صعود 66 پله ای دانشگاه ارومیه در نظام رتبه بندی دانشگاهی لایدن

به گزارش لوکو، دانشگاه ارومیه برای اولین بار در سال 2020 پیروز به کسب امتیاز لازم برای ورود به نظام رتبه بندی دانشگاهی لایدن شد و در سال 2021 با صعود 66 پله ای صندلی خود را در آن بهبود بخشید.

صعود 66 پله ای دانشگاه ارومیه در نظام رتبه بندی دانشگاهی لایدن

با ما همراه باشید و درباره مجله بهابادی بیشتر بدانید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، نظام رتبه بندی دانشگاهی لایدن (CWTS Leiden Ranking) از معتبرترین نظام های رتبه بندی دانشگاهی است که ملاک ورود به آن، عملکرد یا تاثیرگذاری علمی دانشگاه ها بر اساس گزارش پایگاه استنادی Web of Science است و درخواست یا داده های خوداظهاری دانشگاه ها در ورود به آن هیچگونه نقشی ندارد. دانشگاه ارومیه برای اولین بار در سال 2020 پیروز به کسب امتیاز لازم برای ورود به این نظام رتبه بندی شد و در سال 2021 با صعود 66 پله ای صندلی خود را در آن بهبود بخشیده است.

در مجموع 36 دانشگاه (شامل دانشگا های علوم پزشکی، جامع و صنعتی) از کشور پیروز به حضور در این رتبه بندی شده اند و در مقایسه با سال 2020 تعداد دانشگاه حاضر از ایران افزایشی را شامل نشده است.

در این نظام رتبه بندی برخلاف دیگر نظام ها، رتبه واحدی به دانشگاه ها داده نمی گردد بلکه با توجه به چهار شاخص اصلی یعنی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی، برای هر دانشگاه رتبه ای مجزا محاسبه و گزارش می گردد.

گفتنی است، که در بین این شاخص ها، مرجعیت یا تاثیرگذاری علمی (Scientific Impact)، اساسی ترین شاخص است و شامل مواردی، چون مقاله های یک درصد برتر، مقالات پنج درصد برتر، مقالات 10 درصد برتر و مقالات 50 درصد برتر می گردد. بر این اساس، دانشگاه ارومیه رشد 66 پله ای را تجربه نموده است و از نظر نرخ رشد در آن، از مجموع دانشگاه های کشور، بعد از دانشگاه های علوم پزشکی ایران (با 106 پله صعود) علوم پزشکی تبریز (با 96 پله صعود) و علوم پزشکی شیراز (با 69 پله صعود) رتبه چهارم و در بین دانشگا های جامع و صنعتی رتبه اول در نرخ رشد را به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1647

به "صعود 66 پله ای دانشگاه ارومیه در نظام رتبه بندی دانشگاهی لایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعود 66 پله ای دانشگاه ارومیه در نظام رتبه بندی دانشگاهی لایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید