چرا برج پیزا کج است ؟

به گزارش لوکو، برج پیزا که یکی از معروف ترین دیدنی های ایتالیا است و سالانه کج تر می گردد اما همچنان، بازدیدنمایندگان بسیاری را به سمت خود می کشاند. برج پیزا از نمادهای معروف ایتالیا است که کمتر گردشگری را خواهید یافت در سفر به این کشور تاریخی، از این برج شگفت انگیز، دیدن نکرده باشد. بیشتر گردشگران تمایل دارند با برج پیزا عکس های پرسپکتیو بگیرند و به گونه ای عظیم نمایی و کوچک نمایی نمایند. انگار که در حال هل دادن برج پیزا هستند. در فضای مجازی، عکس های شگفت انگیز و جالبی از گردشگرانی که در کنار این برج قرار گرفته اند، وجود دارد که تماشای آن ها بی شک جذاب و جالب توجه است.

چرا برج پیزا کج است ؟

علت کج شدن برج پیزا

باید با قاطعیت گفت که اگر برج پیزا کج نمی شد، به این اندازه هوادار پیدا نمی کرد. همین کج بودن برج پیزا باعث شده است تا سالانه گردشگران پیر و جوان، به سمت شهر پیزا بروند و از تماشای آن لذت ببرند. برج پیزا در قرن دوازدهم ساخته شده است. زمانی که مردم پیزا تصمیم گرفتند، برجی برای کلیسای این منطقه بسازند تا برج سنت مارک را تحت تاثیر قرار دهند.

برای ساخت این برج، مردم شهر از معمار معروفی به نام بونامو استفاده کردند. اشراف تمام کوشش خود را نموده بودند تا بهترین معماران زمانه را گرد هم آورند. در هنگام ساخت این برج، کج بودن آن معین نشد اما وقتی کار ساخت به 12 متر رسید و سه طبقه اولیه برج تکمیل شد، کج بودن این برج، کاملا به چشم آمد. به قول قدیمی ها، خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج. تا سال های سال گمان می رفت که با همین اشتباه، برج پیزا کج شده است اما بعد از تحقیقاتی که در سده های بعدی انجام شد، متوجه شدند که علت انحراف برج پیزا، خاک ماسه ای اسفنجی زیر برج است. در واقع این برج، بر روی زمینی که از شن، خاک و رس آبرفتی دارای 60 درصد آب، ساخته شده است. در حقیقت، این بنا، بر روی زمینی که خاصیت باتلاقی دارد، ساخته شده است.

ساخت این برج، به دلیل مشکلاتی از جمله جنگ، متوقف شد و به مدت 100 سال دست نخورده باقی ماند. برای ساخت این بنا زحمت های بسیاری کشیده شده بود که هیچ کس دلش نمی خواست مجددا آن را تخریب کند. از این رو در سال 1372، معماری به نام پیزانو، با ساخت آخرین طبقه برج پیزا و قرار دادن ناقوس بر روی آن، معماری این بنا را تکمیل کرد. در ابتدا، این برج، به این کجی که امروزه مشاهده می کنید، انحراف نداشت. سالانه انحراف برج پیزا بیشتر از قبل می گردد.

بازدید از برج پیزا ممنوع بود!

در سال 1990 بازدید از برج پیزا ممنوع اعلام شد چرا که این برج بیشترین انحراف را در آن سال داشت. از این رو برای محافظت از جان گردشگران و جلوگیری از ریزش برج، چندین سال، برج پیزا بسته بود. در این سال حدودا 5.5 درجه برج منحرف شد که به طور کلی 4.5 متر انحراف از محور اولیه داشت. اما بعد از 12 سال، کارهای لازم برای حفاظت از برج و کمتر منحرف شدن آن انجام شد. از سال 2001 مجددا گردشگران می توانند از این برج کج، دیدن نمایند.

آیا برج کج پیزا مقاوم است؟

با این که برج پیزا تنها برج کج دنیا نیست اما معروفترین برج کج در دنیا است. نه تنها روایت ساخت آن جالب توجه است بلکه این برج، از لحاظ معماری نیز، تماشایی است. با این که برج پیزا جنگ های دنیای دوم را به خود دیده است و هزاران بمب در این شهر بر سر مردم انداخته شده است اما همچنان، پابرجا باقی مانده است. حتی بیش از 100 زمین لرزه نیز، در این منطقه اتفاق افتاده است که باز هم، تاثیری در این برج نداشته است. با این حال، انحراف سالانه برج پیزا، 2.5 سانتیمتر است. با توجه به انحرافات این برج، احتمال سقوط آن تا سال 2080 میلادی تخمین زده شده است.

این که چه اقداماتی بتوان در این زمینه کرد تا از انحراف این برج، پیشگیری کرد هنوز هم، معین نشده است. با این که در سال 1993 تا 2001 گروهی از لهستان برای راست شدگی این برج کوشش کردند و تقریبا توانستند 45 سانتیمتر از انحراف این برج، کم نمایند اما هنوز هم راهکار قطعی برای نگهداری این سازه وجود ندارد. تنها می توانیم بگوییم که چه حیف! اگر بنایی همچون برج پیزا که چندین قرن است پابرجا مانده است، از بین برود.

نظریه سرعت گالیله از برج پیزا شکل گرفت!

جالب است بدانید که بر پایه افسانه ها، گالیله معروف، آزمایشات خود را درباره سقوط آزاد، در طبقات بالایی برج پیزا انجام داده است. وی دو گلوله با جرم های متفاوت را از بالای این برج رها می کرد تا نظریه سقوط اجسام و جرم را ثابت کند.

منبع: سفرمی
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1010

به "چرا برج پیزا کج است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برج پیزا کج است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید