لیست کشور های ممنوعه و پرخطر برای پرواز های خارجی

به گزارش لوکو، بر اساس جدیدترین نوتام (اخطاریه های طبقه بندی نشده یا مشاوره ای که به وسیله مقامات هوایی به خلبانان داده می گردد) منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، 12 کشور در لیست قرمز و 22 کشور در لیست مقاصد پرخطر قرار گرفته اند که ورود برای کشور های قرمز کرونایی ممنوع و برای کشور های دارای ریسک بالا با رعایت پروتکل ها و بنا به شرایطی مجاز شناخته شده است.

لیست کشور های ممنوعه و پرخطر برای پرواز های خارجی

به گزارش ایسنا، در روز های گذشته و در پی شیوع و توسعه ویروس کرونای دلتا، پروتکل های تازهی برای پرواز های خارجی و لیست بندی کشور های پرخطر و ممنوعه اعلام شده است که بر این اساس مسافران قبل از سفر به ایران باید آن را مطالعه نمایند.

بوتسوانا، برزیل، اسواتینی، هند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، آفریقای جنوبی، زامبیا، اروگوئه و زیمبابوه در لیست کشور های قرمز قرار دارند و ورود مسافران از این مقاصد به ایران ممنوع است. بر این اساس اگر مسافری در چهارده روز گذشته به این کشور ها سفر نموده باشد یا بیش از چهار ساعت در این کشور ها بوده باشد اجازه ورود به ایران را ندارد.

البته نمایندگان سازمان های بین المللی، دیپلمات ها، نیرو های رسمی دولت که از وزارت امور خارجه ایران مجوز رسمی دارند، خلبان های مشغول به کار که برای آموزش به این مقاصد اعزام شده اند در صورتی که از سوی خط هوایی مربوطه اجازه نامه داشته باشند، می توانند به کشور وارد شوند.

این افراد قبل از پرواز به ایران و در هنگام ورود (در صورت احتیاج) باید نتیجه تست خودشان را ارائه دهند. بعلاوه این مسافران باید در خانه یا هتل تحت نظر مسئولان بهداشتی قرنطینه شوند.

پروتکل های بهداشتی برای کشور های پرخطر

کشور های آرژانتین، بولیوی، کیپ ورد، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور، مصر، لیتوانی، مالزی، مالدیو، مغولستان، نامیبیا، پاراگوئه، پرو، سیشل، سریلانکا، سودان، سوریه، تانزانیا، ترینیداد و توباگو و تونس 22 کشوری هستند که در لیست مقاصد پرخطر قرار گرفته اند و ورود و خروج از و به این کشور ها منوط به رعایت کردن پروتکل های خاصی است.

برای این کشور ها تست قبل از پرواز اجباری است، اما مسافران از مبداء لیتوانی اگر به صورت کامل واکسینه شده باشند، احتیاجی به تست PCR ندارند. منظور از واکسینه شدن کامل در این ابلاغیه این است که 15 روز از دریافت دوز دوم واکسن کرونا گذشته باشد.

البته در یکی دیگر از توضیحات این ابلاغیه درباره تست کرونا قبل از پرواز به مقصد ایران آمده است که باید تست PCR 96 ساعت قبل از پرواز از مسافران گرفته گردد و تست باید به زبان انگلیسی باشد و کنسول گری ایران آن را تایید نموده باشد. بچه ها زیر هشت سال، اما احتیاجی به انجام این تست ندارند.

مسافران اگر از این 22 کشور پرخطر به ایران سفر نمایند یا حتی در زمان ترانزیت بیش از جهار ساعت در این کشور ها باشند باید هنگام رسیدن به فرودگاه های ایران هم تست PCR بدهند البته برای مسافران لیتوانی که کاملا واکسینه شدند این مورد هم استثناء دارد. اما اگر مسافران در زمان رسیدن به ایران پاسخ تست PCR شان مثبت گردد باید قرنطینه شوند.

مسافرانی که حتی احتیاجی به تست هم برای ورود به ایران ندارند

مسافران دیگر کشور ها ورودشان به ایران مجاز بوده و تا اطلاع ثانوی در لیست سبز قرار دارند و قبل از ورود به ایران باید تست PCR داده باشند، اما مسافران بلژیک، اتریش، بلغارستان، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لوکزامبورگ، مالتا، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و انگلیس که کاملا واکسینه شدند احتیاجی به دادن تست PCR پیش از پرواز به ایران ندارند و تنها در صورتی که به هنگام رسیدن به ایران علائم داشته باشند باید تست بدهند و اگر پاسخ تست مثبت گردد باید قرنطینه شوند.

در ادامه این پروتکل های تازه ابلاغی آمده است که اگر یک تغییر ناگهانی ایجاد گردد ممکن است کشور ها بدون هیچگونه هشداری بین این سه لیست و سه رنگ قرمز، زرد و سبز جابه جا شوند. بعلاوه مسافران باید پیش از ورود فرم خود اظهاری را قبل از رسیدن در سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی WWW.CAO.IR تکمیل نمایند.

مسافرانی که از ایران به یک کشور خارجی سفری کوتاه نموده اند اگر از زمان تست شان در هنگام خروج کمتر از 96 ساعت گذشته باشد می توانند از همان تست به هنگام بازگست به کشور استفاده نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1690

به "لیست کشور های ممنوعه و پرخطر برای پرواز های خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست کشور های ممنوعه و پرخطر برای پرواز های خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید