کاهش قیمت باتری خودروهای برقی بی ام و؛ ارزان سازی به سبک آلمانی

به گزارش لوکو، خودروهای الکتریکی روز به روز در حال گسترش محدوده فعالیت خود در بازار هستند. تمامی خودروسازان دنیای سعی در توسعه محصولات الکتریکی خود دارند و بسیاری معتقد هستند آینده بازار خودرو دنیا در دست اتومبیل های الکتریکی است. با این حال یکی از موانع عمده توسعه خودروهای الکتریکی، قیمت باتری آن هاست.

کاهش قیمت باتری خودروهای برقی بی ام و؛ ارزان سازی به سبک آلمانی

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

تحلیل گران مالی اعتقاد دارند کنترل قیمت مواد خام می تواند موجب کاهش قیمت تمام شده باتری شود. به همین دلیل ضروری است تا شرکت های خودروسازی وارد صنعت معدن شده و مواد اولیه باتری را با قیمت کمتری تهیه نمایند. استفاده از مواد بازیافتی نیز می تواند راه چارهی برای کاهش قیمت باتری باشد. بی ام و یکی از خودروسازانی است که به دنبال کسب تمایز رقابتی به وسیله کاهش قیمت باتری است و سعی در اجرایی کردن هر دو راه چاره دارد.

موضوع قیمت باتری از یک دید ساده و از دیدگاهی دیگر پیچیده انگاشته می شود. این مساله را می توان ساده در نظر گرفت چرا که باتری فقط یکی از قطعات سازنده خودرو را تشکیل می دهد. در سوی دیگر این مساله پیچیده است، چرا که هزینه ساخت و نصب باتری بیش از 50 درصد هزینه کل ساخت یک خودرو الکتریکی را به خود اختصاص می دهد. بنابراین کاهش قیمت باتری موجب فراوری خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه تری خواهد شد.

مشکل اصلی به ذات گران باتری ها باز می شود. به گفته بی ام و، هشتاد درصد از قیمت باتری ها مربوط به مواد خام مورد استفاده در ساخت آن هاست و بیست درصد دیگر را دستمزد نیروی کار و سایر موارد تشکیل می دهد.

با توجه به سهم بالای مواد خام در معین قیمت تمام شده باتری ها، هرگونه کاهش در قیمت باتری ها نیازمند کاهش قیمت مواد خام مورد استفاده است. از سوی دیگر می توان با انجام پژوهش هایی، نسبت به ساخت سلول های انرژی با استفاده از مواد اولیه ارزان تر و کاراتر اقدام نمود. در حال حاضر دو پژوهش امیدوارنماینده در این زمینه در حال اجرا هستند که به توسعه باتری های لیتیوم-گوگردی و باتری های حالت جامد اختصاص یافته اند. با این حال پژوهش های یاد شده بدون ایراد نیستند، چرا که زمان و هزینه زیادی را برای توسعه می طلبند.

با وجود اظهارنظر بی ام و مبنی بر لزوم کاهش قیمت تمام شده باتری ها، این شرکت اعلام نکرده که قیمت باتری می بایست چقدر باشد تا رقم تمام شده قیمت خودروهای الکتریکی و خودروهای احتراق داخلی با یکدیگر برابر شوند. مطابق مطالعات انجام شده، هزینه ساخت باتری باید صد دلار به ازای هر کیلووات ساعت باشد تا قیمت خودروهای برقی و درون سوز به توازن برسد.

حال شرکت های خودروسازی می توانند فرآیندهای استخراج مواد اولیه را بهینه نمایند، در ساخت باتری ها نوآوری داشته باشند یا به دنبال استفاده مجدد از مواد بازیافتی برای ساخت باتری باشند. نکته کلیدی در اجرایی کردن هرکدام از این راهکار ها، کاهش هزینه ساخت باتری است که به سهم خود تاثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت خودروهای الکتریکی خواهد داشت. در نتیجه تعداد بیشتری از مصرف نمایندگان قادر به خرید خودروهای برقی خواهند بود.

البته امیدواریم که بی ام و به همان اندازه که به دنبال ارزان سازی فرآیند ساخت باتری هاست، به یاد داشته باشد که جایگزین کردن پک باتری ها نیز می بایست مقرون به صرفه باشد. هیچ مصرف نماینده ای حاضر نیست تا خودرویی را بخرد که پس از چند سال استفاده، هزینه تعویض پک باتری هایش از کل قیمت خودرو بیشتر باشد.

منبع: INSIDEEVES

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 948

به "کاهش قیمت باتری خودروهای برقی بی ام و؛ ارزان سازی به سبک آلمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش قیمت باتری خودروهای برقی بی ام و؛ ارزان سازی به سبک آلمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید