ترکیه - گردشگری و موزه - یک اقتصاد بدون نفت

به گزارش لوکو، در کشوری مانند ترکیه، عمدتا دولت است که در بخش موزه سرمایه گذاری می نماید و بخش خصوصی نقش کمرنگ تری را بازی می نماید. برای آنها، موزه ها نماد اعتماد به نفس، منابع آموزش عمومی و مکان هایی هستند که یک کشور می تواند روایتی ملی ارائه کند.

ترکیه - گردشگری و موزه - یک اقتصاد بدون نفت

با ما همراه باشید تا با بهترین مجری مستقیم تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین آشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

دامون منزوی - عضو هیات اجرایی کمیته بین المللی موزه های بانکی و پولی در یادداشتی با عنوان موزه های ترکیه به روایت آمار که در اختیار لوکو قرار داده با آنالیز میزان بازدیدهای گردشگران از موزه ها و آثار تاریخی کشور ترکیه، به عنوان کشوری که اقتصاد آن به گردشگری متکی است، نه نفت؛ فقط به بیان میزان درآمدهای این کشور از محل بازدید گردشگران از موزه های این کشور در طول یکی دو سال گذشته پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: در دو دهه اخیر افزایش قابل توجه تعداد و تنوع موزه های ترکیه در سراسر کشور بخش مهمی از استراتژی دولت برای یاری به ایجاد تصویری از ترکیه به عنوان یک مقصد برتر گردشگری بوده است.

بین سال های 2000 تا 2013 تعداد گردشگران به صورت کلی 335٪ افزایش یافت، در حالی که تعداد بازدیدنمایندگان موزه ها و اماکن تاریخی 428.8٪ در این سال ها افزایش یافته است.

بر اساس گزارش های وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه تعداد کل موزه ها در سال 2013، سیصد و هفتاد موزه بوده که از این تعداد 188 مورد آن وابسته به وزارت فرهنگ و جهانگردی و 182 مورد از آنها موزه های خصوصی است. این آماردر سال 2017 به 451 موزه افزایش یافته است .

این رونق از جنس موزه برای ترکیه نباید جای تعجب داشته باشد. براساس گزارش ویژه اکونومیست در خصوص موزه ها، وقتی که از مناطق دولتمند در بین کشورهای در حال توسعه صحبت می گردد، عمدتا دولت ها هستند که در بخش موزه سرمایه گذاری می نمایند و بخش خصوصی نقش کمرنگ تری را بازی می نماید، چون آن ها می خواهند کشورهایشان از نظر فرهنگی پیشرفته تلقی شوند. برای آنها، موزه ها نماد اعتماد به نفس، منابع آموزش عمومی و مکان هایی هستند که یک کشور می تواند روایتی ملی ارائه کند.

درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه اول سال 2019، معادل 4.63 میلیارد دلار بود، این اطلاعات توسط مقامات ترکیه در 30 آوریل همان سال اعلام شده است. بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه از ماه ژانویه تا ماه مارس، درآمد گردشگری سه ماهه در مقایسه با سال گذشته 4.6 درصد رشد داشته است. بر اساس همین گزارش در حالی که 80.3 درصد از این درآمد - به استثنای هزینه های رومینگ GSM و خدمات مشابه - از بازدید نمایندگان خارجی بدست آمده، 19.7 درصد درآمدها نیز شامل شهروندانی است که مقیم خارج از کشور هستند.

بر اساس آمار منتشره 4،1 میلیارد دلار درآمد از محل گردشگری انفرادی حاصل شده است و این در حالی است که 543 میلیون دلار از درآمد کل گردشگری سهم تورهای گروهی بوده است.

ترکیه در سه ماهه نخست پذیرای 6،6 ملیون گردشگر بوده که با رشد8.5 درصدی آمار سالانه - 82.2 درصد گردشگران خارجی و 17.8 درصد شهروندان ترکیه ای که مقیم خارج از کشورند روبرو بوده است.

طبق داده های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، بیش از شش میلیون نفر در چهار ماه اول سال 2018 از موزه ها و سایت های باستان شناسی بازدید نموده اند. داده ها نشان می دهد که مجموعا شش میلیون و 400 هزار و 957 نفر از موزه ها و سایت های باستان شناسی بازدید نموده اند که تحت نظارت این وزارتخانه در ترکیه فعالیت می نمایند.

موزه های استانبول با بیش از دو میلیون بازدید نماینده در بالاترین سطح این فهرست قرار گرفته اند که بیشترین بازدید موزه ها در ترکیه نیز کاخ توپکاپی با 830 هزار و 588 نفر بوده است.

موزه ایا سوفیا در استانبول و موزه مولانا رومی دومین و سوم موزه های پر بازدید ترکیه با 775 هزار و 161 نفر و 717 هزار و 158 نفر بازدید نماینده بوده اند. بر اساس همین آمارها در سال 2017 نیز تعداد 20 میلیارد و 509 هزار و 746 نفر از موزه ها و سایت های باستان شناسی در سراسر ترکیه بازدید نموده اند.

وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور در سال 2018 خاطرنشان کرد که تقریباً 878 هزار نفر در ماه ژانویه از موزه ها و اماکن باستان شناسی ترکیه بازدید کردند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 57 درصد افزایش یافته است.

در وب سایت وزارتخانه نوشته شده است که علاوه بر بازدیدنمایندگان، موزه ها و اماکن تاریخی نیز درآمد بیشتری کسب کردند. در ماه ژانویه درآمد حاصل از موزه ها و سایت های باستان شناسی ترکیه بالغ بر 14.5 میلیون لیر ترکیه (3.84 میلیون دلار) بود که نسبت به ماه مشابه سال 2017 ، 236 درصد افزایش یافته است.

مکان های دیدنی ماه ژانویه 2018 در ترکیه شامل موزه کاخ توپکاپی استانبول و موزه ایا سوفیا ، موزه مولانا رومی در قونیه ، دنیزلی هیراپولیس (پاموکاله) در دنیزلی و شهر باستانی افسس درازمیر اژه بود.

در همین حال ، فروش موزه کارت (کارت ورود عمومی به موزه ها و اماکن تاریخی) در ژانویه2018، 167 درصد نسبت به ژانویه 2017 رشد داشته است. در ژانویه، درآمد حاصل از فروش Muzekart بالغ بر 3.6 میلیون لیر ترکیه (965،000 دلار) بوده و موزه کارت از سال 2008 ، برای اولین بار ارائه شده و از آنجایی که با استقبال چشمگیری روبرو شده، فروش آن تا کنون ادامه پیدا نموده است.

Muzekart به مردم امکان بازدید از حداقل 300 موزه و مکان های باستان شناسی وابسته به وزارتخانه میراث فرهنگی ترکیه را می دهد و برای مدت یک سال معتبر است.

در این یادداشت از مطالب منتشر شده در خبر گزاری هایآنادولو، شینهوا، هوریت دیلی نیوز و دیلی صاباح نیز استفاده شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 654

به "ترکیه - گردشگری و موزه - یک اقتصاد بدون نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه - گردشگری و موزه - یک اقتصاد بدون نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید