بوی بد بهار ، نارضایتی چندساله مردم از آلاینده های شهرک صنعتی بهاران خبرنگاران

به گزارش لوکو، مسائل زیست محیطی ناشی از آلاینده های شهرک صنعتی بهاران در استان همدان بیشتر از دو سال است که سلامتی ساکنین بهار را به خطر انداخته و با وجود پیگیری ها این مسائل همچنان باقی است.

بوی بد بهار ، نارضایتی چندساله مردم از آلاینده های شهرک صنعتی بهاران خبرنگاران

به گزارش خبرنگار خبرنگاران؛ مسائل زیست محیطی ناشی از آلاینده های شهرک صنعتی بهاران در استان همدان بیشتر از دو سال است که سلامتی ساکنین بهار را به خطر انداخته و با وجود پیگیری ها این مسائل همچنان باقی است. به مرور زمان با گسترش صنعت، شهرک های صنعتی در کشور گسترش پیدا کرد. این شهرک ها در فاصله حداقل 20 کیلومتری شهر ها و با هدف متمرکز کردن کارگاه ها و کارخانه ها در یک نقطه و کم کردن آلایندگی و تاثیر منفی آن ها بر شهر ها صورت گرفت.

شهرک صنعتی بهاران در حاشیه شهر بهار، یکی از این شهرک های صنعتی است که روز به روز در حال گسترش بوده و می تواند یاری مناسبی برای شکوفایی اشتغال و اقتصاد منطقه باشد؛ اما متاسفانه موقعیت این شهرک و قرار دریافت آن بر روی دامنه الوند گاهی باعث ایجاد آلودگی هوایی برای مردم شهر بهار و حتی صالح آباد (در نزدیکی بهار) شده است. در واقع جهت وزش باد به گونه ای است که دود و بخار حاصل از کارگاه ها و کارخانجات صنعتی را وارد شهر می نماید و در ساعات ابتدایی روز موجب آزار مردم شهر می شود.

بو های مشمئز نماینده از سوی واحد های آلاینده در شهرک صنعتی بهاران یکی از مسائل هر ساله مردم بهار است و اداره محیط زیست دائما با واحد های آلاینده این شهرک درگیر است؛ به طوری که شکایات بسیار مردم در سال گذشته منجر به صدور احکامی جداگانه برای واحد های آلاینده شد.

در سال 99 شدت این بو ها کمتر شده و مردم شکایت کمتری نسبت به آلایندگی و بو های مشمئز نماینده آن ها دارند؛ اما نبود آن دلیل بر عدم وجود آلایندگی نیست؛ چرا که برخی از واحد ها همچون واحد های فراوری اسید با دود های غلیظی که در هوا منتشر می نمایند، می توانند بیشترین محل آلودگی باشند، به طوری که برخی واحد های دیگر که در این شهرک فعالیت می نمایند از خوردگی رنگ اتومبیل ها و سایر وسایل مجاور در این کارخانه ها، ایجاد برخی اثرات ناخوشایند در برگ درختان این منطقه و ایجاد ناراحتی های تنفسی برای کارگران خبر داده اند.

مدتی است که اعتراضات مردمی به این آلودگی ها بیشتر شده و در ساعات خاصی مانند نیمه شب و اول صبح بوی متعفنی در شهر استشمام می شود که گفته می شود این بو از کارخانه های شهرک صنعتی است. شهر بهار در محاصره واحد های فراوریی همچون شهرک صنعتی بهاران، کشتارگاه دام، کشتارگاه طیور، کارخانه قند، کارخانجات فراوری ترشیجات و خیار شور، شهرک صنایع غذایی و دپوی کود حیوانی قرار گرفته و آلایندگی و بوی نامطبوع میهمان ناخوانده شهر شده است.

شهرک صنعتی بهاران مهم ترین منشاء ایجاد این آلودگی هاست. با آنالیز اجمالی که در این شهرک انجام شده معلوم شده است که چندین کارگاه موجب این آلایندگی هستند: کارخانه دیانا کاغذ که مهم ترین منبع فراوری آلاینده هاست، کارخانه پاکان اسید، کارخانه ایزوگام سازی، اسید سازی مهاجر غرب و همچنین کارگاه های کوچک بازیافت پلاستیک و تا حدی سوزاندن زباله های صنعتی که در داخل شهرک انجام می شود.

همچنین، کشتارگاه دام و طیور که دو مجموعه جدا از هم هستند نیز موجب ایجاد بوی نامطبوع می شوند که به اصطلاح مردمی، بوی استخوان سوزی از آن ها در شهر می پیچد و به استشمام ساکنین می رسد. در سال های قبل امحاء و احشاء حاصل از کشتار دام در یک جا جمع و در طبیعت رها می شد که ایجاد آلودگی خاک و آب های زیر زمینی می کرد، ولی در یکی دو سال اخیر کوره ای برای سوزاندن این مواد زاید ساخته شده است و هنگام غروب آفتاب آغاز به سوخت می نماید، ولی سوزاندنشان نیز باعث ایجاد بوی ناخوشایندی می شود که در داخل شهر بهار این بو به شدت احساس می شود و بوی حاصله در نظر مردم به بوی استخوان سوزی مشهور است.

در ادامه، گفتگویی با چند تن از شهروندان که به این بو معترض بودند داشتیم. امیر یکی از شهروندان بهاری است که منزلش در شهرک فرهنگیان است. وی در این خصوص می گوید: برخی از شب ها واقعا بوی بدی به مشام می رسد که باعث آزار و اذیت مردم است. این بو شبیه بوی تند گوگرد است که معمولا از ساعت 12 شب به بعد احساس می شود.

این شهروند ادامه می دهد: در ضمن برخی از شب ها هم بوی متعفن دیگری که ترش است، نیز به مشام می رسد که این بوی نامطبوع تا اذان صبح ادامه دارد و هر دو سه شب یک بار این بو استشمام می شود.

شهرک صنعتی بهاران مهم ترین منشاء ایجاد این آلودگی ها است. با آنالیز اجمالی که در این شهرک انجام شده معلوم شده است که چندین کارگاه موجب این آلایندگی هستند: کارخانه دیانا کاغذ که مهم ترین منبع فراوری آلاینده ها است، کارخانه پاکان اسید، کارخانه ایزوگام سازی، اسید سازی مهاجر غرب و همچنین کارگاه های کوچک بازیافت پلاستیک و تا حدی سوزاندن زباله های صنعتی که در داخل شهرک انجام می شود.

مسئله ای وجود ندارد

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان در این باره می گوید: شهرک صنعتی بهاران حدود یک و نیم دهه فعالیت دارد و بیش از 60 واحد فراوریی در بخش های مختلف این مجموعه صنعتی مشغول به کار هستند. زمانی که شهرک را جانمایی می کردند شهر تا این اندازه عظیم نشده بود. قبل از تشکیل شهرک های صنعتی این محیط ها را اداره حفاظت محیط زیست آنالیز می نماید و بعد مجوز فعالیت برای واحد های فراوریی مستقر در آن صادر می شود. پس اگر این شهرک مسائل زیست محیطی داشت، حفاظت محیط زیست مجوز ساخت آن را صادر نمی کرد.

کیوان گردان با یادآوری اینکه در شهرک های صنعتی استان آلایندگی خاصی نداریم، ادامه می دهد: کنترل آلایندگی واحد های فراوریی با اداره حفاظت محیط زیست است. واحد های متخلف هم به دادگاه معرفی و جریمه می شوند تا آلایندگی آن ها مدیریت شود. زمانی که شهرک صنعتی بهاران مجوز فعالیت گرفت، مسکن های موجود ساخته شده در حوالی شهرک نبود. با این همه ما نیز موافق فراوری آلایندگی این واحد های فراوریی مستقر در شهرک ها نیستیم.

حسن رمضانی، شهردار سابق شهر بهار، در گفت وگویی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش ساختوساز های شهری، شهر به حریم شهرک صنعتی وارد شده است یا نه می گوید: شهر وجود داشته و تغییری در حریم شهر ایجاد نشده است. این واحد های فراوریی باید تصفیه خانه داشته باشند تا مانع انتشار بو در شهر شود. حتی نباید برخی واحد ها در این شهرک صنعتی مستقر می شدند. نمی توانیم شهر را کوچک کنیم، اما نباید برخی مشاغل در محدوده شهر ها فعالیت داشته باشند، چون برای محیطزیست شهر ها مشکل ایجاد می نمایند.

واحد های آلاینده موظف به نصب سیستم پایش آنلاین آلودگی هستند

معاون هماهنگی امور مالی استانداری در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی بهار می گوید: با توجه به بازدید های سال گذشته از واحد های فراوری اسید در شهرک صنعتی بهاران و هماهنگی هایی که فرماندار شهرستان بهار و مدیرکل محیط زیست استان داشتند، در جهت پیگیری مصوبات سال قبل، از این واحد ها بازدید و شاهد اعتراض کمتر مردم و واحد های همجوار بوده و شعاع آلودگی این واحد ها نسبت به قبل کمتر شده است. این موضوع نشان می دهد که مدیران واحد های فراوریی به سمت حل مشکل حرکت نموده و در بازدید های امروز مصوب شد که با نصب و راه اندازی سیستم پایش آنلاین بخش عمده ای از مسائل آلایندگی این واحد ها برطرف شود.

ظاهر پورمجاهد خاطر نشان می نماید: بازدید های مستمر و به موقع توسط دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست باید انجام شود و این بازدید های مشترک به دلیل معین شدن منشا اصلی آلودگی و بوی مشمئز نماینده است تا با یک برنامه زمانبندی توسط شرکت شهرک های صنعتی و محیط زیست، طی برنامه ای معین، با متوقف کردن کوتاه مدت کارخانجات مربوطه، نسبت به برطرف مسائل آلودگی هوا و محیط زیست اقدام شود.

پیگیری ها به کجا می رسد

سال گذشته بر اساس تصمیم فرمانداری بهار مصوب شد که واحد های مشکوک به آلایندگی اقدام به نصب سیستم پایش آنلاین نمایند تا به طور مستقیم میزان آلایندگی واحد ها مورد ارزیابی قرار گیرد؛ اما با مخالفت استانداری روبرو شد و به جای آن تصمیم بر این شد که واحد های آلاینده اقدام به تعویض نوع فیلتراسیون خود نمایند.

اما در این آنالیز ها نقش شرکت شهرک های صنعتی که اقدام به صدور مجوز برای واحد های آلاینده می نماید، نادیده گرفته شده است. به کارخانه ای که در سایر استان های مجاور اجازه فعالیت کسب ننموده به راحتی در بالادست شهر بهار اجازه استقرار می دهد و مردم بهار را با این واحد ها در می اندازد و خود را کنار می کشد. جالب اینجا است که مسئله به اینجا ختم نشده و بازهم خبر هایی از امکان صدور مجوز راه اندازی واحد های آلاینده، مردم ما را دچار نگرانی برای سلامت فرزندان خود نموده است.

کارخانه هایی که در سایر استان های مجاور اجازه فعالیت کسب ننموده اند به راحتی در بالادست شهر بهار اجازه استقرار دارند. بیشترین مراجعات شهروندان بهار برای شکایت از بوی نامطبوع، از شهرک فرهنگیان بهار بود که به علت بُعد مسافتی کمتر از 2 کیلومتری شهرک صنعتی بهاران با شهرک فرهنگیان بهار و جهت وزش باد از شهرک صنعتی به سمت شهر، بوی بد ناشی از فعالیت واحد صنعتی به شهرک فرهنگیان منتقل می شد که در نهایت با صدور 12 اخطاریه و دو بار محکومیت در دادگاه، منجر به تعطیلی واحد دیانا کاغذ به صورت داوطلبانه توسط مدیر واحد شد که اعتراض کارگران این کارخانه را به همراه داشت.

پس از اولتیماتوم 3 روزه فرماندار بهار به شرکت دیانا کاغذ در تاریخ 5 مرداد، این واحد صنعتی اقدام به تعطیلی کارخانه دیانا نموده و فعالیت آن را به طور کامل متوقف کرد و همه 47 کارگر این واحد صنعتی از کار بیکار شدند. به نظر می رسد هم اکنون که فشار ها بر این واحد صنعتی جهت برطرف آلاینده هایی که موجب به خطر افتادن سلامتی ساکنین شهر بهار شده، بالا گرفته این واحد به جای برطرف ایرادات با تعطیلی یکباره کارخانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی نموده است.

بیش از دو سال است که مردم شهر بهار از وجود بو های آزاردهنده و آلاینده ها شکایت دارند؛ اما با وجود پیگیری ها همچنان این مشکل پابرجاست و برطرف مشکل آلایندگی از سوی واحد های آلاینده یکی از خواسته های مهم مردم است و در این رابطه نباید نقش دستگاه های متولی صدور مجوز واحد های آلاینده را نیز کمرنگ بدانیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1496

به "بوی بد بهار ، نارضایتی چندساله مردم از آلاینده های شهرک صنعتی بهاران خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوی بد بهار ، نارضایتی چندساله مردم از آلاینده های شهرک صنعتی بهاران خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید