انتقاد معاون میراث فرهنگی کشور از وجود ساخت و سازهای ناهمگون در شهر بم

به گزارش لوکو، معاون میراث فرهنگی کشور با انتقاد از وجود ساخت و سازهای ناهمگون در شهر بم و منظر فرهنگی آن گفت: باید نظام ساخت و سازهای خشتی نهادینه گردد و کسانی که با بلوک دیوارچینی می نمایند، توبیخ شوند.

انتقاد معاون میراث فرهنگی کشور از وجود ساخت و سازهای ناهمگون در شهر بم

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان، محمدحسن طالبیان درنشست بازنگری طرح جامع تفصیلی شهرهای بم و بروات با رعایت قوانین و معیارهای میراث جهانی در محل فرمانداری بم با اشاره به اینکه شهرستان بم دارای ظرفیت های گردشگری مختلفی مانند بستر آبی مناسب، نخلستانها، قنوات و شهری که منظر فرهنگی ان ثبت جهانی شده است، اضافه نمود: مسئولان این شهرستان اعم از استانداری، شهرداری، شورای شهر و از همه مهمتر مردم شهرستان باید برای حفظ هر چه بیشتر استانداردهای این ظرفیت ها بکوشند تا منظر فرهنگی بم از فهرست میراث جهانی خارج نگردد.

او با اشاره به اینکه برای حفظ و مدیریت شهر بم و منظر فرهنگی آن باید همه با هم به یک نتیجه برسیم، اظهار کرد: از آنجایی که موضوع حفاظت از میراث فرهنگی امری مهم و ضروری در توسعه پایدار به شمار می رود بنابراین پیش از هر توسعه ای ضروری است که میراث فرهنگی در معنای جامع آن آنالیز گردد و مورد توجه قرار گیرد.

طالبیان با بیان اینکه شهر بم دارای سند مدیریتی مهمی است که مطالعات زیادی پشتیبان آن است، اظهار کرد: درحال حاضر ضوابط فقط ارتفاع نیست و تعداد زیادی معیار و مولفه از جمله تبادل و تعامل شهر قدیم و جدید در منظر فرهنگی بم وجود دارد که باید در این زمینه به یک نوع یکپارچگی و همگونی برسیم.

او با اشاره به اینکه برای رسیدن به شهری پویا و منسجم باید از تجربیات جهانی این چنین مناظری در جهان استفاده کرد، اضافه نمود: دیگر شهرهای دارای منظر فرهنگی نیز دچار این گونه چالش ها بوده اند که با یک اراده قوی توانستند به یک مدیریت جامع دست یابند که خوشبختانه این اراده در مسئولان این شهرستان وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه در قسمتهایی از شهر بم ساخت و سازهای ناهمگون دیده می گردد، توضیح داد: مردم به دنبال فضایی مناسب برای بدست آوردن مالی پایدار هستند، که این خواسته منوط به همکاری و همدلی مسئولان است.

او به آمادگی معاونت میراث فرهنگی کشور برای حضور در جلسات آسیب شناسی مدیریت بم و منظر فرهنگی آن اشاره و اظهار کرد: حضور مشاورانی که در مورد طرح جامع بم مطالعاتی داشته اند، بسیار مهم و الزامی است.

طالبیان به برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهرستان بم اشاره نمود و اضافه نمود: سال جاری این کنگره با حضور بسیاری از نخبگان، فرهیختگان، اساتید حوزه معماری و شهرسازی وهمکاری میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، استانداری، شهرداری، شورای شهر و غیره برگزار می گردد.

او به اشاره به اینکه این کنگره در 31 استان کشور برگزار شده که استان کرمان یکی از این استانها است، اضافه نمود: کتاب تعدادی از این کنگره ها آماده و چاپ شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه باید با یاری یکدیگر کوشش کنیم بمی زیبا و یکپارچه و ساماندهی شده داشته باشیم، اضافه نمود: باید نظام خشتی را که یکی از توانمندی های ایران در مطابقت با بوم و شرایط محیطی است را قبول کنیم و کسانیکه از بلوک برای دیوارچینی در منظر فرهنگی استفاده می نمایند، توبیخ شوند.

او با بیان اینکه در شهرهای تاریخی جهان مرمت ها و حفظ سیمای شهری در درجه اول قرار گرفته است، اضافه نمود: باید در شهر بم شاهد معماری و شهرسازی بمی باشیم که متاسفانه شاهد اسکلت های فلزی ناتمام و رها شده در سطح شهر هستیم که این نشانه بی تدبیری است.

طالبیان با تاکید بر اینکه باید به دنبال فرایند اجرای یکپارچه به صورت خشت باشیم، اضافه نمود: در زمان زلزله خیلی از ساختمانهایی که از بتن ساخته شده بود متاسفانه ویران شد در حالیکه خیلی از ساختمانهای خشتی پابرجامانده بودند.

او اعلام نمود: گردشگران برای تماشای یک شبکه تاریخی شامل طبیعت، قنات، نخلستان و آداب و رسوم مردم خوب بم به این شهرستان سفر می نمایند و باید یاری کنیم منظر فرهنگی شهر بم مانند گذشته خودنمایی کند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 334

به "انتقاد معاون میراث فرهنگی کشور از وجود ساخت و سازهای ناهمگون در شهر بم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد معاون میراث فرهنگی کشور از وجود ساخت و سازهای ناهمگون در شهر بم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید