همه چیز راجع به آسیب عصب رادیال

به گزارش لوکو، از اعصاب مهم در اندام فوقانی می توان به اعصاب رادیال اشاره نمود. این اعصاب بعد از منشا گرفتن از شبکه بازویی در قسمت گردن تمام طول بازو و ساعد را طی نموده و در قسمت انگشتان تمام می گردد. این عصب در کل این راستا در برخی از نقاط می تواند آسیب پذیر باشد.

همه چیز راجع به آسیب عصب رادیال

عصب رادیال در کجا قرار گرفته است؟

عصب رادیال (Radial nerve) در بازو قرار گرفته است و به کنترل حرکات ماهیچه سه سر بازو، کشیدگی مچ دست و انگشتان و احساس در بخشی از دست یاری می نماید. آسیب عصب رادیال منجر به درد، ضعف، از دست رفتن عملکرد صحیح مچ دست، دست و انگشتان می گردد. معمولاً به این حالت فلج عصب رادیال گفته می گردد.1

آسیب عصب رادیال یا افتادگی مچ دست چیست؟

آسیب عصب رادیال به آسیب عصبی در قسمت بالایی بازو اشاره دارد. این عصب ماهیچه سه سر بازو را کنترل می نماید. بعلاوه یاری می نماید تا مچ دست و انگشتان دست کشیده شوند. احساس در بخشی از دست هم به دلیل حضور عصب رادیال ایجاد می گردد. عصب رادیال نزدیک استخوان بازو فوقانی بوده و به همین خاطر بسیار در معرض آسیب قرار گرفته است. احتمال آسیب زمانی بیش تر می گردد که استخوان دچار شکستگی گردد.

آسیب عصبی درجات مختلفی دارد:

نوروپراکسی (Neurapraxia): اولین درجه آسیب که از نظر شدت کم ترین میزان است

آکسونوتمزیس (Axonotmesis): دومین، سومین و یا چهارمین درجه آسیب

نوروتمزیس (Neurotmesis): آسیب درجه پنجم که از نظر شدت بیش ترین میزان آسیب است

آسیب به عصب رادیال می تواند منجر به فلج عصب رادیال گردد.1

دلایل آسیب عصب رادیال

آسیب عصب رادیال، دلایل احتمالی زیادی دارد. شامل:

شکستگی استخوان بازو

خوابیدن، در حالتی که بازو، در موقعیت نامناسبی قرار گرفته است

فشار ناشی از تکیه دادن دست روی پشتی جایگاه

استفاده نادرست از عصای زیر بغل

افتادن روی دست یا وارد شدن ضربه به دست

تحت فشار بودن مچ به مدت طولانی

شایع ترین دلایل آسیب عصب رادیال، شکستگی دست، استفاده بیش از حد از دست و حوادث ورزشی و کاری است.

وابسته به سطح آسیب، ممکن است فرد، پارگی کامل عصب رادیال را تجربه کند. این شرایط می تواند باعث علائمی گردد که مشابه آسیب های خفیف تر است.

پارگی عصب معمولا احتیاجمند ترمیم از طریق جراحی است.

فعالیت های به خصوص، زمانی که تکرار شوند، می توانند منجر به آسیب عصب رادیال شوند.

حرکاتی که شامل حرکت های گرفتنی و نوسانی هستند، مانند ضربه زدن با چکش، می توانند منجر به آسیب عصب طی زمان شوند.

زمانی که عصب رادیال، روی استخوان های مچ و ساق، عقب و جلو می رود، احتمال گیر کردن، فشرده شدن یا کشیدگی عصب وجود دارد.

مسمومیت با سرب می تواند منجر به آسیب عصبی طولانی مدت نیز گردد. در طول زمان، سرب می تواند باعث آسیب به سیستم عصبی گردد.

عارضه های خاصی که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است به یک عصب آسیب برساند.

بیماری کلیوی و دیابت ممکن است باعث التهاب، احتباس مایع و سایر علائمی گردد که به نوبه خود می تواند منجر به فشردگی عصب گردد. این امر می تواند عصب رادیال یا سایر عصب های بدن را درگیر کند.2

علائم آسیب عصب رادیال

آسیب عصب رادیال معمولا باعث ایجاد علائم در پشت دست، نزدیک انگشت شست و در انگشتان اشاره و میانی می گردد.

علائم شامل درد شدید یا سوزش و احساس غیر طبیعی در انگشت شست و سایر انگشتان است. تجربه بی حسی، خارش و مشکل در راست کردن دست، طبیعی است.

ممکن است فرد متوجه گردد نمی تواند مچ و انگشتان خود را باز یا راست کند. این شرایط، افتادگی مچ یا افتادگی انگشت نیز نامیده می گردد و در تمام موارد دیده نمی گردد.2

تست و تشخیص آسیب عصب رادیال

برای تشخیص آسیب عصب رادیال، پزشک معاینه بدنی انجام خواهد داد. برای این کار مفاصل بازوی فوقانی را حرکت داده و از بیمار در خصوص احساس درد، کشیدگی و سوزن سوزن شدن سوالاتی خواهد پرسید.

در بعضی از موارد، پزشک برای تشخیص محل دقیق و شدت آسیب اقدامات دیگری را هم انجام خواهد داد، این موارد شامل:

تست تشخیصی الکترود

آسیب عصب منجر به کاهش و یا توقف جریان انتقال الکتریکی در بدن می گردد. میزان گیری سرعت و درجه این سیگنال ها در عصب به تشخیص یاری می نماید.

دو نوع از این تست ها ممکن است استفاده گردد:

الکترومیوگرافی (electromyography)

آنالیز انتقال و رسانش عصب (nerve conduction study)

تست های تصویربرداری

روش های تصویر برداری پزشکی که برای تشخیص آسیب عصب به کار گرفته می شوند، شامل رادیولوژی اشعه ایکس، ام آر آی، سونوگرافی بوده و یاری می نمایند تا مکان و شدت آسیب عصب به درستی شناسایی گردد.1

درمان آسیب های عصب رادیال

در مواردی که بدنبال اصابت جسم نافذ به اندام، علائم آسیب عصب رادیال بوجود بیاید احتیاج به عمل جراحی وجود دارد. پزشک جراح زخم را بازتر نموده و عمق آنرا کاوش نموده و هر گونه پارگی عصب را ترمیم میکند.

در خصوص آسیب شاخه های حسی عصب رادیال چون این اعصاب اثر گذاری مهمی در کارکرد لمسی دست ندارند ممکن است احتیاج به عمل جراحی نداشته باشند.

در مواردی که علائم آسیب عصب بدنبال ضربه به اندام ایجاد گردد ولی زخمی ایجاد نشده باشد (مانند شکستگی های بسته بازو) بیشتر آسیب ها خودبخود خوب میشوند.

در این موارد پزشک معالج چند ماه صبر میکند تا کارکرد عصب خودبخود درست گردد و در صورت عدم بازگشت، محل آسیب احتمالی را با جراحی جستجو نموده و آسیب های احتمالی را ترمیم میکند.

در صورتیکه عصب به دلیل جابجا شدن استخوان تحت فشار قرار گرفته باشد با جااندازی شکستگی یا دررفتگی، علائم آسیب عصبی نیز رفع میگردد.

در مواردی که ترمیم عصب حرکتی رادیال موفقیت آمیز نباشد پزشک جراح از روش جابجا کردن تاندون های دست برای بازگرداندن حرکت اکستانسیون به مچ دست استفاده میکند.

در مراقبت از آسیب های عصب رادیال چه درمان جراحی انتخاب گردد و چه عامل فشارنده عصب رفع شده و برای بازگشت کارکرد عصب صبر گردد، باید مفاصلی که به دلیل فلج شدن عضلات مربوطه خوب حرکت نمینمایند به از طریق آتل و اسپلینت در شرایط مناسب قرار بگیرند.

بعلاوه بیمار یا همراهان وی تا وقتی حرکات ارادی مفصل امکانپذیر نشده است، باید با یاری دست سالم خود چند بار در روز تمامی مفاصل اندام را در تمام جهات حرکت دهد تا دچار خشکی نشوند.3

چگونه می توان از آسیب عصب رادیال پیشگیری کرد؟

اگر از وارد کردن فشار طولانی مدت به بازو پرهیز گردد، می توان از اغلب آسیب های عصب رادیال پیشگیری کرد.

ضروری است از رفتارهایی که می تواند منجر به آسیب عصبی گردد، مثل حرکات تکراری یا باقی ماندن در حالت های منقبض در حین نشستن یا خوابیدن پرهیز گردد.

اگر فرد به حرفه ای مشغول است که احتیاجمند حرکات تکراری است، باید با استراحت و تعویض بین کارهایی که احتیاجمند حرکات مختلف است، از خود محافظت کند.2

زمان بهبودی و دورنما

پیش بینی طولانی مدت آسیب عصب رادیال در آینده، بر اساس دلیل و شدت آسیب، بسیار فرق دارد. در اغلب موارد، امکان بهبود کامل وجود دارد.

روش های درمانی اولیه، عموما اغلب آسیب های عصب رادیال را طی 12 هفته ترمیم می نماید.

اگر آسیب عصبی ناشی از یک عارضه پزشکی زمینه ای مثل دیابت یا اعتیاد به الکل باشد، باید در خصوص چگونگی مدیریت علائم با پزشک صحبت گردد.

افرادی که هنگام وقوع آسیب، جوان تر هستند و افرادی که آسیب های عصبی دیگری دارند، سریع تر از بقیه بهبود می یابند. در صورت احتیاج به جراحی، بهبودی کامل می تواند از شش تا هشت ماه زمان ببرد.2

پینوشتها

1.www.drdr.ir

2.www.yadmanteb.com

3.www.iranorthoped.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1888

به "همه چیز راجع به آسیب عصب رادیال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به آسیب عصب رادیال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید