مرگ عکاس انقلابی آمریکا در 94 سالگی

به گزارش لوکو، رابرت فرانک، از تاثیرگذارترین و مهم ترین عکاسان مستند آمریکا و خالق مجموعه سیاه و سفید آمریکایی ها در 94 سالگی از جهان رفت.

مرگ عکاس انقلابی آمریکا در 94 سالگی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ای بی سی نیوز، فرانک در 1924 در زوریخ-سوئیس به جهان آمد و دو سال پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در 1947 به نیویورک رفت. آنجا مدتی کوتاه برای نشریه هارپرز بازار عکاسی کرد و بعد راهی آمریکای جنوبی شد. در 1949 به نیویورک بازگشت و چند سال پس از آن را در پروژه های عکاسی به اروپا و آمریکا رفت و برگشت.

مهم ترین رویداد زندگی فرانک در 1955 از راه رسید؛ جایی که پس از دریافت دومین یاری هزینه گوگنهایم به سفری 16 هزار کیلومتری دور آمریکا رفت. این پروژه دو سال طول کشید و عکاس 31 ساله در آن 28 هزار قطعه عکس از مردم و مکان ها با دوربین خود ثبت کرد. 83 قطعه از این عکس های سیاه و سفید سال 1959 در قالب کتاب آمریکایی ها ابتدا در فرانسه و بعد در آمریکا با پیش درآمدی از جک کرواک، نویسنده و شاعر فرانسوی/آمریکایی منتشر شد.

هر چند مردم و کارشناسان چندان آمریکایی ها را تحویل ندریافتد اما بعدها به نشانه توانایی فرانک در به تصویر کشیدن همزمان سختی ها و زیبایی های زندگی روزانه مردم آمریکایی به رسمیت شناخته شد. در واقع، او کاری را به پایان رساند که پیش تر کسی از عهده اش برنیامده بود. کتاب الهام بخش چند نسل از عکاسان مستند بود و فرانک را در ادامه دادن راستا عکاسی و فیلمسازی در چند دهه بعد مصمم تر کرد.

رابرت فرانک با وجود رسیدن به انبوه موفقیت های حرفه ای، یک زندگی شخصی نه چندان آرام داشت. او در 1974 دختر 20 ساله اش آندریا را در حادثه سقوط هواپیما در گواتمالا از دست داد و 20 سال بعد پسرش پابلو به دلیل ابتلا به شیزوفرنی خودکشی کرد. هر چند جون لیف، همسر هنرمند فرانک تا خاتمه زندگی همراهش بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 378

به "مرگ عکاس انقلابی آمریکا در 94 سالگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ عکاس انقلابی آمریکا در 94 سالگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید