تناقض گویی درباره علت مرگ ماهیان رودخانه فریدونکنار

به گزارش لوکو، گمانه زنی ها به منظور کشف دلیل مرگ دسته جمعی ماهیان رودخانه در فریدونکنار شروع شد.

تناقض گویی درباره علت مرگ ماهیان رودخانه فریدونکنار

برخی لایروبی نشدن و کثیفی بیش از اندازه رودخانه را دلیل این امر دانستند و برخی دیگر معتقد بودند که سموم کشاورزی که برای کشت دوم برنج مورد استفاده قرار می گیرد علت اصلی این موضوع است و برخی دیگر نیز معتقد بودند کمبود آب رودخانه، پایین رفتن سطح آن و خفگی دلیل اصلی مرگ این ماهیان بود.

هفته گذشته بود که خبر مرگ دسته جمعی برخی ماهیان رودخانه مرکز شهر فریدونکنار در صدر خبرهای مازندران نهاده شد. خبری شوکه نماینده از مرگ هزاران ماهی که در رودخانه رشد می نمایند و محل ارتزاق برخی از مردم کم درآمد فریدونکنار هستند، خبر می داد؛ ماهیانی چون کاراس یا هرز ماهی، گامبوزیا و اسلک که در رودخانه ها فراوانند و قربانی این اتفاق شدند.

هر چند با دستور فرماندار ماهیان تلف گردیده، از رودخانه جمع آوری و دستور تعیین شدن چرایی وقوع این اتفاق به مسئولان مربوطه صادر شد اما تناقض در اظهار و نظرهای میان مسئولان و سکوت محیط زیست جای تامل دارد.

سموم کشاورزی عامل تلف شدن ماهیان خزری است

به گزارش خبرنگاران، قدرت الله دهقان، سرپرست اداره شیلات بابلسر و فریدونکنار در گفت وگو با یکی از رسانه های محلی فریدونکنار، ورود سموم کشاورزی به رودخانه های این شهر را دلیل اصلی مرگ دسته جمعی ماهیان دانست و معتقد است که در فصل کشت دوم برنج، کشاورزان از سم و کود زیادی در مزارع خود استفاده می نمایند و پیش از وقوع مرگ دسته جمعی ماهیان، باران فراوانی در منطقه باریده که این امر موجب سرازیر شدن آب های سطحی آغشته به سموم کشاورزی به رودخانه ها گردیده و مرگ ماهیان را رقم زده است.

سرپرست اداره شیلات بابلسر و فریدونکنار بر این نکته تاکید نمود که سموم کشاورزی به دریا وارد نمی گردد و در رودخانه باقی می ماند.

سم کشاورزی دلیل مرگ ماهیان خزری نیست

محمد هادی زاده، مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با واکنش به این سخنان در گفت وگو با خبرنگاران شرح داد: سرپرست اداره شیلات بابلسر و فریدونکنار از این موضوع آگاه نبود که در خردادماه سال جاری مردم محله ولیعصر(عج) فریدونکنار شکایتی تنظیم کردند که بوی نامطبوع رودخانه این منطقه بسیار آزار دهنده گردیده است.

وی با بیان اینکه از خردادماه تا به امروز، به دلیل اینکه آبی به این رودخانه ها نمی رسد، به لجن تبدیل گردیده است، توضیح داد: کشاورزان به دلیل اینکه آبی در کانال ها وجود نداشت، از آب آب بندان ها استفاده می نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه در هنگام مرگ ماهیان رودخانه فریدونکنار، زمان سم پاشی برای کشت دوم برنج نبوده است، اعلام کرد: در آن منطقه به دلیل بی هوازی شدن و کمبود اکسیژن این شرایط به وجود آمده است.

هادی زاده با اشاره به اینکه مدت ها است در این شهرستان کشت دوم برنج اتفاق می افتد اما ماهیان رودخانه تلف نمی شدند، توضیح داد: بحث سموم کشاورزی دخالتی در این موضوع نداشته است. این سخنان در زمانی که کشاورزان به دنبال فروش محصولات خود هستند قابل تامل است و این سخنان فقط به اقتصاد کشاورزان و درآمد آنها لطمه می زند و سودی دیگر ندارد.

خفگی عامل تلف شدن ماهیان

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه بارندگی هفته های پیش از مرگ ماهیان رودخانه فریدونکنار عاملی شد تا کشاورزان، اقدام به کاشت برنج کشت دوم نمایند و اصلا کود و سمی استفاده نکردند، توضیح داد: اصلا باید به این پرسش نیز پاسخ دهیم که چه میزان آب در این کانال ها جاری شد که به رودخانه رسید و عامل مرگ این تعداد ماهی شد.

هادی زاده با بیان اینکه خیابان ولیعصر(عج) فریدونکنار احتیاج به لایروبی و توجه زیست محیطی دارد، اظهار کرد: با این وجود باید کار کارشناسی صورت گیرد و بر اساس نظرات دقیق، عمل کرد.

رودخانه هایی که مشکلات زیست محیطی فراوانی دارند

زهرا بالو یکی از شهروندان فریدونکناری نیز به خبرنگاران گفت: رودخانه های فریدونکنار و به ویژه منطقه ولیعصر مشکلات زیست محیطی فراوانی دارند و فاضلاب های خانگی وارد آن می گردد و هیچ مسئولی نیز نسبت به آن واکنش نشان نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه این فاضلاب هایی که به رودخانه وارد می گردد زندگی آبزیان را به خطر انداخته است، توضیح داد: مسئولانی که مسائل زیست محیطی به آنها مربوط می گردد تنها برای صید پرندگان حساسیت دارند و انسان ها و موجودات دیگر برایشان مهم نیستند.

بالو با بیان اینکه آسیب های زیست محیطی، به سلامت مردم این شهرستان آسیب می رساند، اعلام کرد: بوی نامطبوع، حشرات موذی و مشکلاتی دیگر مردم را در این منطقه به شدت می آزارد.

گزارش از ابوالقاسم فرجی خبرنگار خبرنگاران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 28

به "تناقض گویی درباره علت مرگ ماهیان رودخانه فریدونکنار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تناقض گویی درباره علت مرگ ماهیان رودخانه فریدونکنار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید