علائم دیابت نوع دو

به گزارش لوکو، در طول چند دهه گذشته، میلیون ها آمریکایی به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. مطالعات نشان داد که تقریبا یک سوم افرادی که ازا ین بیماری مزمن رنج می برند، از بیماری خود مطلع نیستند. این بیماری به دو علت ایجاد می گردد: 1) غده پانکراس

علائم دیابت نوع دو

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

در طول چند دهه گذشته، میلیون ها آمریکایی به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. مطالعات نشان داد که تقریبا یک سوم افرادی که ازا ین بیماری مزمن رنج می برند، از بیماری خود مطلع نیستند. این بیماری به دو علت ایجاد می شود: 1) غده پانکراس اندازه انسولین مورد احتیاج به منظور حفظ سطوح نرمال گلوکز را فراوری نمی نماید و 2) این سلول ها به انسولین مقاومت نشان می دهند. در صورتی که این بیماری در طولانی مدت نادیده گرفته شود، می تواند اثرات جانبی بر اندام های مختلف از جمله قلب و کلیه وارد نموده و بسیاری از عملنمودهای اصلی بدن را هم مختل می سازد. بنابراین تشخیص اولیه بیماری و درمان آن بسیار مهم می باشد.

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 به وسیله سطوح بالای غیر نرمال قند در بدن تشخیص داده شده که یا به واسطه کمبود انسولین و یا مقاومت سلول ها به انسولین موجود ایجاد می شود. اگرچه محققان هنوز دلایل اصلی آنچه باعث کمبود یا مقاومت به انسولین می شود را کشف ننموده اند، اما تصور بر این است که عامل محرک این بیماری چاقی و سبک زندگی بی تحرک می باشد. به جز این دو فاکتور، بعضی مطالعات پیشنهاد می دهد که ژنتیک نقش حیاتی را در بروز این بیماری ایفا می نماید.

علائم بروز دیابت

علائم این بیماری شامل گرسنگی یا کاهش وزن غیر نرمال بوده که در تشخیص این بیماری نقش حیاتی ایفاء می نمایند. مشکل این است که این علائم بسیار عمومی بوده و بیمار ممکن است آن را با علائم بیماری های دیگر اشتباه گرفته و در نتیجه قادر به تشخیص بیماری خود نبوده و از این رو شرایط بیماری بدتر می شود.

بعضی از مهم ترین علائم دیابت به توضیح زیر می باشد:

بیمار احساس تشنگی مکرر خواهد داشت. ادرار مکرر هم یکی دیگر از نتایج مصرف مداوم آب می باشد.

قند یکی تز مهم ترین منابع انرژی در بدن بوده و عدم وجود آن در سلول ها باعث افزایش گرسنگی روزمره در فرد می شود.

با توجه به این واقعیت که هیچ قندی در سلول ها برای تامین انرژی وجود ندارد، فرد احسا خستگی و بی حالی مداوم خواهد داشت.

با وجود مصرف مکرر مواد غذایی، فرد بیمار دچار کاهش وزن خواد شد، چون به علت عدم وجود گلوکز در بدن فرایند سوخت و ساز متوقف شده و بدن از چربی های ذخیره شدن جهت تامین انرژی استفاده خواهد نمود.

مایع موجود در شبکیه چشم ها در نتیجه وجود قند اضافی در جریان خون خیس شده و منجر به تار شدن دید افراد می شود.

عدم تغذیه مناسب بدن هم سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار داده و باعث ابتلا به عفونت های مختلف می شود.

توانایی التیام بخشیدن بدن هم تا حد زیادی مختل شده و بنابراین مدت قابل توجه طول کشیده تا زخم ها التیام بخشد.

علاوه بر این علائم، فرد بیمار احساس سوزن سوزن شدن و یا بی حسی در دست ها و پاها، اشکال در تنفس، درد قفسه سینه و غیره خواهد داشت.

در صورتی که هر کدام از علائم ذکر شده را در خود مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید. تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند به جلوگیری از عوارض مختلف یاری کند. پزشک ممکن است داروهای مختلف و یا تزریق انسولین را تجویز کند. داشتن سبک زندگی سالم همراه با تغذیه مناسب و ورزش روزانه به پیشگیری و کنترل دیابت یاری خواهد نمود.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1789

به "علائم دیابت نوع دو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم دیابت نوع دو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید