نکات استفاده از آسانسور در روزهای کرونایی

به گزارش لوکو، تبیان/ اگر در محیط کار یا زندگی تان به طور مرتب از آسانسور استفاده می کنید بدانید که خطر آلوده شدن به کروناویروس در این فضا بالا است. بنابراین علاوه بر استفاده از ماسک و ضدعفونی کننده های دست باید مراقب مدت زمانی که در این فضا قرار می گیرید و تعداد نفرات داخل آن نیز باشید. همچنین باید نکات دیگری را نیز به ذهن بسپارید که در ادامه به آن ها اشاره می گردد.

نکات استفاده از آسانسور در روزهای کرونایی

خطرات استفاده از آسانسور

نتایج پژوهشی که در سال 2020 در Emerging Infectious Diseases به چاپ رسید نشان می دهد که موارد ابتلا به کووید 19 در یک ساختمان اداری در کره جنوبی بیشتر بین افرادی دیده می گردد که در طبقه یازدهم همان ساختمان کار می نمایند. محققان مشاهده کردند که این کارمندان در یک آسانسور مشترک با کارمندان طبقات مختلف ساختمان در تماس بوده اند. با وجود این که تعداد افراد مبتلا در طبقه یازدهم بیشتر بوده است؛ اما متخصصان عقیده دارند خطر انتشار ویروس به مدت زمانی که افراد در یک فضای بسته یا شلوغ سپری می نمایند بستگی دارد. به عبارت دیگر خطر طی کردن یک مسافت 30 تا 60 ثانیه ای در داخل آسانسور با یک فرد آلوده کمتر از آن است که به عنوان مثال 8 ساعت در کنار یک همکار مبتلا کار کنید.

در فضاهایی مانند آسانسور که حفظ فاصله اجتماعی چندان امکان پذیر نیست حتماً از ماسک استفاده گردد. علاوه بر این در مجله The Lancet اشاره شده است که محافظت چشم ها با عینک یا شیلد نیز می تواند به جلوگیری از انتقال ویروس به وسیله مخاط چشم ها یاری کند

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، کروناویروس به واسطه قطرات تنفسی افراد در حین عطسه، سرفه یا صحبت کردن از نزدیک منتقل می گردد. متاسفانه ابتلا به ویروس همچنین به وسیله لمس صورت بعد از تماس با سطوح آلوده ای مانند دگمه آسانسور نیز اتفاق می افتد. بنابراین آسانسور به عنوان یک محیط بسته و کوچک و البته پرازدحام یکی از فضاهایی است که باید مراقب ابتلا به کروناویروس باشید.

چه باید کرد؟

فاصله اجتماعی را رعایت کنید

متاسفانه آسانسورها در ایران بخصوص در بیمارستان ها و کلینیک ها همواره مملو از جمعیتی هستند که به هیچ عنوان حاضر به استفاده از پله ها نبوده و با فشردگی زیادی اصرار به استفاده از این وسیله دارند. به عقیده متخصصان حوزه سلامت، مدیریت یا حراست ساختمان ها موظف هستند که ظرفیت آسانسورها را کاهش دهند تا فاصله اجتماعی 2 متری استفاده نمایندگان رعایت گردد. در بعضی ساختمان ها که به خوبی قوانین بهداشتی را رعایت می نمایند در کف آسانسور علامت هایی کشیده شده است که به استفاده نمایندگان نشان می دهند کجا و رو به کدام طرف بایستند. بهترین کار این است که در آسانسور رو به دیوار بایستید چون در این شرایط کمتر در معرض ریزقطرات افراد دیگر که در مجاورت شما هستند قرار می گیرید. علاوه براین ضروری است که فاصله تان را از دیگران حفظ کنید. نکته مهم دیگری که مدیریت ساختمان های پرتردد باید در نظر بگیرند زمان بندی درست رفت وآمد و همچنین زمان های توقف آسانسور است. تنظیم این موارد مانع از شلوغی آسانسورها و همچنین ایجاد صف پشت در آسانسور می گردد. در هر صورت حتی اگر این موارد در ساختمانی رعایت نشده باشد بهتر است خودتان مراعات کنید. تا حد ممکن از آسانسور استفاده نکنید و در صورت استفاده حتماً فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

از خیر آسانسورهای شلوغ بگذرید

بدون شک حفظ فاصله دو متری در آسانسور بسیار سخت است بخصوص اگر ساختمان عظیم و پرتردد باشد. علاوه براین ممکن است شما نکات بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک یا حفظ فاصله اجتماعی را رعایت کنید؛ اما افراد دیگر در قیدوبند این مسائل نباشند. در این صورت احساس ناراحتی و معذب بودن را کنار بگذارید و از آسانسور پیاده شوید. به عنوان مثال اگر می بینید عده زیادی کوشش می نمایند تا سوار آسانسور شوند و جای کافی نیز وجود ندارد آسانسور را ترک کنید تا از تماس زیاد با افراد دیگر در امان بمانید. اگر جلوی آسانسوری بودید و متوجه شدید داخل آن پر ازدحام است از سوار شدن صرفنظر نموده و منتظر آسانسور بعدی باشید. متخصصان فرانسوی توصیه می نمایند که از سوار شدن داخل آسانسورهای شلوغ جدا خودداری کنید و به بهانه دیر شدن خود را در خطر نیندازید. بهتر است زودتر از خانه خارج شوید و از ترس دیر رسیدن مجبور نباشید حتماً از آسانسور بهره ببرید.

ماسک بزنید و باز هم ماسک بزنید

بهترین روش برای حفاظت از خود در آسانسور استفاده از ماسک است. نتایج پژوهشی که در ماه ژوئن سال 2020 در The Lancet منتشر شد نشان می دهد که ماسک های صورت، بخصوص ماسک های جراحی یا ماسک های نخی قابل شستشو برای حفاظت افراد در برابر آلودگی مؤثر هستند. البته به خاطر داشته باشید زدن ماسک از هر جنسی که باشد بهتر و موثرتر از نزدن آن است. امروزه تمام متخصصان توصیه می نمایند در فضاهایی مانند آسانسور که حفظ فاصله اجتماعی چندان امکان پذیر نیست حتماً از ماسک استفاده گردد. علاوه بر این در مجله The Lancet اشاره شده است که محافظت چشم ها با عینک یا شیلد نیز می تواند به جلوگیری از انتقال ویروس به وسیله مخاط چشم ها یاری کند.

دکمه های آسانسور را با دست لمس نکنید

این روزها برای لمس کردن هر وسیله ای که از تمیزی آن اطمینان ندارید باید دستکش بپوشید. دکمه های آسانسور نیز از این قانون مستثنی نیستند. البته در این مورد در صورت نداشتن دستکش می توانید از آرنج نیز بهره ببرید. البته یادتان نرود که بعد از برگشتن به منزل لباس ها را عوض نموده و بشویید. یادتان باشد دستکش های یکبار مصرف صرفاً زمانی مؤثر هستند که با دستکش، دست به صورت خود نزنید و به دقت و بدون آلوده کردن دست ها آن ها را خارج نموده و در سطل زباله بیندازید. لازم به ذکر است که برای فشار دادن دکمه آسانسور و هر نوع دکمه یا دستگیره دیگری می توانید از دستمال کاغذی نیز بهره ببرید و بلافاصله آن را در سطل زباله بیندازید. اما بهترین کار استفاده مداوم از ژل های ضدعفونی نماینده و شستشوی منظم دست هاست. یادتان باشد که بعد از استفاده از آسانسور به هیچ عنوان صورت خود را لمس نکنید و دست ها را ضدعفونی کنید و در اولین فرصت با آب و صابون شستشو دهید.

صحبت نکنید

نتایج پژوهشی که در ماه ژوئن 2020 در PNAS به چاپ رسید نشان می دهد که صحبت و همهمه خطر انتشار ویروس را افزایش می دهد. بنابراین متخصصان توصیه می نمایند که در فضاهایی مانند آسانسور از صحبت کردن با دیگران و یا صحبت کردن با تلفن همراه خودداری کنید.

اگر می توانید از پله ها بهره ببرید

بهتر است در این روزهای همه گیری از خیر آسانسور بگذرید. البته اگر محل کار یا زندگی تان در طبقه بیستم باشد این توصیه چندان به کارتان نمی آید اما اگر قرار است به طبقه سوم بروید بهتر است از خیر آسانسور بگذرید و از پله ها بهره ببرید. توصیه می کنیم ابتدا آرام آغاز کنید و توجه داشته باشید که بالا و پایین رفتن از پله ها نوعی ورزش محسوب می گردد. به عقیده متخصصان بالا رفتن از پله ها یک روش عالی برای افزایش تحرک بدنی است.

پله ها نیز عاری از خطر نیستند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا اعلام نموده است که پله ها نیز عاری از خطر نیستند و باید به اصطلاح یک طرفه باشند. در واقع اگر راه پله ها شلوغ باشند می توانند خطرساز باشند و باید فاصله اجتماعی رعایت گردد. در راه پله ها نیز باید حواستان باشد که چیزی را لمس نکنید. برای باز کردن درها از آرنج یا دستمال کاغذی بهره ببرید و دست به نرده ها نزنید. زمانی که به مقصد می رسید حتماً دست هایتان را با آب و صابون بشویید. قبل از شستشوی دست ها به هیچ عنوان صورتتان را لمس نکنید.

منبع: همگردی
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1083

به "نکات استفاده از آسانسور در روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات استفاده از آسانسور در روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید