با اعلام رضایت از برگزاری بیست ویکمین دوره این نمایشگاه به ایران گفت: چون مشتریان، سازمان ها و نهادها هستند و ارتباطات B2B و بازدید براساس دعوت از متخصصان ICT صورت گرفت از این رو برگزاری نمایشگاه در حد انتظار بود. رستگار درباره نبود شرکت های بزرگ مانند اپراتورهای ارتباطات ثابت و هلدینگ ها نیز گفت: اپراتورهای اصلی مانند همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل در این دوره هم حضور داشتند و باید علت اینکه چرا شرکت مخابرات ایران یکی از غایبان بزرگ بود از خود آنها سؤال کرد. اما به نظرم آنها جوابگوی شرکت های تولیدی و پیمانکاری بابت بدهی خود نیستند و هنوز هم برنامه آینده خود را برای طرح موضوع آماده ندارند بنابراین نمی توانند با صنعت مخابرات روبه رو شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا این دوره از نمایشگاه به علت شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار نشد، گفت: از آنجایی که بازدیدها به صورت تخصصی است و بازدید عمومی نداریم بنابراین در این شرایط نمایشگاه حضوری خیلی مفید تر از برگزاری به صورت مجازی است. از سوی دیگر وقتی بازدید کننده عمومی بالا باشد با شلوغی که ایجاد می شود، مطلوب نمایشگاه های تخصصی نیست و فرصت مذاکره دقیق و تمرکز روی تعاملات از بین می رود.

دبیر سندیکا صنعت مخابرات ایران علت تعداد اندک حضور شرکت ها در این دوره از نمایشگاه را کم پولی شرکت ها در شب عید، نبودن امیدی برای دریافت بخشی از مطالبات خود از شرکت مخابرات ایران قبل از خاتمه سال مطرح کرد و اضافه کرد: البته بهتر بود زمان برگزاری نمایشگاه را هم زودتر اعلام می کردند تا شرکت ها بتوانند آمادگی لازم را برای حضور در این رویداد به دست آورند. البته عده ای از شرکت ها هم به دلیل کرونا در این نمایشگاه حاضر نشدند و ما نیز به دلایل مطرح شده نمی توانستیم به حضور آنها در نمایشگاه اصرار کنیم. مهم تر اینکه بسیاری از شرکت ها هم که محصولات مخابراتی دارند، برای مشتریان خود شناخته شده هستند بنابراین در شرایط رکود نسبی در توسعه مخابرات و همچنین نگرانی های کرونا توجیهی برای حضور در نمایشگاه ندارند.

رستگار با بیان اینکه از هر فناوری و تخصصی حداقل یک شرکت کننده در نمایشگاه در مجموع 100 شرکت حضور دارد و سیکل دستاوردها کامل است، گفت: بخش های اصلی وزارت ارتباطات یعنی سازمان تنظیم مقررات، شرکت ارتباطات زیرساخت، پژوهشگاه ICT، پژوهشگاه فضایی، پست و پست بانک و منطقه ویژه اقتصادی پیام در این دوره حضور داشتند. دو صندوق از بزرگترین صندوق های مربوط به فناوری های پیشرفته شامل صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق فناوری های پیشرفته با 19 شرکت دانش بنیان سطح بالا، پارک های فناوری ICT، سجاد، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس به همراه شرکت های استارتاپی فاوا در نمایشگاه حاضر بودند. وی معتقد است شرکت های فعال در حوزه IT و ICT دنبال فرصتی برای نشان دادن توانمندی های خود هستند و امسال هم که این امکان به وجود آمد و مهمتر اینکه با تلاش فراوان نام نمایشگاه به نمایشگاه مخابرات، فناوری اطلاعات و راهکار های نوآورانه تغییر یافت و شرکت های حوزه IT اعم از سخت افزار و نرم افزار حضور خوبی در این نمایشگاه داشتند.

غایبی بزرگ به نام مخابرات

در این نمایشگاه اپراتورهای تلفن همراه (همراه اول و ایرانسل) با معرفی نسل پنجم ارتباطی (G5)حضور پررنگی داشتند. البته در این نمایشگاه اولین اپراتور اینترنت اشیا (لاوان پایش) هم حضور داشت که این اپراتور به طور کامل اینترنت اشیای کلانشهر تهران را با فناوری LoraWan پوشش خواهد داد.

از بین اپراتورهای ثابت (FCP) فقط شاتل آن هم با معرفی سیم کارت هوشمند تلفن همراه حضور داشت و خبری از دیگر شرکت های ارتباطات ثابت بخصوص شرکت مخابرات ایران نبود و مخابرات از غایبان بزرگ نمایشگاه به شمار می رفت. البته علت غیبت این شرکت در این نمایشگاه در خور توجه است، چرا که محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در گفت و گویی که در سایت این شرکت آمده، گفت: با وجود اینکه این شرکت یکی از حامیان اصلی تلکام در طول این سال ها بود و امسال نیز با برنامه ریزی های مناسب قصد شرکت در تلکام 2021 را داشت اما به دلیل ایجاد فضای خاص در حوزه آی سی تی کشور لازم دانست که در این نمایشگاه حضور نداشته باشد. هر چند این مسئول موضوع ایجاد فضای خاص در حوزه آی سی تی را شفاف بیان نکرد اما محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز افتتاحیه این نمایشگاه علت حضور نیافتن شرکت مخابرات در این دوره از نمایشگاه را افزایش نیافتن تعرفه تلفن ثابت و اینترنت مطرح کرد و گفت که عدم حضور مخابرات در نمایشگاه هم به ضرر خودشان است. آنها در نمایشگاه حضور پیدا نکردند، چون می خواهند که تعرفه را افزایش دهیم.

نمایشگاه مجازی شاید وقتی دیگر

این دوره از نمایشگاه برخلاف دوره های قبلی هم از نظر حضور شرکت ها و هم از نظر بازدیدکننده بسیار خلوت بود و از این رو شاید بهتر بود که این دوره از نمایشگاه به صورت مجازی برگزار می شد. اما نظر حاضران در این باره چیست؟ شرکت کنندگان در این نمایشگاه اعتقاد دارند که فعلاً برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی در کشور ما جایگاه خود را به دست نیاورده بنابراین بهتر است تا آماده شدن شرکت ها برای حضور در نمایشگاه های مجازی، نمایشگاه ها به صورت آفلاین و فیزیکی برگزار شود تا مذاکرات رو در رو انجام گیرد. ساسان زمانی یکی از حاضران در نمایشگاه که محصولات اینترنت اشیای شرکت خود را به معرض نمایش گذاشتند، گفت: باید قبول کنیم که هنوز حتی شرکت های فناوری ما که با بحث آی تی سر و کار دارند، آماده حضور در نمایشگاه مجازی نیستند و بدرستی از این فضا بهره برداری نمی کنند، چرا که از یک سو اینترنت خیلی پرسرعت نیست و از سوی دیگر شرکت ها برای محصولی که باید به صورت مجازی در معرض نمایش قرار دهند برنامه نویسی نکرده اند بنابراین باید خود را برای برگزاری چنین نمایشگاهی برای دو سال آینده آماده کنیم. وی اضافه کرد: نمایشگاه هم بسیار خلوت است و یک سوم دوره های قبلی است و متأسفانه شرکت هایی که در حوزه کاری ما هستند در نمایشگاه حضور نداشتند از این رو نتوانستیم ارتباطات خوبی را برقرار کنیم.

البته سحر زارع، کارشناس تولیدکننده و مونتاژکننده برد چاپی ضمن رضایت از برگزاری تخصصی این نمایشگاه در شرایط کرونایی گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی به تنهایی برای صنعت مخابرات کافی نخواهد بود و باید ترکیبی حضوری و مجازی باشد چون در بحث تخصصی بسیاری از محصولات این صنعت باید از نزدیک مشاهده شده و کیفیت کار سنجیده شود تا رضایت مشتری را بتوان جلب کرد. علی رضایی یکی از حاضران در نمایشگاه نیز معتقد است برای حضور در این دوره از نمایشگاه خیلی دیر به شرکت ها اطلاع دادند از این رو خیلی از شرکت ها نتوانستند در این مدت اندک خود را برای نمایشگاه آماده کنند.

وی گفت: از سوی دیگر تبلیغاتی هم برای حضور در نمایشگاه در کشور به اندازه کافی انجام نشد تا اگر بازدید عمومی نبود حداقل بازدیدکنندگان تخصصی در نمایشگاه حضور یابند. از این رو اطلاع رسانی را هم خود شرکت های حاضر در نمایشگاه از طریق کانال های ارتباطی که با مشتریان خود داشتند، انجام دادند. آیدین عدالت، مدیرعامل یکی از شرکت های تولیدکننده سرور نیز معتقد است این نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا متفاوت برگزار شد ولی باید برای برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی کمی دیگر صبر کرد. وی گفت: برگزاری به صورت مجازی هرچند احتمال خطرات بیماری را کمتر می کرد ولی هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده بنابراین فعلاً تعاملات

رودر رو و تخصصی بیشتر نتیجه بخش است.

شاهین حسینی، معاون فروش داده پردازی فن آوا هم اعتقاد دارد که نمایشگاه برای بخش فروش نیاز به گپ و گفت و ارتباط بیشتر و رودر رو دارد. از این رو تعاملات حضوری را ترجیح می دهیم ولی اگر زمان بهتری نمایشگاه برگزار می شد، بهتر بود چون خیلی از مشتریان استانی ما امکان حضور در نمایشگاه را نیافتند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1473

به "نمایشگاه تلکام در سایه کرونا به صورت حضوری برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه تلکام در سایه کرونا به صورت حضوری برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید