مرادلو: لزوم فاصله دریافت از نگاه های سنتی در ارتباط دانشگاه و صنعت ، برای ارائه دستاورد های پژوهشی اساتید باید انگیزه ایجاد کرد

به گزارش لوکو، رییس گروه ارتباط با صنعت دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه باید برای ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت نگاه های سنتی را کنار گذاشت، گفت: باید تدبیری کرد تا استاد رغبت ارائه دستاورد خود را داشته باشد.

مرادلو: لزوم فاصله دریافت از نگاه های سنتی در ارتباط دانشگاه و صنعت ، برای ارائه دستاورد های پژوهشی اساتید باید انگیزه ایجاد کرد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، عمران مرادلو، رییس گروه ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه الزهرا (س) در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران درباره افزایش یا کاهش میزان قرارداد های ارتباط با صنعت بیان نمود: همانند افزایش قرارداد های ارتباط با صنعت در کل کشور، خوشبختانه دانشگاه الزهرا (س) هم در قرارداد های ارتباط با صنعت خود رشد داشته است، از نظر تعداد قرارداد ها تقریبا مشابه گزارش ارائه شده از سوی وزارت علوم با رشد روبرو بودیم و مبلغ در حال واقعی تر شدن است.

مرادلو ادامه داد: تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) که برای انجام پروژه های پژوهشی با بیرون دانشگاه به وسیله دفتر ارتباط با صنعت و جامعه ارتباط دارند، ارزشمند بوده که تا به امروز رشد داشته است.

قردادهای ارتباط با صنعت درآمدزایی کافی برای دانشگاه ندارد

رییس گروه ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به درآمد حاصل از قرارداد با صنعت عنوان نمود: طبق قاعده ای که در دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه الزهرا (س) وجود دارد، ما 10 درصد قرارداد را به عنوان بالاسری از عضو هیئت علمی (یک طرف قرارداد) اخذ می کنیم که هرچند از لحاظ عددی مناسب است، اما درآمدزایی کافی برای دانشگاه محسوب نمی گردد.

وی با بیان اینکه حداقل در 3 سال گذشته افزون بر 6 میلیارد تومان قرارداد داشتند، در پاسخ به این سوال که در عدم ارتباط مناسب دانشگاه ها با صنعت چه کسی مقصر است، گفت: در این جهت کسی حتی وزارت علوم مقصر نیست و درحقیقت الگو های مناسبی باید مطرح گردد و بهتر است از الگو های سنتی دست برداریم.

برای پیوند بیشتر دانشگاه و صنعت باید قوانین تغییر کند

مرادلو گفت: بحث ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را از این نگاه نمی توان جلو برد که هیچکدام برای همکاری با یکدیگر پیش قدم نمی شوند، چون این یک نگاه سنتی است. اگر صنعت نفع خود را از ارتباط با دانشگاه ببیند حتما این ارتباط را برقرار می نماید، البته نفع دانشگاه هم در این است که می تواند به منابع اقتصادی صنعت دسترسی داشته باشد تا ضمن پیش بردن کار های تحقیقاتی خود، احتیاج های صنعت را برآورده سازد.

رییس گروه ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه الزهرا (س) بیان نمود: هرچند که متاسفانه برقراری مناسب این ارتباط قدری در ایران طولانی شده، اما در چند سال اخیر خوشبختانه روبه رشد بوده است. نباید توقع داشت که این موضوع در کوتاه مدت کاملا رفع گردد و طبیعتا زمان بر است، چون پیوند بین دانشگاه و صنعت برقرار شده، اما موانع زیادی بر سر راه ارتباط آن ها وجود دارد و هنوز نگاه ها سنتی به طور کامل از بین نرفته است.

وی اضافه کرد: برای ارتباط و پیوند بیشتر دانشگاه ها و صنایع، قوانین باید تغییر کند و دست استاد و صنعت باز باشد همچنین در راه ارتباط با دانشگاه تخفیف های مناسبی برای صنعت در نظر گرفته گردد. با حمایت از الگو های جدید، کم کم به نقطه مطلوب خود برای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه خواهیم رسید.

رشد چشمگیر دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در نمایشگاه ملی هفته پژوهش

مرادلو درباره فعالیت های این دانشگاه در هفته پژوهش و ارائه محصولات در نمایشگاه دستاورد های پژوهشی گفت: دانشگاه الزهرا (س) طبق روال سال های گذشته، سال جاری در بیستمین جشنواره دستاورد های پژوهشی، فناوری و فن بازار برای معرفی 25 دستاورد خود شرکت کرد که تعداد این محصولات نسبت به سال 97 حدود 20 درصد و نسبت به سال 96 بیش از 200 درصد رشد داشته است، البته میزان دستاورد های پژوهشی بسیار بیشتر است و تنها باید سازوکار های بیشتری اندیشید تا استاد رغبت ارائه دستاورد خود به نمایشگاه را داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیشتر دانشکده های فعال دانشگاه الزهرا (س) سال جاری در نمایشگاه دستاورد داشتند، گفت: اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه، سال جاری دستاورد های پژوهشی خوبی ارائه کردند که از جمله مهمترین آن ها می توان به دستگاه میکرواسپکتروفتومتر اشاره نمود. میکرواسپکتروفتومتر از معدود دستگاه هایی است که توانایی بالایی برای آنالیز انواع نمونه های جامد و مایع دارد.

میکرواسپکتروفوتومتر، دستگاهی ایده آل برای هر محقق

رییس گروه ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه الزهرا (س) اضافه کرد: میکرواسپکتروفوتومتر ترکیبی از روش های مختلف طیف سنجی و تصویربرداری با بیشترین انطباق است. این دستگاه به آسانی می تواند برای آنالیز نمونه های میکروسکوپی استفاده گردد. میکرواسپکتروفوتومتر برای هرمحقق و آزمایشگاهی ایده آل است چرا که با آن می توان به سادگی میان روش های مختلف طیف سنجی و میکروسکپی سوئیچ کرد و از صحت و تکرارپذیری داده ها اطمینان داشت.

مرادلو توضیح داد: تقریبا می توان گفت که این دستگاه مشابه خارجی ندارد و در ایران هم علیرغم ساخت انواع اسپکترومترها، اما تا به امروز طراحی و ساخت میکرواسپکتروفوتومتر را ندیده ام. همچنین یکی از قدرتمندترین لیزر های دی اکسید کربن با میزان وات بالا که در صنایع برای برش قطعات کاربرد های زیادی دارد توسط عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک طراحی و ساخته شده است.

وی با اشاره به دستاورد های دیگر این دانشگاه در نمایشگاه هفته پژوهش عنوان نمود: قاب نمایشگاهی آثار هنری با قابلیت پخش صوتی محتوی به صورت لمسی دستاورد دیگری است که با کوشش اعضای هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی طراحی شده و برای استفاده در نمایشگاه های عرضه محصولات هنری (عکس، خوشنویسی و نقاشی) و موزه ها جهت ارائه توضیحات به بازدیدکنندگان برای معرفی هر اثر مورد بهره برداری قرار می گیرد.

حمایت دانشگاه ها از تجاری سازی دستاورد های پژوهشی محدود است

رییس گروه ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه الزهرا (س) اضافه کرد: تمبر ملی یادبود کلکسیونی طلا و نقره و طلای بای متال امام رضا (ع) (این طرح شامل پژوهش و گردآوری تصاویری از مجموعه و موزه گنجینه آستان قدس رضوی شامل تمبر طلا و نقره و بای متال است.)، طراحی و ساخت دستگاه خالص ساز هوا بر مبنای نانو و ... نیز از دیگر دستاورد هایی است که در نمایشگاه دستاورد های پژوهشی ارائه شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) درباره میزان حمایت دانشگاه برای فراوری انبوه و تجاری سازی طرح های ارائه شده، گفت: حمایت دانشگاه از تجاری سازی دستاورد های پژوهشی محدود است از این رو برپایی نمایشگاه هایی برای معرفی و عرضه محصولات بسیار مفید است، چون هدف برگزاری نمایشگاه این است که بتوانیم از بیرون دانشگاه حمایت هایی را دریافت کنیم، درواقع صنعت باید توانایی ها را ببیند و پس از آن متناسب با فعالیت خود روی آن ها سرمایه گذاری کند. اینگونه می توان قرارداد بست و دانشگاه و صنعت از آن قرارداد مشترک منتفع شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 680

به "مرادلو: لزوم فاصله دریافت از نگاه های سنتی در ارتباط دانشگاه و صنعت ، برای ارائه دستاورد های پژوهشی اساتید باید انگیزه ایجاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرادلو: لزوم فاصله دریافت از نگاه های سنتی در ارتباط دانشگاه و صنعت ، برای ارائه دستاورد های پژوهشی اساتید باید انگیزه ایجاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید