صفر تا صد این حیوان یک پنجم پراید طول می کشد!

به گزارش لوکو، طبق آنالیز های اجرا شده، رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برای چیتا تنها 3 ثانیه زمان می برد، در حالی که خودرو پراید برای رسیدن به این سرعت بیش از 14 ثانیه زمان می خواهد.

صفر تا صد این حیوان یک پنجم پراید طول می کشد!

به گزارش خبرآنلاین، یوزپلنگ یا همان یوز (معروف به چیتا)، از پستانداران مهره دار است که جزو خانواده گربه سانان محسوب می گردد. مناطقی که می توان از وجود یوز یا چیتا در آن اشاره نمود آفریقا، بخشی از آسیای مرکزی و شبه قاره هند است که جمعیت آن به شدت در حال کاهش است. در این میان گونه یوزپلنگ آسیایی در آستانه انقراض قرار گرفته است به نحوی که تعداد بسیار محدودی از آن در ایران زندگی می نمایند.

بدن یوزپلنگ در درازای چندین میلیون سال به گونه ای پیشرفت پیدا نموده است که این جانور بتواند به طور معمول توانایی حرکت با سرعتی برابر با 110 کیلومتر در ساعت را داشته باشد و البته برای مدت کوتاه با سرعتی برابر با 120 کیلومتر بر ساعت هم توانایی دویدن را دارد.

سرعت یوزپلنگ در عرض 2 ثانیه پس از آغاز دویدن به 75 کیلومتر در ساعت می رسد که از شتاب بسیاری از خودرو های مسابقه ای نیز بیشتر است. البته میانگین سرعت حرکتی یوزپلنگ برابر با 64 کیلومتر بر ساعت است. اندام باریک، پا های لاغر و بلند، قفسه سینه ای کم پهنا، ولی عمیق و جمجمه ای کوچک، ظریف و گرد، یوز را به سریع ترین جانور روی زمین تبدیل نموده است.

این جانور به آسانی از دیگر گربه سانان تشخیص پذیر است و آن را نه تنها از روی خال های روی بدن می توان متمایز کرد، که بدن باریک و کشیده، سر کوچک، چشم های بالا قرار گرفته و گوش های کوچک و تا حدودی پهن شمایلی یکتا به او می دهند. طعمه معمول یوزپلنگ ها آهو ها (به ویژه آهوی تامسون)، ایمپالا و دیگر پستانداران سم دار حداکثر تا 40 کیلوگرم وزن هستند.

یک نر بالغ تنها هر چند روز یک بار شکار می نماید، اما ماده های دارای توله تقریباً هر روز به شکار می پردازند. در حالی که سایر گربه سانان شکارچیان شب هستند، یوز ها عمدتاً روز ها فعال بوده و اغلب در اوایل بامداد و غروب آفتاب به سراغ طعمه های خود می روند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 اسفند 1401 بروزرسانی: 24 اسفند 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2177

به "صفر تا صد این حیوان یک پنجم پراید طول می کشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفر تا صد این حیوان یک پنجم پراید طول می کشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید