معجزه پویانمایی

به گزارش لوکو، کار و بار> سیدسروش طباطبا یی پور:به: آقای ایکیو سان باهوشاز: امپراتور کشور ژاپنموضوع: بهبود وضعیت فوتبال کشور ژاپن

معجزه پویانمایی

کُنی چیوا (همان سلام خودمان)

همان طور که می دانی، چشم بادامی های کشور ما، عاشق بیس بال هستند و حالشان از هر چه فوتبال و فوتبالیست است، به هم می خورد. اما فوتبال، محبوب ترین ورزش دنیاست و ما در این ورزش، هیچ حرفی برای گفتن نداریم؛ رتبه ی تیم فوتبال ما بین کشورهای دیگر، 66 است و این برای کشوری صنعتی مثل ما یعنی فاجعه!

ایکیو سان عزیز، با زبان خوش می گویم که اگر برای بهبود وضعیت فوتبال ما فکری کردی، که هیچ! اما اگر از آن کله ی پوکت، بخاری بلند نشد، می دهم ابروهایت را هم مثل کله ی کچلت، بتراشند و تا آخرعمر مجبورت می کنم تا حیاط همه ی مدرسه های ژاپن را جارو بزنی.

دوستدار تو. پادشاه مهربان کشور چشم بادامی ها

ایکیوسان، بعد از خواندن نامه پادشاه، گوشه ای نشست و دنگ ودنگ فکر کرد. بعد یکهو با صدای بلند گفت:

فهمیدم. کارتون! کارتون فوتبالیست ها!

از شنیدن این پیشنهاد، پادشاه دستور تراشیدن ابروهای ایکیوسان را صادر کرد. چون به نظر او:

1. با ساختن انیمیشن فوتبالیست ها، آن هم با شخصیت های غیرواقعی که همه نقاشی هستند، نمی گردد اوضاع فوتبال واقعی یک مملکت را درست کرد.

2. بچه ها عاشق کارتون هستند، قبول. اما فوتبالیست ها که بچه نیستند و کارتون نگاه نمی نمایند.

3....

اما ایکیوسان هی روی حرف خودش پافشاری کرد. البته او یک دلیل محکم داشت و آن هم این بود:

یک انیمیشن خوب، می تواند همه بچه ها را به فوتبال علاقه مند کند و همین بچه ها، یک روز به تنها ورزشی که فکر می نمایند، بازی فوتبال خواهد بود.

خلاصه پادشاه به خاطر خواهش و تمناهای ایکیوسان، دلش به حال او سوخت و به او یک فرصت داد. آخر از اعتماد به نفس او خیلی خوشش آمده بود. ایکیوسان هم برای ساخت این کارتون، یک آگهی بلندبالا در روزنامه چاپ کرد و یک تیم حرفه ای را برای ساخت کارتون فوتبالیست ها دور هم جمع کرد.

آگهی ایکیوسانی:

برای ساختن یک انیمیشن، به این افراد نیازمندم:

پیش فراوری:

  • کسی که فیلم نامه بنویسد.
  • طراحی که بتواند شخصیت ها را طراحی کند.
  • هنرمندی که طراحی زمینه ی کارتون را به عهده بگیرد.
  • کسی که نقاشی استوری برد یا همان فیلم نامه ی مصور را بکشد. چیزی شبیه کتاب های کمیک استریپ خودمان.

فراوری:

  • هنرمندانی که بتوانند در متحرک سازی شخصیت ها کمک نمایند.
  • کسی که نقاشی ها را رنگ کند.
  • صحنه پردازی و زمان بندی حرکت شخصیت ها را بلد باشد

پس از فراوری

  • اسکن نقاشی ها را بلد باشد
  • ترکیب نقاشی ها و فیلم برداری
  • صداگذاری و تدوین بداند

سوباسا زنده می گردد

همه ی کسانی که جذب گروه سازنده ی انیمیشن فوتبالیست ها شدند، در رشته ی انیمیشن یا پویانمایی درس نخوانده بودند. مثلاً برخی از آن ها، نقاش، گرافیست، نویسنده و یا حتی موسیقی دان بودند. اما کسانی که تحصیلاتشان در این رشته بود، می توانستند علاوه بر انجام کار در بخش های مختلف، مدیریت و رهبری گروه را هم به عهده بگیرد. مثلاً کارگردان یا تهیه نماینده کارتون بشوند و نقش مهم تری در ساخت یک کارتون انیمیشن داشته باشند.

اول، مرحله پیش فراوری آغاز شد و فیلم نامه نویسان، کلی با هم جلسه گذاشتند و فیلم نامه کارتون فوتبالیست ها را نوشتند. اسم شخصیت اول، سوباسا شد. کسی که از کودکی عاشق فوتبال بود و حتی یک بار، توپ فوتبال، جانش را هم نجات داده بود. سوباسا، برای بهتر شدن، هر روز و هر روز کوشش می نماید و همین کوشش هم او را به یکی از بهترین فوتبالیست های نوجوان ژاپن تبدیل می نماید.

کلی نقاش هم تصویر سوباسا را می کشند و در آخر همین طرح، تأیید می گردد.مرحله ی فراوری و پس از فراوری هم با برنامه پیش می رود.

هنر مشتم!

کار به این راحتی ها هم نیست. برای نمایش یک ثانیه از یک انیمیشن، باید چیزی حدود 24 تصویر کشید و آن ها را در کنار هم گذاشت تا حرکت را حس کرد.

البته در انیمیشن سه بعدی، می توان از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده کرد که کار را راحت تر نموده اند. در این نرم افزارها، ابتدا و انتهای یک حرکت را معین می نمایند و نرم افزار، خودش حرکت های میانی آن را به تصویر می کشد.

خلاصه این که در یک تیم انیمیشن، تنها علاقه مندان به نقاشی و گرافیک دور هم جمع نمی شوند. حتی دوستداران نرم افزارهای کامپیوتری هم در ساخت یک کارتون، اثرگذارند.

از تخیل تا واقعیت

انیمیشن، هنری جادویی است که می تواند تخیل خالق خود را به شکلی جذاب و دیدنی، به دیگران نشان دهد تا همه از تماشای آن لذت ببرند.

به عنوان مثال، عوامل مختلفی فوتبال ژاپن را رشد داد، اما بسکمک معتقدند پخش کارتون فوتبالیست ها، اثر حیرت انگیزی روی فوتبال این کشور گذاشت. بد نیست بدانید پس از پخش این سریال، تیم فوتبال ژاپن در رده بندی فدراسیون دنیای فوتبال (FIFA) حتی رتبه ی نهم دنیا را هم (در سال 1998) تجربه کرد.

ایسامو ایماکا، کارگردان مجموعه ی فوتبالیست ها درباره ی ساخت این کارتون چنین گفته: ورزش فوتبال عشق بزرگ زندگی من بوده است. مجموعه فوتبالیست ها ادای دین من به تمام بچه هایی است که با این عشق و رؤیا زندگی کردند و بزرگ شدند.

سال هاست هنرمندان، به قدرت انیمیشن پی برده اند و سعی می نمایند از آن استفاده نمایند. مثلاً بسکمک از فیلم های پیروز این روزهای سینمای دنیا، با جادوی انیمیشن آمیخته شده و هزاران کار نشدنی را، شدنی نموده است. به عنوان نمونه، می توان به فیلم زندگی پای، اثر انگ لی اشاره نمود که در بخش اعظم جلوه های ویژه ی آن، مثل حضور ببر در قایق نجات، از هنر انیمیشن استفاده شده است.

هنرمندان ایرانی هم برای آشنایی مخاطبانشان با فرهنگ و هنر کهن ایرانی، دست به دامن انیمیشن شده اند. از جمله نمونه های پیروز، می توان به مجموعه ی شکرستان اشاره نمود.

شکرستان، کارگردان: بابک نظری

بز زنگوله پا، اولین کارتون دنیا

بیش از یک دهه است که ساخت انیمیشن در کشور خودمان هم رونق پیدا نموده. سریال بامزه ی شکرستان، فیلم انیمیشن تهران 1500، کارتون میچکا، و دیگر کارتون ها و سریال های پیروزی که این روزها از شبکه های مختلف سیما، به خصوص شبکه ی پویا پخش می شوند و بچه ها هم از دیدن آن ها لذت می برند، حاصل کار هنرمندان هم میهن ماست.

میچکا، کارگردان: علیرضا صالحی

البته ما به بهانه ی کارتون فوتبالیست ها، کمی درباره ی انیمیشن دوبعدی به شما اطلاعات دادیم، اما بد نیست بدانید برای خلق یک انیمیشن، از تکنیک های دیگری هم استفاده می نمایند. تکنیک هایی مثل سه بعدی (میچکا-علیرضا صالحی)، کات اوت (شکرستان-بابک نظری)، خمیری (بره ی ناقلا-ریچارد گولِژوفسکی)، نقاشی روی شیشه(پیرمرد و دریا-الکساندر پتروف) و ...

راستی، شاید بد نباشد بدانید برخی ها معتقدند اولین نمونه ی پویانمایی، مربوط به جامی است که در شهر سوخته، در کشور خودمان پیدا شده است.

قدم به قدم تا رسیدن به کارتون

بازار کار رشته ی پویانمایی

1. فعالیت در شرکت های ساخت انیمیشن

2. فعالیت در شرکت های فیلم سازی و جلوه های ویژه

3. فعالیت در شرکت های تبلیغاتی برای ساخت آگهی های تلویزیونی

4. تدریس در رشته ی پویانمایی

آزمون علاقه

  • از آقای مهندس علیرضا عیسائی تفرشی، تهیه نماینده ی انیمیشن، تشکر می کنیم که ما را در تهیه ی مطالب کمک کردند.
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 247

به "معجزه پویانمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معجزه پویانمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید