ای کاش خانه ما پا داشت!

به گزارش لوکو، تابستان فصل سفر است. آنهایی که فرزند دانش آموز دارند به خاطر تعطیلی مدارس این فرصت 90 روزه تعطیلات را از دست نمی دهند و حداقل یک مسافرت را در برنامه خود قرار می دهند. هتل ها رونق می گیرند. بعضی از مردم خانه های خود را خالی می نمایند تا آنها را به مسافران اجاره بدهند. مسافرخانه ها و مهمان خانه ها نیز برای چند هفته رنگ مسافر را به خود می گیرند و طبیعت، جنگل ها، پارک ها و حاشیه های خیابان های بعضی شهرهای کشورمان نیز شاهد برپایی چادرهای مسافرتی

ای کاش خانه ما پا داشت!

ای کاش خانه ما پا داشت!

نویسنده:منیر قرایی

وقتی سفر می رویم، کجا باید اقامت کنیم؟

تابستان فصل سفر است. آنهایی که فرزند دانش آموز دارند به خاطر تعطیلی مدارس این فرصت 90 روزه تعطیلات را از دست نمی دهند و حداقل یک مسافرت را در برنامه خود قرار می دهند. هتل ها رونق می گیرند. بعضی از مردم خانه های خود را خالی می نمایند تا آنها را به مسافران اجاره بدهند. مسافرخانه ها و مهمان خانه ها نیز برای چند هفته رنگ مسافر را به خود می گیرند و طبیعت، جنگل ها، پارک ها و حاشیه های خیابان های بعضی شهرهای کشورمان نیز شاهد برپایی چادرهای مسافرتی رنگارنگ خواهد بود. شما وقتی به مسافرت می روید، محل سکونت خود را با چه معیارهایی انتخاب می نماید؟ هتل، مسافرخانه، مهمان خانه، ویلا، خانه های شخصی و یا چادرهای مسافرتی، کدام یک را ترجیح می دهید؟

بدون شک هرخانواده ای معیارهایی برای برنامه ریزی سفر خود دارد که یکی از مهم ترین آنها اندازه بودجه و شرایط مالی است اما اگر شرایط را کمی بیشتر مطالعه کنید و به مزایا و معایب این انتخاب ها بیشتر فکر کنید، ممکن است این انتخاب با دقت بیشتری صورت گیرد و مزایای بیشتری نیز برای شما و خانواده تان که لذت سفر را برای آنها می خواهید، به همراه داشته باشد.

هتل ها و هتل آپارتمان ها

سکونت در یک هتل خوب در اغلب شهرها مستلزم پرداخت هزینه های نسبتاً بالایی است. معمولاً کیفیت هتل ارتباط مستقیم با اندازه مسافرپذیری آن شهر دارد. هرچه مسافر بیشتری وارد شهر گردد، تعداد هتل ها و کیفیت آنها و البته هزینه شان بیشتر خواهد بود.

هتل ها از امنیت بالایی برخوردارند که خود می تواند مهم ترین گزینه برای انتخاب آن باشد. در اتاق های تلفن وجود دارد و قفل درها نیزاغلب از نوع پیشرفته و الکترونیکی است که باز کردن آنها به وسیله افراد غریبه به آسانی میسر نیست. شرایط سرویس های بهداشتی و حمام هتل ها خوب است و دارای سیستم های سرمایشی مناسبی نیز هستند. نظافت را رعایت می نمایند و نسبت به شستشوی ملحفه ها وحوله های حمام موظف هستند. دراغلب هتل ها سرویس های پذیرایی و رستوران وجود دارد که می توان به راحتی از این خدمات استفاده کرد. در این میان هتل آپارتمان نیز وجود دارد که قیمتی پایین تر از هتل دارد اما دارای سوئیت های بزرگ همراه با آشپزخانه هستند. این سوئیت ها مناسب خانواده های پرجمعیتی است که نمی خواهند هزینه زیادی را بابت غذا و اتاق اضافی بپردازند. کافی است مواد اولیه را از بیرون تهیه کرد و یا از منزل برداشت و غذا را در همان جا تهیه کرد. اغلب هتل ها، در شهرهای مختلف و توریستی شناخته شده هستند و می توان به سادگی در خصوص آنها اطلاعاتی به دست آورد اما هتل آپارتمان ها کمتر شناخته شده اند.

مسافرخانه و مهمان خانه

مسافرخانه و مهمان خانه هاکیفیتی پایین تر از هتل ها و هتل آپارتمان ها دارند وبه همان نسبت هزینه اقامت در آنها پایین است. در بیشتر آنها خدمات جانبی مانند رستوران نیز وجود ندارد. اتاق ها به طور جداگانه دارای حمام و سرویس بهداشتی نیستند و در اغلب آنها جنبه عمومی دارد. اتاق ها فاقد تلفن و قفل درها اغلب سنتی و به راحتی قابل باز شدن است. سیستم های سرمایشی در این مکان ها پنکه های رومیزی با پنکه های سقفی و به ندرت کولر است.

خانه های شخصی

در فصول مسافرتی وقتی به شهری توریستی وارد می شویم، افرادی را می بینیم که خانه اجاره می دهند و در پی مسافر هستند. آنها شما را به منازل شخصی خود یا بستگان شان هدایت می نمایند و در قبال هر شب ماندن در آنجا مبلغی را مطالبه می نمایند. اول از همه باید بگوییم این افراد هیچ مجوزی برای این کار دریافت ننموده اند و کار آنها به نوعی غیرقانونی است. دوم اینکه استفاده از خانه های شخصی افراد ناشناس ممکن است مسائلی را برای مسافران به وجود آورد. تنها در یک صورت استفاده از این خانه ها مجاز است و آن این است که مشخصات آن خانه و صاحب خانه در طرح اسکان مسافران زیر نظر سازمان گردشگری باشد. پیشتر شاهد طرح اسکان مسافران نوروزی در بعضی شهرهای پر مسافر بوده ایم که به علت کمبود جا، افراد حقیقی با مراجعه به ستاد اسکان مشخصات و آدرس خانه خود را اعلام و درخواست مسافر می کردند. به هرحال استفاده از منازل افرادی که نمی شناسیم، می تواند عواقبی به همراه داشته باشد.

چادرهای مسافرتی

این روزها چادرهای مسافرتی هواداران زیادی پیدا نموده است اما استفاده از این چادرها مسائل و خطراتی را به همراه دارد. امنیت در آنها بسیار پایین است. به همین علت باید سعی کنید در کنار سایر افرادی که چادر زده اند، قرار بگیرید. سارقان همیشه در پی مسافرانی هستند که چادر زده اند. وقتی مسافران خواب هستند، به چادرها نزدیک می شوند و قسمتی از چادر را با چاقو می برند و کیف و جواهرات مسافران را به سرقت می برند. سارقان اگر بتوانند اشیای مورد نظرشان را برداشته و متواری می شوند و اگر مجبور به دفاع از خود شوند از هیچ اقدامی حتی چاقو زدن نیز ابا نمی نمایند. به جز این موارد حمله حیوانات وحشی، مارها و بعضی حشرات مانند عقرب و رتیل نیز چادرنشین ها را تهدید می نماید.

منبع:روزنامه سلامت شماره 228

منبع: راسخون
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1851

به "ای کاش خانه ما پا داشت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ای کاش خانه ما پا داشت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید