آیا ترکیه به چالشی جدید برای ناتو تبدیل خواهد شد؟

به گزارش لوکو، ضرب الاجل ترکیه به متحدان خود در ناتو درباره عدم حمایت از طرح حمایت از لهستان و بالکان در مقابل تهدیدات روسیه در شرق اروپا، چالش جدیدی برای وحدت اعضای ناتو در آستانه نشست سران این سازمان بوجود آورده است.

آیا ترکیه به چالشی جدید برای ناتو تبدیل خواهد شد؟

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: ترکیه چالش جدیدی برای متحدین غربی خود به وجود آورده است. در ستاد مرکزی ناتو بیان کردند که آنکارا از طرح حمایت از لهستان و کشورهای منطقه بالیتک در برابر تهدیدات از جانب روسیه حمایت نخواهد نمود، تا زمانی که مقامات بروکسل اقدامات ترکیه علیه نمودها در شمال سوریه را مورد تایید قرار نداده اند.

این اقدام همزمان با اعلام آنکارا درباره آمادگی برای از سرگیری عملیات نظامی در خاک سوریه شده است، جایی که نظامیان ترکیه به تازگی مورد حملاتی از سوی شبه نظامیان کرد قرار گرفته اند.

چند مقام بلندپایه در ستاد مرکزی ناتو در بروکسل به خبرگزاری رویترز بیان کردند که رهبران ترکیه نمایندگان خود در این سازمان را موظف نموده اند که طرح مربوط به ارائه یاری های لازم به لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی برای مقابله با تهدیدات از جانب روسیه را امضاء ننمایند.

به گفته منابع رویترز، دیپلمات های ترکیه ای به طور دقیق روشن نموده اند آنکارا تنها در صورتی با سایر اعضای ناتو در این باره همکاری خواهد نمود اگر مقامات بروکسل رسما حزب کارگر کردستان که در مناطق مرزی سوریه فعالیت دارند را به عنوان سازمان تروریستی به رسمیت بشناسند.

این درز اطلاعات در شرایطی است که اخباری درباره حملات جدید گسترده در مناطق مرزی سوریه از سوی حزب کارگر کردستان و واحدهای نیروهای دفاع از خود ملی سازماندهی شده بود که آنکارا آنها را از قبل متهم نموده بود.

روز سه شنبه خبرگزاری آناتولی به نقل از وزارت دفاع ترکیه جزئیات مربوط به انفجار یک اتومبیل گذاری شده در یک منطقه مسکونی در شمال سوریه را فاش کرد که در نتیجه آن 17 نفر کشته و بیش از 20 نفر زخمی شدند.

شنبه گذشته نیز مشابه حمله تروریستی مشابهی در منطقه تحت کنترل نظامیان ترکیه در مناطق مرزی سوریه رخ داد که دهها قربانی از جمله مردم غیرنظامی در پی داشت.

در رابطه با حوادث اخیر، شورای امنیت ملی ترکیه بیانیه رسمی در این باره که اهداف عملیات چشمه صلح حاصل نشده و این عملیات ادامه خواهد یافت، منتشر کرد. البته واقعیت این است که آنکارا فعلاً از شروع مجدد عملیات نظامی در خاک سوریه خودداری نموده است.

پیش از این نیز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد که مقامات مسکو اطلاعاتی در دست ندارند که ترکیه قصد داشته باشد تفاهمنامه سوچی درباره اقدامات مشترک برای حل و فصل اوضاع در شمال شرق سوریه را نقض نموده و اقدامات نظامی خود را از سر بگیرد.

به رغم درخواست های کنونی و قبلی آنکارا از متحدان غربی خود برای حمایت از اقدامات علیه نمودها در سوریه، بروکسل مواضع خود در این باره را تغییر نداده است.

طی سالهای اخیر نمودهای سوری، اصلی ترین متحد ائتلاف غربی ها در سوریه بوده اند. با توجه به این مسئله ناتو از عملیات نظامی ترکیه که در اوایل ماه اکتبر شروع شد و همچنین توافقات به دست آمده ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه در تاریخ 22 اکتبر (30 مهرماه) در سوچی حمایت ننموده است. ضمن اینکه پیش از این توافقاتی درباره حل و فصل اوضاع در شمال شرق سوریه بین روسای جمهوری ترکیه و آمریکا امضا شده بود.

مخالفت ترکیه دردسر بزرگی را برای ناتو بوجود خواهد آورد

در چنین شرایطی اولتیماتوم ترکیه به متحدان خویش چالش جدیدی برای وحدت ناتو در آستانه نشست سران این سازمان در هفتادمین سالگرد تاسیس آن خواهد بود. نشست سران ناتو هفته آینده در لندن برگزار خواهد شد.

پیش از این مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا از متحدان خود در ناتو خواست تا با آنکارا زبان مشترک پیدا نمایند تا ترکیه به جمع آنها بازگردد.

روسلان پوخوف مدیر مرکز تجزیه و تحلیل راهبردی و فناوری روسیه در گفت وگو با این روزنامه شرح داد با توجه به اینکه پیمان آتلانتیک شمالی برای یافتن توافق با ترکیه به رضایت تمامی 29 عضو این سازمان احتیاج دارد، اعتراضات از جانب ترکیه ممکن است در اجرای راه چاره بازدارندگی روسیه در شرق اروپا خلل ایجاد کند. در تاریخ موجودیت ناتو پیش از این نیز رخ داده زمانی که نه یک کشور به دردسر بزرگی برای سایر اعضای آن تبدیل شده است. هرچند طبق معمول آنها در نهایت به تصمیم گیری دست می یابند، ولی چنین شرایطی به نفع مقامات بروکسل نخواهد بود.

به عقیده این کارشناس، اقدام آنکارا در آستانه نشست سران ناتو در لندن می تواند با توجه به این واقیت که وحدت در این سازمان در نتیجه اعمال فشارهای متعدد دونالد ترامپ بر متحدین اروپایی آمریکا، تضعیف شده، برای این سازمان بسیار دردناک خواهد بود. در شرایطی که مسائل داخلی در چارچوب ناتو در حال افزایش است، مبارزه با یکی از اعضای آن، یعنی ترکیه شرایط پیچیده تری را برای پیمان آتلانتیک شمالی بوجود خواهد آورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 574

به "آیا ترکیه به چالشی جدید برای ناتو تبدیل خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ترکیه به چالشی جدید برای ناتو تبدیل خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید