خبرنگاران دانشگاه خلیج فارس از کارآفرینی تا بندر نوآوری

به گزارش لوکو، بوشهر-خبرنگاران- رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: بندر نوآوری بوشهر به عنوان یکی از کانون های منطقه ویژه علم و فناوری کشور پیرامون دانشگاه خلیج فارس شکل می گیرد.

خبرنگاران دانشگاه خلیج فارس از کارآفرینی تا بندر نوآوری

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

عبدالمجید مصلح روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران بیان کرد: بوشهر به عنوان یکی از پنج استان پایلوت کشور برای ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری انتخاب شده است و بندر نوآوری بوشهر در پهنه ای بیش از 167 هکتار پیرامون دانشگاه خلیج فارس تا دانشگاه علوم پزشکی ایجاد می گردد.

وی اضافه نمود: نواحی فناوری یا کانون دانایی در شهرها پهنه هایی هستند که به طور ویژه طراحی و در آن مداخلاتی صورت می گیرد تا با فراهم شدن مجموع خدمات مورد احتیاج جامعه فناور از خدمات تفریحی تا آموزشی، شغلی، رفاهی و دانشگاهی، به پهنه ای جذاب برای فعالیت های نوآورانه و زندگی نیروهای متخصص باشد.

مصلح ادامه داد: در بوشهر به طور طبیعی با قرار دریافت چندین مرکز علمی فناوری مانند داشگاه خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی، پارک علم و فناوری، دانشگاه علمی کاربردی، مرکز تحقیقات کشاورزی و پژوهشکده میگو در یک پهنه، نوعی شهرک علمی شکل گرفته است که با میزانی از مداخله می تواند به فضایی جذاب برای کار و زندگی متخصصان این استان تبدیل گردد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در بافت تاریخی بوشهر و پیرامون دانشکده هنر و معماری پهنه دیگری است که بیشتر برای فعالیت های هنری، صنایع خلاق، گردشگری و زیست فناوری دریایی اختصاص پیدا نموده است.

نخستین دانشگاه کارآفرینی

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: دانشگاه خلیج فارس به عنوان اولین دانشگاه با رویکرد کارآفرینی در سال 94 سند راهبردی خود را تصویب کرد که با سه جهت گیری ارتقای صندلی علمی، تبدیل به دانشگاه کارآفرین و بین المللی سازی دانشگاه کوشش می نماید.

وی اضافه نمود: این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه در سال 94 با هدف توسعه فناوری به عنوان ورودی فرآیند کارآفرینی حمایت از هسته های پژوهش و فناوری هیات علمی را دستور کار قرار داد و به موازات آن از هسته های دانشجویی نیز حمایت نموده است و در سال 1396 بطور رسمی ساختمان مرکز کارآفرینی نوآوری را با هدف ترویج، فرهنگ سازی، کارآفرینی و حمایت از ایده های دانش بنیان راه اندازی کرد.

فراوری 123 محصول فناورانه در دانشگاه خلیج فارس

مصلح بیان کرد: تا کنون مراکز نوآوری و توسعه فناوری تخصصی از جمله مرکز بین المللی نوآوری و توسعه فناوری نرم افزارهای موبایل، اینترنت اشیا و هوشمند سازی، دریایی، کشاورزی، سیستم قدرت و حفاظت، ساخت و مواد پیشرفته و مجتمع فناوری مروارید در دانشگاه خلیج فارس راه اندازی و 123 محصول فناورانه در این مراکز فراوری شده است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر اضافه نمود: مجتمع فناوری مروارید به عنوان پایه شکل گیری کارخانه نوآوری بوشهر امسال راه اندازی شد که شرکت های دانش بنیان و فناور در حوزه هوشمندسازی در این مجتمع فعال هستند.

برگزاری 20 رویداد کارآفرینی

مصلح گفت: در امسال 33 شرکت فناورانه، 35 هسته نوآوری و فناوری در مراکز فناوری دانشگاه فعال هستند و از این میان 9 شرکت پیروز شده اند مجوز خود را به عنوان دانش بنیان اخذ نمایند.

وی اضافه نمود: همچنین امسال تا کنون 20 رویداد کارآفرینی در دانشگاه خلیج فارس برگزار شده است که شامل رویدادهای کارآفرینی برای جذب ایده ها و یا برگزاری جشنواره هایی برای حضور کارآفرینان پیروز در میان دانشجویان، سخنرانی و ایجاد گرایش و انگیزه کارآفرینی برای دانشجویان است.

کارآفرینی و نوآوی اولویت خودکفایی

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: کشور برای عبور از چالش های اقتصادی، و تامین رفاه جامعه راهی جز اولویت قرار دادن فعالیت های نوآورانه و کارآفرینانه ندارد و به تایید همه اقتصاددانان کارآفرینان موتور محرکه اقتصاد هر کشور هستند.

وی بیان کرد: فراوری و اقتصاد کشور متکی به کارآفرینی است در حالی که امروزه بسیاری از تحصیلنموده ها به کارمندشدن گرایش دارند بیابراین احتیاجمند فرهنگسازی برای ایجاد گرایش به کارآفرینی در جامعه هستیم.

مصلح اذعان کرد: در چند سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است اما کشور اکنون جامعه بیکار زیادی دارد، سطح درآمد سرانه و شرایط رفاهی مطلوب نیست و این به معنی این است که هنوز کارافرینی و نوآوری در اولویت قرار نگرفته است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس تاکید نمود: رویکرد دانشگاه و پارک علم و فناوری بوشهر کارآفرینی و حمایت از توسعه فناوری است که فراوری را درون زا می نمایند به این معنی که کل فرآیند طراحی و ساخت در داخل کشور انجام و وابسستگی کشور به محصولات خارجی کاهش می یابد.

فراوری محصولات فناورانه با صرفه جویی ارزی در دانشگاه خلیج فارس

مصلح با برشمردن بعضی از فراوریات شرکت های مسقر در مرکز نوآوری و توسعه فناوری این دانشگاه در زمینه نرم افزار گفت: برترین نرم افزارهای مذهبی سال، فراوری نرم افزاری با بیش از سه میلیون دانلود در کشورهای عربی و فراوری نرم افزارهایی به زبان های عربی و انگلیسی از دستاوردهای مرکز بین المللی نوآوری و توسعه فناوری نرم افزارهای موبایلی بوشهر است.

وی بیان کرد: بیشتر نرم افزارهای فراوری شده به زبان های عربی و انگیلیسی با هدف کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی آمریکا و اروپا فراوری می نماید و درآمد ارزی خوبی دارد.

مصلح مطرح کرد: فراوری دیت پیت از ضایعات نخل به عنوان بستری برای محیط کشت از فراوریات مرکز نوآوری و توسعه فناوری کشاورزی در دشتستان است که امسال تجاری سازی می گردد و صرفه جویی ارزی بالایی برای کشور دارد؛ زیرا پیش از این حجم بالایی از کوکوپیت به همین منظور وارد می شد.

وی اضافه نمود: کشت و توسعه مورینگا به عنوان گیاه دارویی با ارزش غذایی و اقتصادی بالا، کشت بافت جیکه و توسعه و تکثیر فراوری این محصول گران قیمت و فراوری بذر و تکثیر، توسعه و فرآوری بسیاری دیگر از گیاهان دارویی ارزشمند از دیگر دستاوردهای متخصصان این مرکز است.

رئیس دانشگاه حلیج فارس بوشهر گفت: متخصصان مرکز نوآوری و توسعه فناوری قدرت و حفاظت پیروز به کسب تکنولوژی دستگاه رکلوزر و فراوری 2 دستگاه از آن شده و آمادگی پاسخگویی به همه احتیاج کشور هستند، این دستگاه که در شرکت توزیع برق کاربرد دارد تا به امروز از خارج وارد می شد و با ساخت این محصول در بوشهر صرفه جویی ارزی بالایی را برای کشور در پی دارد.

وی اضافه نمود: متخصصان این مرکز همچنین تکنولوژی ساخت عیب یاب کابل را به دست آورده و آن را فراوری و تجاری سازی نموده اند.

مصلح مطرح کرد: فراوری دوچرخه دریایی از دستاوردهای متخصصان مرکز نوآوری و توسعه فناوری دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر است که به احتمال زیاد امسال به بازار می آید.

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر اضافه نمود: فراوری تخته موج موتور دار، ساخت شناورهای تک سرنشین و بعضی از قطعات شناورها و تجهیزات دفاعی دریایی از دیگر فراوریات این مرکز تخصصی است.

فراوریات فناورانه کرونایی؛ ساخت الکل از ضایعات کارخانه نبات

مصلح بیان کرد: متخصصان هسته های فناوری دانشگاه خلیج فارس پیروز به فراوری الکل از ضایعات کارخانه فراوری نبات شدند و با استفاده از ضایعات کارخانه ای در منطقه ویژه بوشهر پیروز به فراوری الکل شدند که در برهه اخیر بسیار مورد احتیاج این استان است.

وی اضافه نمود: پیشرو بودن در فراوری ماسک، ضدعفونی نماینده های سطوح، دست و میوه و سبزیجات از دیگر فراوریات این مراکز است که از اهمیت بالایی در دوره شیوع کرونا برخوردار است.

افزایش اعتبار حمایت از کارآفرینی فناورانه

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر بیان کرد: این دانشگاه از دانشجویانی که ایده دانش بنیان آنها پذیرفته گردد حمایت اقتصادی می نماید و پس از اینکه هسته فناورانه تشکیل دادند شرایط برای استقرار آنها در مرکز نوآوری فراهم می گردد، در صورتی که پیروز شوند شرکت حود را راه اندازی نمایند در مرحله رشد نیز از ایده و برنامه آنان حمایت و در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه مستقر می شوند.

وی بیان کرد: بیشتر شرکت هایی که اکنون در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه خلیج فارس مستقر هستند شامل آی سی تی، هوشمند سازی، اینترنت اشیا و زیست فناوری دریایی است اما علاوه بر این در زمینه های ساخت مواد پیشرفته و کشاورزی هم تا به امروز 6 شرکت شکل گرفته است.

مصلح گفت: امسال برای حمایت از این گروه ها یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و علاوه بر آن پارک علم و فناوری و معاونت علم و فناوری نیز حمایت های مناسبی در این زمینه داشته اند.

وی اضافه نمود: در سال جدید 2 محور نانو و ساخت مواد پیشرفته در اولویت قرار گرفته که بتازگی مرکز آن راه اندازی شده است اما در همه حوزه ها فراخوان می گردد و نزدیک به 30 هسته فناورانه جذب و حمایت می شوند.

مصلح مطرح کرد: در زمان حاضر فضای استقرار 24 شرکت در مجتمع نوآوری و فناوری، 9 شرکت در مرکز رشد و فضای کافی برای استقرار 18 هسته فناورانه نیز وجود دارد، علاوه بر آن در صورت مازاد می توانیم هسته ها و شرکت ها را در پارک علم و فناوری مستقر کنیم و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: امسال 6 فضای استقرار هم ویژه نوآوری و توسعه زیست فناوری در دانشگاه به بهره برداری خواهید رسید.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1094

به "خبرنگاران دانشگاه خلیج فارس از کارآفرینی تا بندر نوآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دانشگاه خلیج فارس از کارآفرینی تا بندر نوآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید