از حاجی واشنگتن تا آپارتمان شماره 13

به گزارش لوکو، خبرنگاران: دهه شصت دوران پا دریافت سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آثاری ماندگار را در آسمان تاریخ سینمای ایران ثبت نموده است.

از حاجی واشنگتن تا آپارتمان شماره 13

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگاران از اصفهان، نخستین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن 1361 در تهران برگزار گردید که زمان برگزاری جشنواره نخست، مقارن با جنگ ایران و عراق و فضای پس از انقلاب 57 بود.

نگاهی به اسامی فیلم های حاضر در بخش مسابقه آماتور، حال و هوای زمان برگزاری جشنواره را بازگو می نماید، این دوره فقط شامل مسابقه سینمای آماتور بود و بخش سینمای حرفه ای، به صورت غیر رقابتی برگزار گردید.

حاجی واشنگتن، خط قرمز، مرگ یزدگرد، اشباح و سفیر از دسته فیلم های مهم این دوره بودند در این دوره از جشنواره که متشکل از بخشهای مسابقه سینمای آماتور و مسابقه سینمای حرفه ای بود به صورت غیر رقابتی برگزار گردید که در بخش سینمای آماتور به تعدادی فیلم، دیپلم افتخار اهدا شد.

از جمله حواشی این دوره می توان به صحبت های سرپرست کمیته گزینش فیلم ها اشاره نمود که گفته بود در این جشنواره نتوانستیم از میان فیلم های 35 میلی متری فیلمی را به عنوان الگو انتخاب کنیم، بناراین به هیچ یک از فیلم ها جایزه ای داده نمی گردد.

در بهمن 1362 دومین دوره جشنواره فیلم فجر در تهران برگزار گردید که باز هم در این دوره جائی برای فیلم های خارجی وجود نداشت.

مسابقه سینمای ایران در 2 بخش حرفه ای و آماتور برگزار می گردد و برندگان آن با لوح زرین مورد تقدیر قرار می گیرند، اما هیئت داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه بهترین فیلم معرفی نمی نماید.

ویژگی شاخص این دوره حضور نخستین استعدادهای سینمای پس از انقلاب 57 رسول صدرعاملی، محمدعلی سجادی، محمدرضا اعلامی، حسن راهنمایی و خسرو سینائی در کنار سه نام کمی شناخته تر یعنی علیرضا داوودنژاد، رضا میرلوحی و مسعود اسدالهی بود.

از حواشی جالب این دوره می توان به قطع برق در روزهای آغازین و لو رفتن نتایج داوری در شب آخر از حاشیه های این دوره اشاره نمود.

سومین دوره این جشنواره در سال 63 حواشی چندانی نداشت، مترسک حسن محمدزاده به عنوان بهترین فیلم جایزه بهترین کارگردانی یدالله صمدی برای فیلم مردی که زیاد می دانست و هم چنین از علی حاتمی به خاطر فیلم کمال الملک و جمشید مشایخی و پروانه معصومی به خاطر بهترین بازیگران این دوره از جشنواره برای فیلم گل های داودی تجلیل شد.

و اما در زمستان 64 همانند سال های گذشته از حضور فیلم های خارجی در بخش مسابقه خبری نبود و فیلم های خارجی تنها در بخش های جنبی و غیر رقابتی به نمایش در آمدند و بین المللی بودن جشنواره فیلم فجر با این رویه زیر سوال رفت با این وجود فیلم های ایرانی دونده به کارگردانی امیر نادری، جاده های سرد ساخته مسعود جعفری جوزانی و مادیان به کارگردانی علی ژکان در بخش مسابقه توانستند فرصت راه یابی برای حضور در جشنواره های برون مرزی را کسب نمایند و برای نخستین بار پس از انقلاب پیروز به کسب جوایز متعدد از جشنواره های معتبر جهانی شدند.

در جشنواره دوره چهارم حاشیه ها و اتفاقات شک برانگیزی رخ داد که باعث شگفت آور شدن این دوره شد، اما به دنبال آن مرحوم رسول ملاقلی پور پس از ساخت فیلم هایی چون نینوا برای نخستین بار در جشنواره حضور پیدا کرد و فیلم هایی از جمله اتوبوس به کارگردانی یدالله صمدی و تنوره دیو ساخته کیانوش عیاری برندگان اصلی لوح زرین جشنواره چهارم بودند.

در بهمن 65 رسول ملاقلی پور با پرواز در شب و عباس کیارستمی با خانه دوست کجاست؟ با در دست داشتن لوح زرین حال و هوائی کاملا متفاوت را به پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر داده بودند و داریوش ارجمند نیز برای فیلم ماندگار ناخدا خورشید جایزه بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص داد.

در ششمین دوره این رویداد سینمائی هیچ فیلمی به عنوان فیلم برگزیده از سوی هیئت داوران انتخاب نشد اما از چهار فیلم پرنده کوچک خوشبختی سیروس تسلیمی، ترن امیر قویدل ، وکیل اول محمدهادی سیف، جمشید حیدری و سرزمین آرزوها مجید قاری زاده تقدیر شد و عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد به فرامرز قریبیان برای فیلم ترن و بهترین بازیگر نقش اول زن به پروانه معصومی برای شکوه زندگی و جهیزیه برای رباب اختصاص یافت.

در بهمن 67 که سالی پر بار برای سینمای ایران بود، جشنواره فیلم فجر شاهد حضور بسیاری از ستارگان سینما بود از جمله ابراهیم حاتمی کیا به عنوان کارگردان فیلم دیده بان، عزت الله انتظامی با ایفای نقش در گراند سینما و رویا نونهالی با عروس خوبان و فاطمه معتمد آریا با فیلم برهوت حال هوای پر هیجانی به فضای هفتمین دوره جشنواره داده بودند، هم چنین مجید انتظامی به عنوان بهترین موسیقی فیلم برای بای سیکل ران برگزیده شد.

داوران هشتمین جشنواره فیلم فجر در تهران فیلم مهاجر را به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا به عنوان بهترین فیلم و داریوش مهرجوئی و خسرو شکیبائی را برای فیلم ماندگار هامون به عنوان بهترین کارگردانی و بازیگر مرد و افسر اسدی را به عنوان بهترین بازیکر نقش اول زن برای فیلم عبور از غبار برگزیدند.

در اواخر دهه 60 نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار گردید که آپارتمان شماره 13 به کارگردانی یدالله صمدی به عنوان فیلم برتر و نقش عشق شهریار پارسی پور و دوفیلم و یک بلیط از داریوش فرهنگ جایزه ویژه داوران را به خود اختصاص داد و هم چنین مهدی هاشمی و فریماه فرجامی به عنوان بهترین بازیگران این دوره انتخاب شدند.

بهترین فیلم های دهه 60 سینمای ایران از نگاه مخاطبان شامل دندان مار (مسعود کیمیایی)، کلید (ابراهیم فروزش)، هامون (داریوش مهرجویی)، مهاجر (ابراهمی حاتمی کیا)، ای ایران (ناصر تقوایی)، مشق شب (عباس کیارستمی)، مادر (علی حاتمی)، نار و نی (سعید ابراهیمی فر)، زیر بام های شهر (اصغر هاشمی) و کلوزآپ (عباس کیارستمی) بودند که تا کنون هم هم چون ستارگان بر تاریخ سینمائی ایران می درخشند.

گزارش از زینب کلانتری

منبع: تسنیم
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 731

به "از حاجی واشنگتن تا آپارتمان شماره 13" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از حاجی واشنگتن تا آپارتمان شماره 13"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید