عرصه و حریم چهار محوطه مهم تاریخی خوزستان به تایید و تصویب رسید

به گزارش لوکو، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، عرصه و حریم چهار محوطه مهم تاریخی خوزستان به تایید و تصویب رسید.

عرصه و حریم چهار محوطه مهم تاریخی خوزستان به تایید و تصویب رسید

سید محسن حسینی اظهار کرد: در راستای معین عرصه و حریم هایی که قبلاً در سطح استان اجرا شده بودند، چهار اثر تاریخی استان را طی پرونده های جداگانه برای معین عرصه و حریم به وزارت میراث فرهنگی معرفی کردیم که این چهار مورد با توجه به شرایط پرونده ها و مستندنگاری های اجرا شده خوشبختانه تأیید شدند و منتظر هستیم تا از سوی وارتخانه به استاندار خوزستان ابلاغ شوند.

وی با اشاره به آثاری که معین عرصه و حریم آنها تصویب شده، گفت: محوطه باستانی مگرنات در حوزه شهرستان شوش، تپه دهنو در شهرستان دزفول و محوطه های ام الدبس 1 و ام الدبس 2 در حوزه شهرستان دشت آزادگان آثاری هستند که با پیگیری های اجرا شده معین عرصه و حریم آنها به تصویب رسید.

وی درخصوص محوطه باستانی مگرنات توضیح داد: این محوطه در میان مزارع کشاورزی و در کنار رودخانه کرخه واقع شده است و یک شهر تاریخی مهم صدر اسلام محسوب می گردد که بقایای معماری هم در این محوطه وجود دارد.

حسینی اضافه نمود: متأسفانه قسمت هایی از این محوطه به دلیل عملیات کشاورزی تخریب شده است که امیدواریم با معین عرصه و حریم اجرا شده بتوانیم از توسعه روستای مجاور آن به وسیله طرح هادی و هم از ادامه روند کشاورزی بر عرصه و حریم محوطه به صورت مکانیزه و تسطح اراضی جلوگیری کنیم و کشاورزی به صورت سنتی انجام گردد.

وی در ادامه مطرح نمود: تپه دهنو نیز یکی از مهمترین تپه های پیش از تاریخی و دوره عیلامی است که قدمت آن حتی به پیش از چغازنبیل می رسد. با وجود این، قسمت های اعظمی از محوطه های پیرامون این تپه به دلیل کشاورزی های بی رویه در منطقه و طرح توسعه نیشکر از بین رفته است و تنها تپه اصلی به جای مانده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان اضافه نمود: برنامه ما این است که در عرصه ای که برای این تپه معین شده، قسمت هایی که در دهه 40، 50 تصاویر هوایی آن به وسیله مشاور تهیه شده را نیز جزو عرصه بیاوریم تا بتوانیم کاوش های آینده آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: با توجه به وجود رودخانه دز و رسوب گذاری بیش از حد خیلی از آثار احتمالاً زیر رسوب مدفون باشد که این احتیاج به کاوش علمی و حدس دارد که جزو برنامه های آینده ما خواهد بود.

حسینی با اشاره به محوطه های ام الدبس 1 و 2 نیز اعلام کرد: این 2 محوطه از بخش های مهم دوره عیلامی هستند که مطالعات سطحی میدانی حاکی از آن هستند که آثاری از دوره های عیلامی و اشکانی در آنها وجود داشتند که این محوطه ها بعدها بنا به دلایلی متروکه می شوند.

وی اضافه نمود: بعدها در دوره اسلامی و در فاصله حدود یک کیلومتری از این محوطه ها دوباره شهری به نام ام الدبس ساخته می گردد که باتوجه به حجم و گستردگی محوطه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این شهر در فاصله قرون چهارم تا ششم هجری رونق و زندگی در منطقه تداوم داشت که بعد از ان به دلیل کمبود آب متروک و خالی از سکنه شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان اعلام کرد: به دلیل توسعه بی رویه کشاورزی و مواردی که احتمال می رود تهدیدی برای منطقه باشد، این 2 محوطه را نیز معین عرصه و حریم کردیم که تصویب شد و در انتظار ابلاغ آن به استان از سوی وزارتخانه هستیم.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1402 بروزرسانی: 19 دی 1402 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2261

به "عرصه و حریم چهار محوطه مهم تاریخی خوزستان به تایید و تصویب رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرصه و حریم چهار محوطه مهم تاریخی خوزستان به تایید و تصویب رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید