شایع ترین انواع اختلال های یادگیری در بچه ها و بزرگسالان را می شناسید؟

به گزارش لوکو، اگر اختلال یادگیری دارید، نباید افسرده شوید یا خودتان را سرزنش کنید، مشکل یادگیری یعنی اینکه مغز شما کمی متفاوت عمل می نماید. امی باکسی، -روانپزشک در بیمارستان لنوکس هیل- می گوید: اختلالات یادگیری زمانی رخ می دهد که کسی در یادگیری یا پردازش اطلاعاتیا مهارت های تازه دچار مشکل گردد. این موضوع می تواند منجر به مشکلاتی در زبان، گفتار، خواندن، نوشتن یا ریاضی گردد.

شایع ترین انواع اختلال های یادگیری در بچه ها و بزرگسالان را می شناسید؟

تعریف ناتوانی یادگیری مهم است - همانطور که درک اینکه ناتوانی یادگیری چیست.

سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا در شهر نیویورک، می گوید که اختلال یادگیری با هوش یا توانایی های شناختی پایین ارتباط ندارد. حتی با محیط منفی خانه یا مدرسه ارتباطی ندارد. در عوض، اختلالات یادگیری می تواند ارثی باشد، یا ممکن است در اثر ضربه های روحی و جسمی، قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی زیان آور (مانند رنگ دارای سرب) یا مسائل سلامنی قبل از تولد ایجاد گردد یا تشدید گردد.

رومانوف می گوید، ناتوانی های یادگیری اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شوند، اما نه همواره. گاهی اوقات این ناتوانی خفیف است و مورد توجه والدین یا معلمان قرار نمی گیرد. در مواقع دیگر با فقدان انگیزه یا اخلاق کاری اشتباه می گردد. رومانوف می گوید، علت تشخیص دادن نشدن در کودکی این است که بچه ها در سازگاری، جبران و جستجوی موقعیت هایی متناسب با نقاط قوت خود مهارت پیدا می نمایند.

رومانوف خاطرنشان می نماید، بدون تشخیص، خیلی ها متوجه نمی شوند که چرا در زمینه های خاصی از نظر تحصیلی یا در زندگی روزمره خود، در تعامل با دیگران یا عملکرد عمومی خود دچار مشکل هستند. او می گوید که این ضعف تشخیصی مایه تاسف است، زیرا راه هایی برای غلبه بر تفاوت در نحوه سازماندهی و مدیریت اطلاعات افراد مبتلا به اختلالات یادگیری وجود دارد.

در اینجا نگاهی داریم به بعضی از شایع ترین اختلالات یادگیری:

خوانش پریشی یا Dyslexia

هالی شیف، روانشناس بالینی می گوید این نوع ناتوانی یادگیری توانایی خواندن و املا را مختل می نماید. بر اساس برآورد مرکز خوانش پریشی و خلاقیت ییل، تا 20 درصد افراد ممکن است دچار خوانش پریشی شوند و این مشکل، شایع ترین اختلال عصبی شناختی است.

شیف می گوید: افراد مبتلا به خوانش پریشی در خواندن مشکل دارند زیرا آن ها در تشخیص صدا های گفتار و یادگیری ارتباط آن ها با حروف و کلمات (معروف به رمزگشایی) مشکل دارند. او می گوید در بزرگسالان، افراد مبتلا به خوانش پریشی تمایل دارند از فعالیت های مرتبط با خواندن اجتناب نمایند. آن ها بعلاوه ممکن است در درک شوخی ها یا عباراتی مانند اصطلاحات مشکل داشته باشند و نمی توانند معنی را از کلمات خاص استفاده نمایند.

محاسبه پریشی یا Dyscalculia

رومانوف می گوید، در افراد مبتلا به محاسبه پریشی، همه نوع مهارت های مرتبط با ریاضیات-حس عددی، به خاطر سپردن حقایق حسابی و محاسبات دقیق-مختل می گردد.

رومانوف می گوید: محاسبه پریشی به طور کلی به مسائلی در زمینه کسب مهارت های اولیه ریاضی اشاره دارد، اما به مسائل مربوط به استدلال ربطی ندارد.

دکتر باکسی می گوید، کار هایی که احتیاج به کار با اعداد دارند در افراد مبتلا به این اختلال یادگیری بیشتر طول می کشد. از محاسبه سرانگشتی تا نوشتن ارقام. از آنجا که با اعداد و کارهای مرتبط به ریاضی همواره در زندگی سر و کار داریم، بزرگسالان مبتلا به این اختلال ممکن است تأثیر آن را در بسیاری از زمینه های زندگی مشاهده نمایند.

یک مطالعه در سال 2019 تخمین می زند که بین 3 تا 7 درصد مردم از افراد از محاسبه پریشی رنج می برند.

اختلال نوشتن یا Dysgraphia

شیف می گوید افراد دارای دیس گرافی، دچار مشکل در نوشتن و مهارت های حرکتی ظریف هستند. سازماندهی حروف، اعداد یا کلمات در صفحه یا سایر فضا های تعریف شده برای آنها سخت است.

دکتر باکسی می گوید هر چیزی که مربوط به نامه و نوشتن باشد برای افرادی که دچار دیس گرافیا هستند، حکم یک مبارزه یا کلنجار را دارد. دست خط بد در افراد مبتلا به این اختلال یادگیری شایع است.

شیف می گوید: دیس گرافیا در بزرگسالان به صورت مشکل در گرامر، دستور زبان، درک مطلب و توانایی تبدیل فکر به نوشته، خودنمایی می نماید.

سایر شرایط یادگیری که باید بدانید

بعضی از مسائل به اسم اختلالات یادگیری طبقه بندی نمی شوند یا در DSM-V، راهنمای تشخیصی که به وسیله متخصصان بهداشت روانی مورد استفاده قرار می گیرد، به طور رسمی ذکر نشده اند.

اما باید به آنها هم توجه کرد، زیرا ممکن است در افرادی که دارای اختلالات یادگیری هستند، اینها هم وجود داشته باشند.

اختلالات یادگیری غیرکلامی

این نوع اختلال، مهارت های بصری-مکانی و بینایی-حرکتی تحت تأثیر قرار می گیرد. شیف می گوید: اختلالات یادگیری غیر کلامی (NLVD) می تواند بر مهارت های اجتماعی تأثیر بگذارد و صورت کلنجار برای رمزگشایی زبان بدن و درک طنز ظاهر گردد.

دکتر باکسی خاطرنشان می نماید: اختلالات یادگیری غیرکلامی ناتوانی یادگیری محسوب نمی شوند. بلکه اغلب نشانه های اختلالات دیگر هستند.

دیس پراکسی

شیف می گوید دیسپراکسی به جای اینکه به اسم یک اختلال یادگیری طبقه بندی گردد، به اسم یک اختلال هماهنگی رشد شناخته می گردد. او می گوید این مشکل، هماهنگی فیزیکی و تعادل را تحت تاثیر قرار می دهد و با مشکل در کنترل عضلات تعیین می گردد.

شیف خاطرنشان می نماید که انواع فعالیت های روزانه - مانند لباس پوشیدن یا رانندگی - برای این افراد سخت می گردد. او می گوید و بعلاوه می تواند بر نوشتن و گفتار و سایر حرکات مرتبط با یادگیری تأثیر بگذارد.

اختلال بیش فعالی- کمبود توجه (ADHD)

داشتن ADHD می تواند بر یادگیری افراد تأثیر بگذارد، زیرا تمرکز برای گرفتن اطلاعات بسیار مهم است. شیف به یک تفاوت بزرگ بین ADHD و اختلال یادگیری اشاره می نماید:

ADHD را می توان با دارو درمان کرد، اما اختلال یادگیری را نمی توان اینگونه درمان کرد.

اختلالات پردازش شنوایی و بینایی

شیف شرح می دهد که در این نوع اختلالات، فرد در دریافت و پاسخ به اطلاعاتی که به وسیله حواس به دست می آید، با وجود شنوایی و بینایی طبیعی، مشکل دارد. به اسم مثال، کسی که دارای اختلال پردازش شنوایی است، در شنوایی مشکل دارد، اما هیچ مسئله ای در گوش فرد وجود ندارد. در عوض، این مشکل به این علت رخ می دهد که مغز صدا ها را پردازش نمی نماید و نمی شنود.

این موضوع هم می تواند از جهات مختلف بر یادگیری تأثیر بگذارد. پیروی از دستورات گفتاری یا گوش دادن به صحبت های کسی برای مدت تعیین برای این افراد سخت می گردد.

به طور مشابه، در اختلال پردازش بینایی، توقف پردازش بصری در مغز رخ می دهد. این اختلال تفسیر اطلاعات بصری، مانند تشخیص تفاوت بین دو شکل را سخت می نماید.

در صورت مشکوک بودن به اختلال یادگیری چه باید کرد؟

اگر فکر می کنید فرزند شما ممکن است دارای اختلال یادگیری باشد، مداخله زودهنگام بسیار مهم است. با پزشک متخصص اطفال یا معلمان فرزند خود در خصوص ارزیابی مشورت کنید. بسته به ناتوانی، یاری اضافی در مدرسه، تمهیدات تطبیق بهتر با شرایط کلاس می توانند مفید باشد.

اگر مشکوک هستید که ممکن است اختلال یادگیری تشخیص داده نشده داشته باشید، با یک متخصص که دارای صلاحیت ارزیابی و تشخیص شما است مشورت کنید.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1788

به "شایع ترین انواع اختلال های یادگیری در بچه ها و بزرگسالان را می شناسید؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "شایع ترین انواع اختلال های یادگیری در بچه ها و بزرگسالان را می شناسید؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایع ترین انواع اختلال های یادگیری در بچه ها و بزرگسالان را می شناسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید