ستاره خلیچ فارس بزرگترین عرضه اولیه بورس کِی می آید؟

به گزارش لوکو، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با رونمایی از بزرگترین عرضه اولیه امسال بورس گفت: ترغیب و تشویق بازار سهام از طریق عرضه های اولیه از برنامه های حمایتی دولت از بورس محسوب می شود در حال حاضر تلاش می کنیم بنگاه های بزرگ مقیاس را وارد بازار سرمایه کنیم که از این میان نام شرکت نفت ستاره خلیج فارس قابل اشاره است.

ستاره خلیچ فارس بزرگترین عرضه اولیه بورس کِی می آید؟

به گزارش خبرنگاران، محمدعلی دادور مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در مورد عرضه اولیه این شرکت گفته است: با توجه به این که این شرکت به زودی وارد بورس می شود، پیش فرض های اولیه برای ورود به بازار وجود دارد که مهم ترین آن تبدیل بدهی های ارزی به ریالی است.

وی افزود: به زودی جلساتی در بورس خواهیم داشت تا با ارائه مدارک و شفافیت های لازم مقدمات ورود به بازار فراهم شود. امیدواریم با همکاری نهاد های ذیربط و مساعدت های بانک مرکزی و رفع موانع این پالایشگاه را وارد بازار کنیم تا سهام داران بدون هیچ مشکل و ابهامی خریداری کرده و از سود و منفعت آن بهره مند شوند.

مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس افزود: زمان ورود به بازار در گرو همکاری مسئولان و سازمان بورس است و در خوشببینانه ترین حالت تا حدود یک ماه و نیم آینده خواهد بود.

ستاره خلیج فارس آذرماه عرضه اولیه خواهد شد

عظیم ثابت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه عرضه اولیه شرکت نفت ستاره خلیج فارس آذرماه خواهد بود، گفت: این عرضه عظیمترین عرضه اولیه سالجاری حتی عظیمتر شستا خواهد بود، بنابراین باید شرایط بر آن محیا باشد، در غیر این صورت شرایط بازار را بهم می ریزد، اصولا عرضه های اولین در شرایط ثبات و رشد بازار انجام می شوند، تا خللی در فرایند حرکتی بورس ایجاد نکند.

وی افزود: اگر در شرایطی فعلی چنین عرضه ای انجام شود، نقدینگی بسیار زیادی از بازار جمع خواهد کرد و همین مسئله باعث منفی شدن کلیت بورس می شود، بنابراین در چنین شرایطی صلاح نیست که عرضه اولیه ای انجام شود، عرضه اولیه شستا برای این پیروز بود که در شرایط رونق بازار و زمانیکه پمپاژ نقدینگی در بورس وجود داشت، انجام شد، اما الان چنین شرایطی وجود ندارد و حداقل باید دوماه زمان درنظر گرفت تا شرایط عرضه اولیه پیروز ستاره خلیج فارس انجام شود.

این کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه عرضه های اولیه باید تحت شرایطی در بورس عرضه شوند، گفت: کشف یک قیمت رقابتی و جذاب برای این شرکت های تازه وارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است، در ماه های اخیر برخی از شرکت هایی که عرضه شدند، قیمت گذاری آن ها مورد اعتراض اهالی بازار قرار گرفت، اینکه یک قیمتگذاری معقول با توجه به دارایی ها و عملکرد شرکت انجام شود، می تواند هم به نفع خود بنگاه و هم به نفع سهام داران خُردی باشد که آن عرضه اولیه را خریداری می کنند.

ثابت ادامه داد: بنابراین باید ترتیبی اتخاذ شود که هم قیمت گذاری عرضه های اولیه کارشناسی باشد و هم زمان عرضه اولیه مناسب باشد، نباید شرایط طوری رقم بخورد که بورس و کلیت بازار از انجام چنین مسئله ای آسیب ببیند، بلکه اگر این موضوع درست انجام شود، به عمق بازار سرمایه افزوده می شود و از سوی دیگر نقدینگی هدفمندتر از گذشته در بورس به گردش در می آید.

عرضه اولیه های سنگین چه موقع باید انجام شود؟

مهدی افضلیان کارشناس بازار سهام نیز در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه عرضه های اولیه سنگین در شرایط رونق بازار باید انجام شود، گفت: در سال جاری هم نمونه پیروز عرضه اولیه سنگین را داشتیم و هم نا پیروز را، در مورد اول، عرضه های شستا و صندوق دارایکم، پیروز بودند چرا که در شرایط رونق بازار بود و نقدینگی، چون وجود داشت، سریع جذب شد، به خصوص در مورد شستا، اما در زمان اصلاح بازار طی تابستان صندوق پالایش یکم پذیره نویسی شد که بیش از 80 درصد آن پذیره نویسی نشد و به نوعی ناکام ماند.

وی افزود: حال این مسئله در مورد شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز صدق می کند، اگر این شرکت در شرایطی فعلی و با به طور کلی دوره رکود و نوسان بورس عرضه شود، ضربه عظیمی به بازار وارد می کند، زیراکه بسیاری از سرمایه گذاران برای شرکت در این عرضه اولیه سهم های خود را می خواهند بفروشند، برای همین بازار را چندین روز منفی خواهند کرد، در حال حاضر اصولا شرکتی که نقدینگی بالای 3 هزار تومان می خواهد باید عرضه اولیه آن را عقب بیندازند و در یک شرایط مناسب این کار را انجام دهند.

افضلیان با اشاره به اینکه در زمان اوج بازار روزانه 30 هزار میلیارد تومان معامله در بورس و فرابورس صورت می گرفت، گفت: اما حال این رقم به 11 هزار میلیارد تومان و در بهترین حالت به 13 هزار میلیارد تومان رسیده که تقریبا یک سوم شده، بنابراین هر عرضه اولیه سنگینی بورس را چند روز منفی خواهد کرد و باعث به وجود آمدن صف های فروش خواهد شد، با توجه به این موضوعات عرضه اولیه ستاره خلیج فارس باید به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول شود.

این کارشناس بازار سهام همچنین در مورد شرایط این روز های بازار سهام بیان داشت: بعد از صعود و ریزش سنگینی که بازار سهام طی شش ماه گذشته تجریه کرد، این روز ها شاهد تعادل نسبی در بورس هستیم که امر منطقی است، به نظر می رسد دیگر از صعود و نزول های سنگین خبری نباشد و بازار به صورت گله ای و دست جمعی حرکت نکند، این مسئله برای کلیت بازار نیز بسیار مناسب است و می تواند در بلند مدت به نفع بازار سهام باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1237

به "ستاره خلیچ فارس بزرگترین عرضه اولیه بورس کِی می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاره خلیچ فارس بزرگترین عرضه اولیه بورس کِی می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید