اعمال واجب ماه رجب چیست؟

به گزارش لوکو، ماه رجب از ماه های پرفضیلتی است که اعمال فراوانی را برای آن ذکر نموده اند. اعمال ماه رجب همگی مستحب هستند و شامل دعاها، نماز ها و روزه می باشد.

اعمال واجب ماه رجب چیست؟

سرویس مذهبی - حضرت محمد (ص) فرمود: ماه رجب ماه عظیم خداست و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمی رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است. رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است. کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای عظیم می گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

آنچه در این مطلب آمده است:

  • روزه دریافت
  • طلب استغفار
  • دعاهای خاصه ماه رجب
  • اذکار ماه رجب
  • سوره های پر فضیلت
  • نمازهای مستحب

اعمال ماه رجب - روزه دریافت

از حضرت موسى بن جعفر (ع) روایت شده است که: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور گردد و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می گردد.

و همچنین فرمود که: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است. هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد.

امام صادق (ع) فرمود: هر کس یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر کس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از صراط به آسانى بگذرد و هر کس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد ایمن گردد از ترس عظیم روز قیامت و از شدت ها و هول هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا نمایند.

  • سه روز از این ماه را که پنجشنبه، آدینه و شنبه باشد روزه گرفته گردد. زیرا که روایت شده هر کس در یکى از ماه هاى حرام، این سه روز را روزه بدارد، حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد.

بیشتر بدانید: روزه ماه رجب چگونه است و چه ثوابی دارد؟

تسبیحات جایگزین روزه

اگر شخصی قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد: سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزََّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ

اعمال ماه رجب - طلب استغفار

  • از امام صادق (ع) روایت است که حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را أصب می گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى گردد پس بسیار بگوئید: أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ.
  • از حضرت رسول اکرم (ص) روایت شده که: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ و آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و کسى که چهار صد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید عطا فرماید.
  • روایت است کسى که در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ و پس از اتمام ذکر، دست ها را بلند کند و بگوید: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضى باشد و به برکت ماه رجب، آتش او را مس نکند.
  • در کل این ماه هزار مرتبه ذکر: أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ گفته گردد؛ تا خداوند رحمان او را بیامرزد.

بیشتر بدانید: آشنایی با اعمال شب و روز نیمه ماه رجب

دعاهای خاصه ماه رجب

در تمام ایام ماه رجب دعای ذیل را که روایت شده امام زین العابدین (ع) در حجر در غره خواندند، خوانده گردد:

یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَىْ ءٍ قَدِیرٌ

دعایی را که از امام صادق (ع) روایت شده، خوانده گردد:

خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ

از امام صادق (ع) روایت شده که در ماه رجب این خوانده گردد:

اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْکَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَکَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِکَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِکَ عَلَى ضَعْفِى یَا قَوِىُّ یَا عَزِیزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اکْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

بیشتر بدانید: دعای ماه رجب؛ متن دعاهای ماه رجب با ترجمه

اذکار ماه رجب

از نبی مکرم اسلام روایت است: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید خداوند عز و جل براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرماید.

سوره هایی که خواندن آنها در ماه رجب فضیلت دارد

سید بن طاووس در اقبال از حضرت رسول اکرم (ص) فضیلت بسیاری براى خواندن سوره قل هو الله أحد نقل نموده است که ده هزار مرتبه یا هزار مرتبه یا صد مرتبه در این ماه تلاوت گردد. و نیز روایت نموده که هر کس در روز آدینه ماه رجب صد مرتبه سوره قل هو الله أحد را بخواند براى او در قیامت نورى گردد که او را به بهشت بکشاند.

بیشتر بدانید: فضیلت ماه رجب در احادیث و روایات معتبر

اعمال ماه رجب - نمازهای مستحب

  • سید بن طاووس از حضرت رسول اکرم (ص) روایت نموده که: هر کس در روز آدینه ماه رجب، مابین نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت حمد یک مرتبه و آیة الکرسى هفت مرتبه و قل هو الله أحد پنج مرتبه بخواند، و سپس ده مرتبه بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ حق تعالى براى او از روزى که این نماز را گزارده تا روزى که بمیرد هر روز هزار حسنه به او عطا فرماید، و او را به هر آیه ای که خوانده شهرى در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفى قصرى در بهشت از دُرّ سفید دهد و تزویج فرماید او را حورالعین و از او راضى گردد.
  • از حضرت رسول اکرم (ص) روایت شده است که: هر کس در یک شب از شب هاى ماه رجب ده رکعت نماز به این نحو که در هر رکعت حمد و قل یا ایها الکافرون یک مرتبه و توحید سه مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را می آمرزد.
  • از پیامبر (ص) روایت شده: هر کس در یک شب از ماه رجب، در دو رکعت نماز صد مرتبه سوره توحید بخواند مانند کسی است که در راه خدا صد سال روزه گرفته و حق تعالى براى این عمل صد قصر در بهشت به او مرحمت فرماید، هر قصرى در جوار پیامبرى از پیامبران علیهم السّلام.

بیشتر بدانید: کیفیت نماز ماه رجب برای سی شب ماه

در آخر

در این مطلب به اعمالی اشاره شد که انجام آنها به طور کلی در ماه رجب توصیه شده است. در صفحاتی دیگر از مجله خبرنگاران می توانید با جزئیات بیشتری با اعمال ماه رجب آشنا شوید به این منظور پیشنهاد می کنیم به مقاله های اعمال شب اول ماه رجب ، اعمال روز اول ماه رجب و اعمال ایام البیض ماه رجب (به تفکیک شب و روز) مراجعه کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 3 آذر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1231

به "اعمال واجب ماه رجب چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعمال واجب ماه رجب چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید