کشف دیوار خشتی بی نظیر در تپه اشرف اصفهان

به گزارش لوکو، باستان شناسان در ششمین فصل کاوش تپه اشرف اصفهان بقایای یک دیوار خشتی بی نظیر را که در تاریخ گذاری آن و مطالعه تاریخ معماری شهر اصفهان بسیار بااهمیت است، کشف کردند.

کشف دیوار خشتی بی نظیر در تپه اشرف اصفهان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علیرضا جعفری زند سرپرست هیئت باستان شناسی امروز شنبه 3 شهریور 97 با اعلام این خبر گفت: فصل ششم کاوش تپه اشرف پس از وقفه ای سه ساله با مجوز ریاست پژوهشگاه با تمرکز بر ضلع جنوب غربی آن انجام شد.

او اضافه کرد: با وجود وسعت هفت هکتاری تپه اشرف نقاط انتخاب گردیده برای ایجاد ترانشه بر اساس شناخت ارتباط فضاهای معماری ضلع شمالی با ضلع جنوبی تپه انجام گرفت و مسئله گاهنگاری آن نیز در دستور کار هیئت بود.

این باستان شناس،یکی از مهم ترین یافته ها در فصول گذشته کاوش را قطعاتی از سفال های منقوش سده سوم پیش از میلاد گفت.

او اضافه کرد: به دلیل مضطرب بودن لایه هایی که این نوع سفال در آنها کشف گردیده ، هیات به دنبال لایه ای دست نخورده برای مطالعه این نوع سفال در لایه دوره یاد گردیده بود.

جعفری با اشاره به حفر چاه در خارج از دیوار کشی تپه در فصل دوم کاوش برای ایجاد چاه فاضلاب کانکس های بهداشتی مستقر در ضلع جنوب غربی تپه اضافه کرد: در این منطقه چند قطعه سفال منقوش سده سوم پیش از میلاد به دست آمد.

به گفته او به همین دلیل تمرکز هیات در فصل ششم به محوطه پیرامون چاه نهاده شد و با ایجاد یک ترانشه 10×10 عملیات کاوش شروع شد.

بقایای یک دیوار خشتی

او اضافه کرد: در عمق 210 cm در دیواره شمالی این ترانشه بقایای یک دیوار خشتی تخریب گردیده نمایان شدکه چهار رج از خشت های آن برجا مانده و دارای خشت هایی به ابعاد 10×40×40 است که در فصول پیشین کاوش دیده نگردیده بود.

این باستان شناس اظهار کرد: بنابراین به پدیده جدیدی در تپه اشرف برخوردیم که در تاریخ گذاری تپه بسیار بااهمیت است.

او توضیح داد: هر چند که جزئیات معماری آن نامشخص و احتیاج به پیگردی در فصول آینده کاوش دارد، ولی این خود بیانگر تنوع نوع معماری و تنوع در مصالح به کاررفته در معماری تپه اشرف است.

این باستان شناس اظهار کرد: بخش شمالی این دیوار خشتی در زیر 600 cm خاک و خرده سنگ مدفون است.

جعفری گفت: این یافته چون همانندی در شهر اصفهان ندارد، به لحاظ مطالعه تاریخ معماری این شهر دارای اهمیت ویژه ای است.

به گفته این باستان شناس، خرده سفال های منقوش یافت گردیده در مجاورت آن می تواند راهگشای گاهنگاری آثار تپه اشرف باشد.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: ترانشه ایجاد گردیده دیگری در ضلع جنوب شرقی این ترانشه بیانگر از بین رفتن تمامی آثار سطحی تپه اشرف در گذر زمان است.

او در خاتمه اظهار کرد: خرده سفال های به دست آمده مربوط به سده سوم پیش از میلادتا اواخر دوره ساسانی بودند که بیانگر مورد توجه قرار نگرفتن ضلع جنوبی تپه اشرف در دوران اسلامی است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 20

به "کشف دیوار خشتی بی نظیر در تپه اشرف اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دیوار خشتی بی نظیر در تپه اشرف اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید