خبرنگاران تشخیص سرطان با یاری بینی الکترونیکی

به گزارش لوکو، تهران-خبرنگاران- محققان با الهام از حس باورنکردنی بویایی سگ ها، سرگرم فراوری و نمایش انواع مختلفی از بینی های الکترونیکی هستند که می توانند مواردی مانند سرطان، گازهای عصبی یا حتی مواد منفجره را بو بکشند.

خبرنگاران تشخیص سرطان با یاری بینی الکترونیکی

به گزارش روز آدینه خبرنگاران از پایگاه اینترنتی نیواطلس، نمونه جدیدی از این مورد طراحی بینی الکترونیکی است که ادعا می گردد قادر به تقلید از توانایی سگ در زمینه تفسیر رایحه های مختلف است.

این دستگاه جدید که ابداع یک گروه بین المللی از محققان است، چند سال در دست فراوری قرار داشته است. سیستم یاد شده می تواند ریز مولکول هایی را با حساسیت 200 برابر بیشتر از بینی سگ شناسایی کند. این بینی که مبتنی بر هوش مصنوعی است همچنین توانایی بالایی برای درک و تفسیر رایحه های مختلف خواهد داشت.

برای ایجاد توانایی تشخیص انواع سرطان با یاری این بینی الکترونیک، از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای آشنا ساختن آن با بیش از 50 نوع نمونه ادرار گرفته شده از افراد مبتلا به سرطان پروستات ، استفاده شد.

این بینی الکترونیک با تحلیل تفاوت های مولکولی و شباهت های شرایط هوای اطراف این نمونه ها توانست الگویی برای تشخیص سرطان پروستات به همین شیوه ابداع کند.

حسگرهای این بینی الکترونیک بسیاری از محدودیت های سگ ها را برای شناسایی مواد مختلف بر مبنای استفاده از حس چشایی ندارد و می توان از الگوریتم های متفاوت هوش مصنوعی برای یاری به شناسایی مواد مختلف به وسیله آن استفاده کرد.

دقت این سیستم برای شناسایی سرطان پروستات در حال حاضر 70 درصد است که می توان این دقت را در آینده افزایش داد و این فناوری را به گوشی های هوشمند اضافه کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1476

به "خبرنگاران تشخیص سرطان با یاری بینی الکترونیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تشخیص سرطان با یاری بینی الکترونیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید