آشنایی با مهم ترین معابد تایلند

به گزارش لوکو، جهت آشنایی با مهم ترین معابد تایلند در این مقاله همراه ما باشید، بسیاری از کسانی که به سفرهای توریستی می روند علاقه مند هستند که از مکان هایی که مرتبط با آداب و رسوم و فرهنگ مردم نیز هستند، بازدید کنند، کشور تایلند یکی از کشورهایی است که در آن آداب خاصی از لحاظ مذهبی و فرهنگی از زمان های گذشته تا به امروز وجود داشته است، معابد تایلند یکی از مهم ترین جلوهای فرهنگی و آداب و رسوم مردم تایلند هستند، در دین بودایی که اکثریت مردم تایلند بر این دین هستند وجود معابد جزء جدانشدنی آن محسوب می شود و بسیاری از مراسم های فرهنگی و مذهبی و آداب رسوم بوداها در این مکان ها انجام میگیرد، به همین دلیل است در این کشور از دیرباز معابد متعدد و باشکوهی وجود داشته است و امروزه معابد تایلند به یکی از جذابیت های گردشگری این کشور تبدیل شده است.

آشنایی با مهم ترین معابد تایلند

تایلند کشوری است که در شبه جزیره هند و چین در جنوب شرقی آسیا واقع شده است، در حدود 95 درصد مردم این کشور بر مذهب بودایی هستند، یکی از شاخصه های مهم مذهب بودایی و در واقع ویژگی که با آن شناخته می گردد معابد آن است، با توجه به اکثریت بودایی این کشور نیز معابد تایلند بسیار فراوان است و از دیر باز معابد تایلند به عنوان جزء جدا نشدنی زندگی مردم این کشور و آداب و رسوم آن ها تبدیل شده است، تنها در شهر بانکوک پایتخت تایلند بالغ بر 400 معبد وجود دارد که این اهمیت معابد تایلند را نشان می دهد، با این وجود معابدی در تایلند نیز وجود دارند که نسبت به سایر معابد این کشور بسیار مشهور هستند، در ادامه به معرفی مهم ترین معابد تایلند خواهیم پرداخت، هنگام بازدید از معابد تایلند به خاطر داشته باشید که لباس های متناسب بپوشید تا به نوعی احترام عقاید آن ها را نگه داشته باشید.

معابد تایلند: معبد پو (Wat Pho)

یکی از مهم ترین معابد تایلند معبد پو یا وات پو به معنای بودای خقته یا لمیده است، در این معبد مجسمه ای از بودا به طول 46 متر و ارتفاع 15 متر وجود دارد که به صورت خوابیده و لم داده قرار داده شده است، پای این مجسمه بزرگ از مروارید تزیین یافته و حدودا 5 متر می باشد، در مذهب بودا عدد 108 از اعداد مقدس است و به همین دلیل بر روی پای این مجسمه بودا 108 نشانه سیر و سلوک بودا با زیبایی خاصی درج شده است.

ویژگی دیگر معبد پو که آن را بسیار معروف کرده است این است که در آن اتاق های ویژه ماساژ وجود دارد که خدمات ماساژ تایلندی را برای گردشگران انجام می دهند و از بهترین ماساژها در سرتاسر جهان برای گردشگران می باشد، شما همچنین می توانید در این مکان آموزش ماساژ تایلندی را نیز یاد بگیرید.

معابد تایلند: معبد تاب غول آسا (Suthat Wat)

از دیگر معابد تایلند که مهم است می توانیم به معبد تاب غول آسا (Suthat Wat) اشاره کنیم. ساختمان اصلی این معبد بسیار بلند است و بودایی را که در آن قرار داده اند به قرن 14 میلادی تعلق دارد، جنس این مجسمه از طلا است و ارتفاعی در حدود 21 متر دارد، حیاط این معبد مملو از مجسمه است. در مقابل این معبد یک تاب بسیار بزرگ قرار گرفته است، تا جنگ جهانی دوم در این مکان به منظور برداشت سالیانه برنج، جشنی برگزار می شد و به منظور رقابت، مردان روی تاب ها قرار می گرفتند و هرکس می توانست کیسه پر از نقره را بردارد برنده مسابقه معرفی می شد.

این مکان همچنین طراحی ها و نقش های جالب به همراه معماری متناسب با مجسمه ها را دارد که آن را به یکی از جالب ترین معبدهای تایلند از نظر گردشگری تبدیل کرده است، این معبد در منطقه بانکوک قدیم و در شهرک چینی ها واقع شده است.

معابد تایلند: معبد آرون (Wat Arun)

از مشهورترین معابد تایلند معبد آرون است، این معابد از آن جا که در غرب رودخانه چائو پرایا واقع شده است و هم این که معماری بسیار متفاوتی دارد محله وات چانگ را به یک منطقه زیبا تبدیل کرده است، این معبد به معنای temple of the dawn یا معبد سپیده دم است، بنای این معبد بسیار با شکوه است و به مانند قلعه ای مستحکم و پایدار به نظر می رسد. این معبد از نظر زیبایی های رنگی نیز بسیار چشم نواز است، از آن جا که معبد آرون در آن سوی رودخانه واقع شده است برای دیدن آن باید از قایق های واقع در اسکله ساقان تاکسین استفاده گردد، از 8.30 صبح تا 17.30 عصر این مکان برای بازدید عموم آزاد می باشد.

معابد تایلند: معبد بودای زمردی (Phra Kaeo Morakot)

معبد بودای زمردین از مقدس ترین معابد تایلند محسوب می گردد، در مرکز تاریخی شهر بانکوک و در مجموعه کاخ پادشاهی به نام کاخ زمردین بودا (Wat Phra Kaew) واقع شده است، مجسمه بودای زمردین به عنوان مقدس ترین مجسمه تایلند در این مکان قرار گرفته است و اسم معبد هم از آن برگرفته شده است، رنگ این مجسمه سبز می باشد و در حدود 43 متر ارتفاع دارد.

مجسمه زمردین یا بودای زمردین به عنوان سمبل حفاظت از امپراطوری تایلند در بین مردم شناخته می گردد، این مجسمه در واقع تمثالی از بودا می باشد و از سنگ های یشمی تشکیل شده است و برخلاف تصور عامه از زمرد تشکیل نیافته است و لباس طلایی به تن دارد.

در فصول مختلف تن پوش های این مجسمه بودایی تعویض می گردد، این مجسمه سه دست لباس طلایی بر اساس آب و هوای تایلند دارد، یکی در فصل تابستان، دیگری در فصل بارانی و سومی هم در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد، تن پوش ها و یا لباس های سه گانه در هر فصل طی مراسمی ویژه و توسط پادشاه یا ولیعهد کشور تایلند در ماه های مارچ، آگوست و نوامبر تعویض می شوند.

معابد تایلند: معبد حقیقت (Prasat Sut Ja-Tum)

معبد حقیقت نیز یکی از معابد تایلند می باشد که حائز اهمیت است، ساختن این بنا در شمال پاتایا و در ساحل لائم راچاوت در جاده ناکلوا در سال 1981 به وسیله لک ویریافان آغاز شده است و امروزه به یک ساختمان بزرگی در ابعاد های بزرگ تبدیل شده است، تور پاتایا همیشه به عنوان یک جذابیت توریستی از این معبد بهره برده است، معبد حقیقت به طور کامل از چوب ساخته و بنا شده است، بر روی چوب ها کنده کاری های معماری اجرا شده است، در جای جای این بنا به حقایق مذهبی و فلسفی برای کامیابی انسان ها اشاره شده است، معبد حقیقت همه روزه و از ساعت 8.30 صبح تا ساعت 5 بعد از ظهر جهت بازدید عموم آزاد می باشد.

معابد تایلند: معبد سفید (Wat Rong Khun)

معبد سفید از مهم ترین معابد تایلند محسوب می گردد، این معبد به عنوان یکی از معابد جدید تایلند محسوب می گردد که سال 1997 بنا شده است، معبد سفید در شهر چیانگ رای قرار داد و همان طور که از نامش تعیین است، به صورت کامل، سفید رنگ است، با دیدن این معبد طوری تلقی می گردد که آن بنا در زیر آوار برفی مانده است و حالت رویایی به خود گرفته است.

اداره این معبد بر عهده بخش خصوصی است و در ساختن آن از نمادها و سمبل های مختلفی استفاده شده است، در این معبد پلی قرار گرفته است که از آن دستانی به سوی آسمان بلند شده اند و به چرخه زندگی دوباره مشهور است، روی ورودی پل نیز دو موجود دیده می گردد که از آن به عنوان دروازه بهشت برای رقم زدن سرنوشت مرگ انسان یاد می گردد.

معابد تایلند: معبد بنچاما بوپیت (Benchama Bophit Wat)

معبد بنچاما بوپیت نیز از جدیدترین معابد تایلند است که در اوایل قرن کنونی و توسط پادشاه این کشور یعنی رامای پنجم ساخته شده است، بنای این معبد نیز از سنگ های سفید تشکیل یافته است و در بین گردشگران به معبد مرمری نیز مشهور است، در ساختمان های معبد بنچاما بوییت از معماری مدرن کشور تایلند استفاده شده است، در این مکان و در حیاط آن 53 شمایل از بودا قرار گرفته است که 33 شمایل اصل هستند، در واقع این بوداها در 53 شمایل نشانگر تصاویری مختلف از بودا در بین کشورهای آسیایی بودایی مذهب است، ساعت فعالیت این معبد از صبح تا ساعت 17 عصر می باشد.

معابد تایلند: معبد وات یان سانگ وارارام

معبد وات یان سانگ وارارام (Wat Yan Sang Vararam Temple پاتایا) از مدرن ترین معابد تایلند محسوب می گردد و مهم ترین معبد پاتایا نیز است، این معبد با جاذبه توریستی پاتایا یعنی باغ استوایی نانگ در حدود سه کیلومتر فاصله دارد و در 12 کیلومتری جنوب شهر پاتایا واقع شده است، کوه بودا نیز در نزدیکی این معبد مدرن قرار گرفته است، معماری معبد وات یان سانگ وارارام نیز یک معماری ترکیبی است و از معماری کشورهای سوئیس، چین، هند و… تشکیل یافته است و در واقع یک مرکز برای مدیتیشن محسوب می گردد، موزه چینی نیز در این مکان واقع شده است که اشیای باارزش و گران قیمتی در آن برای بازدید قرار داده شده است.

معابد تایلند: معبد راجادانا (wat Ratchanadda)

از معابد تایلند که به علت طراحی بسیار زیبایش شهرت دارد، معبد راجادانا نام دارد، این معبد در شکل بسیار زیبایی ساخته شده است و از معابد غیر معمول تایلند، محسوب می گردد، در کنار این معبد نیز عبادت گاه های بسیاری وجود دارد، گردشگران تور تایلند که به معبد راجادانا می آیند کفش های خود را در آورده و به سمت محراب بودا می روند، در این معبد مجسمه ای از بودا وجود دارد که در داخل یک گلدان و یا پایه ای از جنس عتیقه رنگی قرار داده شده است، این معبد همچنین یک بازار مشهور دارد که در آن معجون های عشق و همچنین طلسم و جادوهایی بودایی فروخته می گردد.

معابد تایلند: Wat Phra That Lampang Luang))

یکی از مقدس ترین معابد تایلند معبد وات فرا دات لامپانگ لوانگ محسوب می گردد، قداست این مکان از آن جا ناشی می گردد که می گویند از تار موی بودا در این معبد نگه داری میگردد، بنای این معبد همچنین به عنوان یکی از بهترین معماری های لانا در کشور تایلند محسوب شده و بنای آن مربوط به قرن 13 میلادی ست.

معابد تایلند: معبد یک میلیون بطری (Wat Pa Maha Chedi Kaew)

از جمله معابد تایلند که یک معماری خاص و متفاوت دارد، معبد یک میلیون بطری است، در واقع از عجیب ترین معابد در کشور تایلند محسوب می گردد، بنای ساختمان این معبد از 1.5 میلیون بطری شیشه ای که بازیافت شده اند تشکیل یافته است، رنگ های بطری هایی که در طراحی معبد به کار گرفته شده اند، سبز و قهوه ای می باشد، همچنین از درب بطری های شیشه ای نیز برای ساختن موزاییک ها استفاده شده است، در کل این مجموعه از بیست ساختمان تشکیل یافته است.

معابد تایلند: وات چایواتانارام (Wat Chaiwatthanaram)

یکی از معابد تایلند که بسیار خارق العاده است، معبد چایواتانارام می باشد، این معبد در پایتخت باستانی کشور تایلند واقع شده است و بنای آن در تکریم و یادبود مادر پادشاه تایلند ساخته شده است، این معبد در قرن هفدهم بنا شده است، در کنار رودخانه معروف چائو فرایا است که معبد و رودخانه در کنار هم زیبایی خاصی را به منطقه داده اند.

از ویژگی های خاص این معبد می توانیم به این اشاره کنیم که که از یک برج بزرگ تشکیل یافته است که برج های کوچکتر آن را در احاطه قرار داده اند و در واقع نمادی از کوه مریو جایگاه خدیان آسمانی می باشد.

معابد تایلند: Wat Phra That Doi Suthep

این معبد از جاذبه های گردشگری مهم شهر چیانگ مای محسوب می گردد، و از معابد مقدس تایلند می باشد که در شمال این کشور واقع شده است، نام این معبد برگرفته از کوهی است که بر روی آن واقع شده است، این کوه به نام دوی سوتپ است و معبد هم به اختصار به این نام، نامیده شده است، بنای این معبد به قرن 14 میلادی باز می گردد و در فاصله 15 کیلومتری شهر چیانگ مای قرار گرفته است.

با تور تایلند همراه باشید
انتشار: 17 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 180

به "آشنایی با مهم ترین معابد تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مهم ترین معابد تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید