خروج دیگ های قدیمی ایرالکو ارتباطی با تعلل گمرک ندارد

به گزارش لوکو، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: خروج دیگ های قدیمی ایرالکو ارتباطی با تعلل گمرک ندارد بلکه تنها برنامه ریزی لازم دارد.

خروج دیگ های قدیمی ایرالکو ارتباطی با تعلل گمرک ندارد

به گزارش خبرنگاران، مهدی زندیه وکیلی در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک در خصوص تعویق ایرالکو در خروج دیگ های قدیمی از مدار گفت: خروج دیگ ها از مدار ارتباطی به تعلل گمرک در ترخیص تجهیزات ندارد در حالی که با برنامه ریزی امکان خروج دیگ ها وجود داشت.

وی با تاکید براینکه اگر ایرالکو مجدد در انتها آبانماه خلف وعده داشته باشد قطعا نمی توانیم پاسخگو باشیم، اضافه کرد: دیگ های قدیمی ایرالکو هیچ گاه به صورت یکجا از مدار خارج نشده است و طی چندماه اخیر شرکت می توانست حداقل بخشی از دیگ های را تعطیل کند در حالی که طی 6 ماه اخیر همچنان 44 دیگ قدیمی باقی مانده است.

زندیه وکیلی در خصوص انتقال آندسازی گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسات قبل مقرر بود اگر به هر دلیلی ایرالکو امکان انتقال آندسازی به خیرآباد را نداشت، آند وارد کند درحالی که انتقال انجام نشده است، آند نیز توسط شرکت در حال فراوری است، در واقع سر پله اول باقی مانده ایم و دائما مباحث مالی مطرح می گردد.

وی همچنین به احتمال وقوع پدیده اینورژن در ماه های آینده اشاره نمود و اضافه کرد: سال گذشته به دلیل عدم سرمای زمستانه پدیده اینورژن در اراک رخ نداد درحالی که وقوع این پدیده در واقع شرایط بحرانی را رقم می زند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون روزهای ناسالم در اراک منشا خارجی داشته است، مطرح کرد: آلایندگی به واسطه پدیده اینورژن باید از امروز تدبیر گردد و صنایع تا قبل از انتها آبانماه اقدامات خود را انجام دهند تا شرایط بحرانی برنخوریم، در سال های گذشته که پدیده اینورژن در اراک رخ می داد طی توافق با ایرالکو فراوری آند متوقف می شد و درخواست داریم که تا قبل از انتها آبانماه صنایع اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز مشکل در ماه های سردسال را به انجام برسانند.

زندیه وکیلی در خصوص سهم آلاینده های در اراک نیز اعلام کرد: براساس مطالعات صورت گرفته در سال 1384 منشا و سهم هر صنعت و عوامل آلودگی در اراک معین شده است به طوری که 48 درصد آلودگی اراک مربوط به خودروها و 52 درصد مربوط به صنایع بوده است و در دولت تدبیر و امید بیشتری توجه به حوزه محیط زیست و آلودگی هوای اراک شده است، همچنین طرح جامع آلودگی هوای اراک در حال بازنگری است تا محیط زیست با استانداردهای دست یابد.

پروژه انتقال آندسازی 27 درصد پیشرفت داشته است

به گزارش خبرنگاران، در این جلسه مدیرکارخانه شرکت ایرالکو با اشاره به مسائل ارزی و مالی در ترخیص تجهیزات مورد احتیاج شرکت از چین که منتهی به اخذ فرصت 2 ماه تا انتها آبانماه از استاندار مرکزی شدیم، گفت: در حال حاضر 44 دیگ قدیمی باقی مانده است، پیشرفت مناسبی حاصل شده است، تنها سیستم کنترلی دیگ ها باقی مانده است که تا نیمه اول آبانماه انجام و در نیمه دوم نیز نسبت به خروج دیگ ها از مدار اقدام می گردد.

مجید بوالحسنی با اشاره به پیشرفت 27 درصدی پروژه انتقال آندسازی به شهرک صنعتی خیرآباد اعلام کرد: بدون منابع مالی این انتقال ممکن نیست و برای این امر 300 میلیارد تومان اعتبار ضروری است که اگر تخصیص یابد ظرف 2.5 سال آینده انتقال انجام می گردد و درخواست پیگیری اعتبار معین شده در سفر ریاست جمهوری و صندوق توسعه ملی توسط استان را داریم.

وی در پاسخ به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی مبنی بر عدم تمایل ایرالکو به انتقال آندسازی اعلام کرد: نمی توان بر منابع داخلی تمرکز صرف داشت چراکه روزی تمام می گردد، قطعا شرکت از اعتبار استقبال می نماید و پیگیری های لازم نیز صورت گرفته است و ضروری است که استان نیز در جهت تخصیص اعتبارات نیز همراه کند.

ایرالکو را رها نمی کنیم

در ادامه این جلسه مدیرعامل شبکه منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: جان مردم مهمتر از درآمد شرکت ایرالکو است، با احترام به کارگروه شبکه دعوت به آرامش شد و تنها به مکاتباتی در خصوص خلف وعده های ایرالکو اکتفا شد، اما ضروری است که همه نسبت به مصوبات کارگروه احترام بگذارند و در واقع بی توجهی به مصوبات زیر سوال رفتن کارگروه را به همراه دارد.

محمد جلیلی اضافه کرد: قطعا خروج دیگ های قدیمی ایرالکو از مدار ابتدای راه است، فعالان محیط زیست این شرکت را رها نمی کنیم و مباحث دیگر مانند بررسی پلاسمای خون کارگران، تاثیر فعالیت ها بر پرسنل، بحث فیلتراسیون، انتقال آندسازی و ... دنبال خواهد شد و شایسته است که شرکت ایرالکو به دلیل توهین به مردم اراک بابت خلف وعده های خود از شهروندان عذرخواهی کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 73

به "خروج دیگ های قدیمی ایرالکو ارتباطی با تعلل گمرک ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج دیگ های قدیمی ایرالکو ارتباطی با تعلل گمرک ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید