سرنوشت کالاهای مرجوعی در خبرنگاران چه می گردد؟

به گزارش لوکو، به نقل از آی تی رسان؛ همیشه سطح ارائه خدمات به کاربران در فروشگاه های عظیم مانند خبرنگاران با سایر فروشگاه های اینترنتی در کشور یا سراسر دنیا تفاوت چشمگیری دارد. در واقع همین تفاوت هاست که شرکت هایی مانند آمازون و خبرنگاران را به سطح فعلی شان رسانده و در ماه میلیون ها نفر از خدمات این فروشگاه ها استفاده می نمایند.

سرنوشت کالاهای مرجوعی در خبرنگاران چه می گردد؟

یکی از برجسته ترین خدمات فروشگاه خبرنگاران، مرجوعی بدون قید و شرط کالای فروخته شده تا 7 روز پس از خرید است. خدمتی که از استانداردهای تعهدات الزامی قانون تجارت الکترونیک در ایران نیز فراتر رفته و برای آسایش راحتی خرید آنلاین به کاربران ارائه می شود.

قوانین مرجوعی کالا در خبرنگاران مشخص است، از زمانی که کالا به دست شما می رسد 7 روز (با اکانت دیجی پلاس تا 30 روز) فرصت دارید به دلیل خرابی، عدم تطابق کالا با مشخصات یا به دلایل سلیقه ای، کالا را به شکل صحیح، در بسته بندی خود، همراه با برچسب خبرنگاران و کد مرجوعی، بازگردانید. در بسیاری از مواقع و مناطق، بازگشت به وسیله سرویس اکسپرس خبرنگاران انجام می شود. در این حالت، احتیاجی به خروج از منزل نیست بلکه با ثبت درخواست مرجوعی، زمانی مشخص می شود و نیروهای خبرنگاران به درب منزل آمده و کالا را پس می گیرند.

در موقعیت های جغرافیایی که این شرایط مهیا نیست، بازگشت کالاها به وسیله پست (هزینه به صورت پس کرایه برای کاربر برگردانده می شود) انجام می شود.

پیش از آنکه به طور دقیق تر به فرایند مرجوعی کالا در خبرنگاران بپردازیم، بهتر است نگاهی به کالاهایی داشته باشیم که قابلیت مرجوع شدن داشته باشند. بسیاری از کاربران خبرنگاران به طور دقیق نمی دانند که چه کالاهایی را می توانند مرجوع نمایند؟ یا اینکه شرایط مرجوع شدن محصولات چیست؟

قوانین مرجوع کردن کالاها در خبرنگاران

خبرنگاران مانند تمامی فروشگاه های اینترنتی عظیم در جهان، قوانین مشخصی برای بازگرداندن کالاها دارد. البته این قوانین کاملا شفاف و واضح هستند، کاملا طبیعی است که کاربران نتوانند بعضی محصولات در گروه های حساس را بازگردانند یا آنکه یک کالا پس از استفاده و آسیب وارد شدن به آن، امکان بازگشت داشته باشد. به هر شکل، سیستم بازگشت کالا در خبرنگاران تا حد زیادی بر اساس اعتماد متقابل میان کاربران و پلتفرم خبرنگاران بنا شده و اصل صداقت در این رویه، حرف اول را می زند.

چه کالاهایی را می توان و چه کالاهایی را نمی توان مرجوع کرد؟

تقریبا تمامی اجناس خریداری شده از خبرنگاران را می توان مرجوع کرد، تنها محصولات چندین گروه حساس این قابلیت را ندارند، کالاهای حساسیت محور و کالاهایی که حساسیت بهداشتی دارند، مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، خوراکی ها و لباس زیر، در صورت باز شدن پلمپ امکان بازگشت ندارند. همچنین محصولاتی که احتیاج به نصب دارند، مانند لوازم خانگی، اگر توسط نمایندگی های غیرمجاز نصب و راه اندازی شوند، از شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش خبرنگاران خارج شده و دیگر قابل بازگشت نیستند.

گل طبیعی از دیگر اجناسی است که امکان مرجوعی ندارد، کاربر باید در هنگام دریافت تمامی موارد شامل سلامت و مشخصات ظاهری را آنالیز نماید، پس از تحویل گل طبیعی، دیگر امکان مرجوع کردن آن وجود ندارد. کارت هدیه خبرنگاران نیز امکان مرجوع شدن ندارد.

البته تمامی کالاهای بهداشتی و آرایشی، در صورتی که پلمپ آنها باز نشده باشد قابل مرجوع کردن هستند. آن دسته از لوازم آرایشی و بهداشتی که به نام اصل فروخته شده اما غیر اصل بودن آنها از سوی کاربر، محرز شده باشد در صورت باز شدن هم قابل مرجوع کردن هستند.

همچنین در مورد کالاهای تقلبی باید گفت: تمامی کالاهایی که درخواست مرجوعی آنها به دلیل محرز شدن غیر اصل بودن (و عدم اطلاع رسانی این موضوع با برچسب غیر اصل روی کالا) تأیید شده باشد، شامل خدمات مرجوعی می شوند. خط قرمز خبرنگاران، کالاهای تقلبی ست. در صورتی که، تقلبی بودن هر نوع کالایی به تأیید واحد خدمات پس از فروش خبرنگاران برسد، خریدار کالا از خدمات مرجوعی بهره مند خواهد شد. همچنین علاوه بر این سرویس، مبلغی در قالب دلجویی به حساب کاربر واریز می شود؛ این خدمت یکی از ویژگی های متمایز خبرنگاران در میان فروشگاه های اینترنتی ایران است.

تا چه زمانی می توان برای مرجوع کردن اجناس در خبرنگاران اقدام کرد؟

از نظر زمانی برای ثبت درخواست مرجوعی چند محدودیت وجود دارد، اگر کالایی که دریافت نموده اید به هر شکل آسیب دیده یا خراب باشد، تنها 24 ساعت زمان دارید تا برای ثبت درخواست مرجوعی کالا اقدام کنید. به جز این مورد، اگر به هر دلیل دیگری می خواهید کالا را بازگردانید، برای کاربران عادی تا 7 روز و برای کاربران دیجی پلاس، تا 30 روز امکان ثبت درخواست مرجوعی وجود دارد.

شرایط مرجوع کردن کالا چیست؟

کالایی که قصد بازگرداندن آن را دارید، باید به همراه تمامی اقلام همراه مانند کارت گارانتی، بیمه و… در جعبه به شکل اولیه قرار دهید، برچسب خبرنگاران و شماره سفارش یا شماره درخواست مرجوعی نیز باید همراه جعبه فرستاده شود. جعبه اولیه کالا و اقلام همراه آن باید همانند شرایط اولیه زمان تحویل کالا باشند و وجود آسیب، پارگی یا نوشته و برچسب اضافی بر روی کالا و جعبه آن قابل قبول نیست.

کفش و پوشاک نیز باید در شرایط اولیه و نو باشند، نباید هیچگونه آثار استفاده مانند لک، رنگ پریدگی یا بوی عطر و بدن بر روی کالا وجود داشته باشد. تگ برند، دکمه و سایر ملحقات کالا نیز جدا نشده باشد.

در مورد تلفن همراه، اگر کالا ایرادی داشته باشد باید طی 24 ساعت درخواست مرجوعی ثبت شود، همچنین بازگشت تلفن همراه به دلایل سلیقه ای تنها پیش از رجیستری (ثبت در سامانه همتا) گوشی امکان پذیر است.

هزینه مرجوعی محصول بر عهده خبرنگاران

طبق قوانین تجارت الکترونیکی ایران، هزینه مرجوعی کالا بر عهده کاربر است، اما خبرنگاران در راستای حمایت از کاربران این هزینه را تقبل می نماید. در خبرنگاران به طور میانگین ماهیانه یک میلیارد تومان هزینه حمل و نقل کالاهای مرجوعی می شود، همچنین بازپس گیری کالاها بدون قید و شرط نیز ماهیانه 2 میلیارد تومان برای این فروشگاه اینترنتی هزینه خواهد داشت اما خبرنگاران نسبت به کاربران خود متعهد است و عدم دریافت هزینه بازپس گیری کالا را وظیفه خود می داند.

رضایت کاربران خبرنگاران از سامانه مرجوعی کالا

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی خبرنگاران از ابتدای سال 99 تا به امروز، 92 درصد کاربران از خدمات مرجوعی کالا در خبرنگاران رضایت داشتند. همچنین در سال گذشته 2.3 میلیون کالا از سوی کاربران بازگشت داده شد، بر اساس آمار، 97 درصد کالاهای مرجوعی پذیرفته شده و تنها 3 درصد درخواست ها به دلیل معذوریت در پس دریافت کالاهای بهداشتی رد شده است (البته در این شرایط نیز، وجه پرداختی مربوط به کالاهای بهداشتی به کاربر بازگردانده می شود). خبرنگاران اعلام نموده میزان مرجوعی کالاها در حال حاضر برابر با فروش کل کالاهای این فروشگاه در سال 95 است.

از نظر زمانی به طور میانگین 3.5 روز طول می کشد تا کالا از کاربر پس گرفته شده و پول به حساب او بازگردانده شود، در بیش از 90 درصد موارد نیز بازگشت پول به حساب کاربر در کمتر از 24 ساعت انجام می شود.

اما در مورد طرح مرجوع شدن کالا سوالاتی وجود دارد که شفاف سازی در مورد آن هم برای مشتریان و هم فروشندگان مارکت پلیس خبرنگاران اهمیت فراوانی داد. سوال این است: فرایند بازپس گیری کالای مرجوعی چگونه است؟ چه اتفاقی برای کالاهای مرجوعی می افتد؟ آیا همان کالا دوباره بسته بندی شده و به کاربر دیگری تحویل داده می شود؟ یا آنکه اتفاقی دیگر در انتظار کالاهای مرجوعی است؟

فرایند کلی مرجوعی کالا

به گفته مسئول وقت خدمات مرجوعی خبرنگاران در این خصوص این چنین شرح داده است: فرایند مرجوعی کالا شامل دو دسته می شود، ابتدا کالاهایی که به دست کاربر رسیده و به دلیل وجود ایراد، نقص فنی یا دلایل سلیقه ای مرجوع می شود، دوم کالاهایی که هنوز به دست کاربر نرسیده و او اقدام به لغو سفارش خود می نماید.

به گفته او در حالت اول کاربران عادی می توانند تا 7 روز کالاهای دریافتی را مرجوع نمایند، البته با عضویت در سرویس پلاس می توانند تا 30 روز نسبت به مرجوع شدن کالا اقدام نمایند. ما سرویسی برای ثبت آنلاین مرجوعی داریم که کاربران می توانند به وسیله سایت و اپلیکیشن کالاهای خود را مرجوع نمایند. پس از این کار، کالا به مرکز بازگشت محصول خبرنگاران می رود و آنالیز کیفی بر روی آن انجام می شود. اگر نمونه سالم همان کالا در انبار وجود داشته باشد، به کاربران اعلام شده و در صورت تایید برای وی ارسال می شود، درغیر این صورت نیز هزینه کالا عودت داده می شود.

اگر کالای مرجوعی سالم باشد؟

مسئول خدمات مرجوعی خبرنگاران در مورد کالاهای مرجوعی که سالم هستند گفت: در بعضی موارد طی فرایند آنالیز کیفی کالاهای مرجوعی متوجه می شویم که کالا سالم است و در شرایط اولیه واقع شده است. در این صورت شرایط به کاربر اعلام می شود و در صورت تایید، کالا برای او فرستاده می شود. در غیر این صورت هزینه کالا را به حساب کاربر واریز می کنیم.

اگر کالای مرجوعی برای فروشندگان باشد؟

مسئول خدمات مرجوعی خبرنگاران در پاسخ به این سوال که کالاهای مرجوعی فروشندگان خبرنگاران چه سرنوشتی دارند گفت: اگر کالای مرجوعی برای فروشندگان خبرنگاران باشد و تنها به دلایل سلیقه ای از سوی کاربر بازگشت داده شود، مالکیت کالا در اختیار خبرنگاران خواهد بود و هزینه خسارت آن به فروشنده پرداخت می شود.

سرنوشت کالاهای مرجوعی در خبرنگاران

در نهایت باید گفت که کالاهای دارای ایراد، مرجوع می شوند و مراتب خرابی محصول به تامین نماینده آن اعلام خواهد شد اما اگر کالای مرجوعی بدون ایراد باشد یا سلیقه ای مرجوع شده باشند، در فروش های ویژه اوپن باکس OpenBox خبرنگاران با قیمتی مناسب و با اعلام شرایط ویژه محصول به فروش می رسد، بخش دیگری از این کالاها نیز صرف امور خیریه می شوند. بعضی از موارد نیز با قیمت پایین تر به کارکنان مجموعه خبرنگاران فروخته خواهد شد.

به طور خلاصه یا کالای مرجوعی به تامین نماینده آن بازگردانده شده و یا با قیمت کمتر و شرایط خاص فروخته خواهد شد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما از فرایند مرجوعی کالاهای خبرنگاران راضی هستید؟

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1637

به "سرنوشت کالاهای مرجوعی در خبرنگاران چه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت کالاهای مرجوعی در خبرنگاران چه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید