شرکت های هواپیمایی و راه های متفاوت برای دریافت هزینه اضافی به خاطر چمدان

به گزارش لوکو، شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز (British Airways) نباید از جیم آرنولد و همسرش برای چمدان هایشان 400 دلار اضافه دریافت می کرد. این زوج که از لندن به سمت نیوآرک (Newark) پرواز می کردند، بلیط کلاس مالی ویژه را خریده بودند اما هنگامی که بار خود را تحویل می دادند تا کارت پرواز دریافت نمایند، کامپیوتر بخش بار 400 دلار اضافه بار از آن ها طلب کرد و جیم و همسرش هم مجبور شدند کارت اعتباری خود را به مسئول باجه تحویل دهند.

شرکت های هواپیمایی و راه های متفاوت برای دریافت هزینه اضافی به خاطر چمدان

ظاهراً پس از مدتی یکی از نمایندگان شرکت هواپیمایی در فرودگاه از آقا و خانم آرنولد به خاطر این مسئله معذرت خواهی نموده است. آقای آرنولد که یک مسئول امور مالی بازنشسته و ساکن آلمان است، می گوید:

به من گفتند این اتفاق یک امر معمولی است و من باید برای پس گرفتن پولی که پرداخت نموده بودم با بخش امور مشتریان بریتیش ایرویز تماس می گرفتم.

نماینده شرکت هواپیمایی درست می گوید، این اتفاق بسیار عادی است و همواره رخ می دهد. از آنجایی که بار مسافران یکی از منابع عایدی مهم شرکت های هواپیمایی است، همواره وقتی یکی از مسئولین بخش بار از مبلغ اضافه بار اطمینان نداشته باشد، مبلغی را از مسافر به عنوان هزینه اضافه بار دریافت می نماید. در حال حاضر پروازهای داخلی در کوشش هستند تا رکورد عایدی سال پیش که معادل 3/5 میلیارد دلار بوده را پشت سر بگذارند. جالب اینجا است که 8 سال پیش عایدی به دست آمده از این بخش فقط 464 میلیون دلار بوده است.

صنعت هواپیمایی به تاکتیک های خلاقانه ای متوسل شده تا این منبع عایدی را افزایش دهد. مدیران این بخش تمام راه های موجود را امتحان می نمایند. راه هایی ساده مانند افزایش قیمت بار اضافه تا ایجاد فهرست قیمت های پیچیده ای که مشتریان را گیج می نماید و حتی ترغیب کردن مشتریان به شرکت در برنامه های وفاداری و دریافت کارت اعتباری با نشان شرکت های هواپیمایی با وعده چمدان رایگان بعضی از این راه ها هستند. البته خوشبختانه برای دور زدن تمام این ها راه چاره هایی هم وجود دارد.

اول چند خبر بد به شما می دهیم. به نظر می رسد که احتمالاً صنعت هواپیمایی در خصوص مسئله بار حق داشته باشد. من و شما راضی هستیم بیشتر از این پرداخت کنیم. برای آغاز بهتر است بدانید که هنوز هم قیمت حمل شبانه بار (حمل با پست هایی مثل FedEx) بسیار گران تر است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که عایدی حاصله از بخش بار با سرعت بالایی در حال رشد است. در واقع دو شرکت هواپیمایی Allegiant و Spirit که از شرکت های هواپیمایی ارائه دهنده خدمات پروازی استاندارد و کم هزینه (پروازهای بدون غذا، چمدان و به طور کلی خدمات درون پرواز) هستند، حتی هزینه های بار خود را برای تعطیلات که تقاضا در این بخش بیشتر است، افزایش داده اند. قیمت حمل چمدان ها به قدری سودآور است که شرکت های هواپیمایی خارج ازایالات متحده هم اخیراً به استفاده از این فرصت روی آورده اند.

اتفاقاتی بدتر از چیزی که برای جیم آرنولد و همسرش رخ داد هم ممکن است روی دهد. ویتو والنتینتی (Vito Valentinetti) برای رفتن از کپنهاگ دانمارک به بوستون سوار یکی از پروازهای شرکت WOW Airlines شد که از شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت ایسلندی است. او می گوید:

تقریباً یک ماه پس از این که بلیت را خریداری کردم، متوجه شدم که فقط می توانم یک کیف دستی که وزن آن کمتر از 11 پوند (5 کیلوگرم) است با خود داخل هواپیما ببرم و می توانستم با 38 دلار بیشتر کیف دستی با وزن 26 پوند (حدود 12 کیلوگرم) با خودم حمل کنم یا 48 دلار اضافه پرداخت کنم و چمدان هایم را به قسمت بار تحویل دهم.

شرکت هواپیمایی به آقای والنتینتی اخطار داده بود که اگر میخواهد بلیت خود را ارتقا دهد زیاد فرصت ندارد و اگر در فرودگاه و در باجه دریافت کارت پرواز بخواهد این کار را انجام دهد، هر کدام از این گزینه ها به ترتیب برای او 48 و 67 دلار هزینه خواهد داشت.

یکی دیگر از راه هایی که شرکت های هواپیمایی از طریق آن مسافران خود را مجبور می نمایند که هزینه بیشتری پرداخت نمایند، پیچیده کردن نحوه محاسبه هزینه حمل بار آن ها است و البته این پیچیدگی، مانند تجربه جوهانا جیکوبسون (Johana Jacobson)، می تواند بسیار گران هم تمام گردد. جوهانا عکاسی است که اخیراً با استفاده از خدمات شرکت هواپیمایی ایر فرانس (Air France) از لس آنجلس به رم سفر نموده است. او می گوید:

صفحه هزینه حمل بار وب سایت ایر فرانس پیچیده ترین جدولی بود که تا به حال دیده بودم و اصلاً نمی توانستم هزینه ها را محاسبه کنم.

اما شرکت هواپیمایی ایر فرانس می توانست این هزینه را محاسبه کند. اگرچه یکی از نمایندگان این شرکت که به صورت تلفنی با جوهانا در ارتباط بود چندین بار به او اطمینان داده بود که چمدان دوم او رایگان بوده و باید برای چمدان سوم 100 دلار پرداخت کند. اما صورت حساب کارت اعتباری جوهانا او را غافلگیر کرد. براساس این صورت حساب چمدان دوم 100 دلار و چمدان سوم 285 دلار هزینه داشت که مجموعاً 385 دلار از حساب خانم جیکوبسون برداشت شده بود. شرکت صادر نماینده کارت اعتباری این برداشت را مجاز و معتبر می دانست اما جوهانا اصرار داشت که این صورت حساب اشتباه است.

جدا از همراه نداشتن چمدان، یکی از راه های نپرداختن هزینه اضافی برای چمدان دریافت کارت های اعتباری با نشان شرکت های هواپیمایی است. آقای استوارت وولف (Stuart Wolfe) اهل کالیفرنیا است و زیاد از خدمات هوایی استفاده می نماید. او برای کاهش هزینه های پروازش از این راه استفاده نموده است. او می گوید:

یکی از مزایای مهم این کارت ها حمل بار مجانی است و هزینه سالانه این کارت ها بسیار پایین تر از هزینه حمل بار شما در یک سفر است.

البته کارت های اعتباری شرکت های هواپیمایی فقط برای افرادی که زیاد از خدمات هوایی استفاده می نمایند به صرفه هستند اما با توجه به هزینه های سنگین و درصد بهره بالایی که دارند برای افراد عادی صرفه مالی ندارند. بدتر از آن، با داشتن این کارت ها شما تشویق می شوید تا برای رسیدن به رده های بالاتر حتی هنگامی که پروازهایی به مراتب ارزان تر در دسترس شما هستند، همواره از یک شرکت هواپیمایی بلیت تهیه کنید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که شرکت های هواپیمایی هزینه های بالای حمل بار را بهانه ای قرار داده اند تا مشتریان را به مسافرانی وفادار به خود تبدیل نمایند.

البته ظاهراً این وفاداری همواره دو طرفه نیست. بنت چری (Bennett Cherry) یک استاد دانشگاه اهل کالیفرنیا است. او از مشتریان شرکت خطوط هوایی دلتا (Delta Air Lines) است و کارت اعتباری آمریکن اکسپرس (American Express) با نشان این شرکت هواپیمایی را در اختیار دارد. او از طریق شرکت دلتا پروازی را خریداری می نماید که در اصل متعلق به شرکت KLM بوده و به عنوان پروازهای شراکتی شناخته می گردد. بنت مطمئن بود که به خاطر امتیازهایی که روی کارت اعتباری شرکت دلتای او بود حمل چمدان های او رایگان خواهد بود.

به من اطلاع دادند که قرارداد من با شرکت دلتا هیچ اهمیتی ندارد. هزینه حمل بار من برای هر کدام از پروازهای رفت و برگشت بیش از 100 دلار بود و علی رغم تماس های مکرر من، شرکت دلتا هم نتوانست و نمی خواست که با توجه به وفاداری من به شرکت آن ها دفاعی از من بکند.

پس چطور باید از شر این هزینه ها خلاص شد؟ اگر امکان دارد چمدانی تحویل بخش بار ندهید. اگر هم می خواهید چمدان همراه داشته باشید، پیش از هر اقدامی با وب سایت شرکت هواپیمایی مربوطه مکاتبات را انجام دهید تا مطمئن شوید که هزینه آن واقعاً چقدر است. شرکت های هواپیمایی بر خلاف تصور، با اضافه شدن چمدان ها هزینه بیشتری هم به ازای هر چمدان از شما دریافت خواهند کرد.

بعضی مسافران هم مثل کرگ کانروی (Craig Conroy) کنترل امور را خودشان به دست می گیرند. او که یک کارشناس هوانوردی است، می گوید:

هر موقع ممکن باشد لوازم خودم را با پست شبانه ارسال می کنم. بدون شک ارسال لوازم از طریق FedEx یا UPS ممکن است گران تر باشد اما همین که مطمئن هستم چمدان هایم را دم در هتل به صورت تضمینی دریافت می کنم ارزشش را دارد.

کانروی عقیده دارد که به جای این کار می توانید از شرکت هواپیمایی Southwest Airlines هم بهره ببرید که تنها شرکتی است که هنوز وارد بازی چمدان و اضافه بار نشده است.

منبع: Elliott

منبع: کجارو
انتشار: 11 آبان 1403 بروزرسانی: 11 آبان 1403 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2304

به "شرکت های هواپیمایی و راه های متفاوت برای دریافت هزینه اضافی به خاطر چمدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های هواپیمایی و راه های متفاوت برای دریافت هزینه اضافی به خاطر چمدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید