جیمزوب ستاره ای در حال مرگ را به تصویر کشید!، عکس

به گزارش لوکو، گجت نیوز نوشت: تلسکوپ فضایی جیمز وب با ثبت این عکس چشمگیر از سحابی حلقه، نشان می دهد وقتی که ستاره منظومه ما، خورشید در حال مرگ باشد؛ چه شکل و شمایلی پیدا می نماید.

جیمزوب ستاره ای در حال مرگ را به تصویر کشید!، عکس

سحابی حلقه (Ring Nebula) با فاصله 2600 سال نوری از زمین، در مسیر تبدیل شدن به یک کوتوله سفید واقع شده است. این سحابی سیاره ای که با نام مسیه 57 هم شناخته می گردد، از بقایای یک ستاره در حال مرگ به وجود آمده و در عکس تازه تلسکوپ جیمز وب، زیبایی خیره نماینده اش را به نمایش گذاشته است.

می بینید که بخش های مختلف آن، الگوها و رنگ های متمایزی از هم دارند و این به علت انفجار مواد کیهانی مختلف است. مانند آنچه که در آتش بازی های مناسبتی می بینیم، این سحابی هم حاوی موادی با ساختار شیمیایی متنوع است که انفجار آن ها، چنین نورافشانی رنگارنگی را پدید می آورد.

اخترشناسان هم با مطالعه روی همین رنگ ها که به لطف تلسکوپ جیمز وب با جزئیات بی سابقه ای تصویربرداری شده، می توانند از ماهیت شیمیایی و روند تکامل سحابی مطلع شوند.

اما الگوهای مختلف آن، حاصل فرآیندهای پیچیده فیزیکی است که دانشمندان هنوز به طور کامل آن ها را درک ننموده اند. همین هم باعث می گردد تصویر تازه ثبت شده از این سحابی، یک محصول علمی ارزشمند و مشکل گشا باشد.

گلوله های زرد رنگ در این تصویر کلوزآپ، حاوی هیدروژن مولکولی هستند؛ بسیار سردتر و متراکم تر از سایر بخش های سحابی. بعضی از آن ها در حال تشکیل دم هستند و مانند دنباله دارهایی به بزرگی یک سیاره رفتار می نمایند

مسیه 57 در صورت فلکی شلیاق یا چنگ رومی (Lyra) واقع شده است و همواره یکی از سحابی های پرطرفدار نزد عکاسان نجومی بوده؛ زیرا با یک تلسکوپ کوچک و ابتدایی هم قابل عکس برداری است.

آلبرت زیلسترا، اخترفیزیکدان و پروفسور دانشگاه منچستر دراین باره می گوید: ما همواره می دانستیم که این، یک سحابی سیاره ای بی نهایت زیباست؛ اما عکس تازه جیمز وب، چنان پرجزئیات و بی نظیر است که ما محو تماشای آن شده ایم.

این عکس یک ستاره در حال مرگ است؛ سرنوشتی که انتظار خورشید را می کشد

این تصویر نه تنها پوسته در حال توسعه سحابی را با جزئیات زیاد نشان می دهد؛ بلکه ناحیه داخلی حول مرکز کوتوله سفید را هم به وضوح نمایان می نماید. این در واقع آخرین مرحله از دوران حیات یک ستاره است؛ پیش نمایشی از سرنوشتی که انتظار خورشید را می کشد.

دکتر نیک کاکس، یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی نیز اظهار امیدواری نموده که مطالعه روی سحابی حلقه با یاری تلسکوپ جیمز وب، به درک عمیق تر چرخه حیات ستارگان و ماهیت مواد رها شده از آن ها به درون کیهان منجر گردد.

در پس زمینه این تصویر، هزاران کهکشان دورافتاده را می بینیم که ساختار مارپیچ بعضی از آن ها، به وضوح معین است

ناگفته نماند که تلسکوپ جیمز وب در روز کریسمس سال 2021 با هدف رمزگشایی از شروع پیدایش کیهان، راهی ماموریت دور و دراز خود شد.

این تلسکوپ فضایی 10 میلیارد دلاری با تجهیزات مادون قرمز خود، می تواند ببینید که تنها چندصد میلیون سال پس از وقوع مه بانگ (بیگ بنگ)، در عالم هستی چه می گذشت.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 مرداد 1402 بروزرسانی: 17 مرداد 1402 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2234

به "جیمزوب ستاره ای در حال مرگ را به تصویر کشید!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیمزوب ستاره ای در حال مرگ را به تصویر کشید!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید