تجارت افعی دم عنکبوتی ممنوع می گردد

به گزارش لوکو، افعی دم عنکبوتی به عنوان یکی از شاخص ترین گونه افعی ها، تنها در ایران وجود دارد. تجارت غیرقانونی، بقای این گونه را تهدید می نماید.

تجارت افعی دم عنکبوتی ممنوع می گردد
  • مجله جانوران

به گزارش ایسنا، دفتر کنوانسیون (SITIS) تجارت گونه های گیاهی و جانوری در ایران، پیشنهاد داده که افعی دم عنکبوتی در لیست این کنوانسیون قرار گیرد.

در این مورد رضا فرجی- مدیر اجرایی کنوانسیون تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض- با تاکید بر صندلی ارزشمند افعی دم عنکبوتی، توضیح داد: افعی دم عنکبوتی گونه اندمیک ایران به حساب می آید. به این معنا که این گونه تنها در کشورمان یافت می گردد و در سال 2006 شناسایی و به عنوان گونه جدید معرفی گردید.

این خزنده شناس تاکید نمود: افعی دم عنکبوتی گونه بسیار خاصی از افعی است که انتهای دم آن عنکبوتی شکل است و از آن به عنوان طعمه برای فریب استفاده می نماید و زمانی که پرنده ای به آن نزدیک می گردد نسبت به شکار پرنده اقدام می نماید. این گونه از لحاظ تکاملی در جهان بی نظیر است، هرچند بعضی گونه های مارها هم تکامل و تغییرات ظاهری داشته اند اما روند تکاملی افعی شاخدار دم عنکبوتی بی نظیر و با هدف شکار اختصاصی از پرنده های کوچک بوده است.

فرجی در پاسخ به پرسشی در خصوص خطرات احتمالی برای افعی دم عنکبوتی گفت: از آنجا که افعی دم عنکبوتی از لحاظ ظاهری و رفتاری یک گونه منحصربفرد است و تنها در ایران یافت می گردد به یک گونه بازارپسند تبدیل شده است و بسیاری از کلکسیونرها یا صاحبان باغ وحش ها علاقه زیادی دارند که این گونه را در مجموعه های خود داشته باشند. در چنین شرایطی متأسفانه افعی دم عنکبوتی از کشور خارج شده است و خرید و فروش غیر قانونی می گردد. اخیراً نمونه ای داشتیم که مقصد افعی دم عنکبوتی آلمان بود.

مدیر اجرایی کنواسیون تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض با تاکید بر این که جمعیت افعی دم عنکبوتی برای برداشت به شدت شنماینده است، در خصوص روند پراکنشی این گونه گفت: آمار جمعیتی دقیقی از افعی دم عنکبوتی نداریم چون مطالعه کاملی در این مورد صورت نگرفته است، اما عمده پراکنش آن در استان ایلام است و در استان های کرمانشاه و لرستان هم یافت می گردد. امیدوارم جوامع بومی و محلی در حفاظت از این گونه شاخص، هوشیارانه تر عمل و در برابر پیشنهادات برای صید و فروش این افعی دم عنکبوتی مقاومت نمایند و حتی تخلفات این حوزه را به سازمان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

وی در ادامه با اشاره ضرورت مقابله با تجارت افعی دم عنکبوتی گفت: پیرو وظایف سایتیس که برای حفاظت از گونه های در معرض انقراض در برابر تجارت غیر قانونی تشکیل شده است و از آنجا که تقاضای بین المللی به دلیل تجارت غیر قانونی این گونه بسیار بالا است، مدیریت کنوانسیون سایتیس در ایران، پروپوزالی را تنظیم و به دبیرخانه مرکزی کنوانسیون ارسال کرد تا این گونه را به ضمائم سایتیس اضافه و به این ترتیب از تجارت غیر قانونی آن پیشگیری کند.

مدیر اجرایی کنوانسیون تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض با اشاره به ضرورت مقابله بین المللی با تجارت غیرقانونی افعی دم عنکبوتی گفت: پروپوزال گونه افعی دم عنکبوتی به منظور ایجاد چتر حفاظتی بین المللی برای این گونه و جلوگیری از تجارت غیرقانونی بین المللی آن به دفتر کنوانسیون ارسال شده است تا در کنفرانس متعاهدین که در خرداد سال آینده در سریلانکا برگزار خواهد شد، آنالیز گردد و امیدوارم با حمایت کشورهای عضو مورد تصویب نهایی قرار بگیرد البته سعی کردیم با گروه ها و انجمن های بین المللی مؤثر روی این موضوع ارتباط داشته باشیم و حمایت آن ها را جلب کنیم. در همین جهت گروه تخصصی افعی ها در IUCN نیز از اضافه شدن افعی دم عنکبوتی به لیست سایتیس حمایت نموده است.

به گفته فرجی، البته از آنجا که پیش از حمایت های بین المللی، حمایت و حفاظت های ملی مورد تاکید و لازم است، با پیگیری ها و اقدامات اداره کل شکار و صید و بخش سایتیس و موافقت معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با دستور عیسی کلانتری - رئیس سازمان محیط زیست - و استفاده از اختیارات قانونی برای اعلام رده حفاظتی گونه ها، افعی دم عنکبوتی به عنوان گونه در معرض انقراض کشور پذیرفته و معرفی گردید. این موضوع در آذرماه سال 97 در روزنامه رسمی کشور درج شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 165

به "تجارت افعی دم عنکبوتی ممنوع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت افعی دم عنکبوتی ممنوع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید