داروهای موثر در کاهش مرگ ومیر و بستری کرونایی ها

به گزارش لوکو، پژوهشگران کمیته ساماندهی تحقیقات کووید 19 و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با آنالیز 73 مقاله تاثیر داروهای مختلف را بر مقدار مرگ ومیر و مدت زمان بستری را در بیماران مبتلا به کووید 19 آنالیز کردند.

داروهای موثر در کاهش مرگ ومیر و بستری کرونایی ها

به گزارش خبرنگاران، از ابتدای همه گیری کووید 19 به علت ناشناخته بودن ویروس، هیچ درمان تایید شده ای به وسیله وزارت بهداشت و یا سازمان غذا و دارو وجود نداشت و همین موضوع سبب شد که پزشکان و محققان از داروهای جایگزین برای درمان این بیماری استفاده نمایند.

از آغاز پاندمی، مطالعات کارآزمایی بالینی بسیاری بر روی انواع داروها شامل داروهای ضد التهاب، ضد مالاریا، ضد ویروس، آنتی بیوتیک ها و آنتی بادی ها اجرا شده و نتایج متفاوتی را گزارش نموده اند.

آنالیز های اجرا شده نشان داده که تا به امروز مطالعه جامع و مقایسه ای در مورد اثرات داروهای مختلف بر روی پیامدهای کاهش اندازه مرگ ومیر و زمان بستری در بیمارستان، انجام نشده است.

اختلاف نظرهای زیادی در مورد درمان های کووید 19 وجود دارد. بر همین اساس پژوهشگران کمیته ساماندهی تحقیقات کووید 19 و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تهیه یک گزاره برگ آخرین نتایج در مورد تاثیر مداخلات دارویی بر اندازه مرگ ومیر و مدت زمان بستری را در بیماران مبتلا به کووید 19 آنالیز کردند.

این گزاره برگ حاصل یک مطالعه منتشر نشده است و باید توجه داشت که جایگزین دستورالعمل ها و پروتکل های درمانی کشوری نخواهد شد.

برای انجام این مطالعه ابتدا کلیدواژه های مربوطه در پایگاه های اطلاعاتی معتبر جستجو شد. سپس 21 هزار و 438 مقاله استخراج و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

پس از حذف مقالات غیر مرتبط با موضوع، 73 مقاله کارآزمایی بالینی تصادفی فاز سه که داروهای مورد تایید سازمان غذا و دارو را بر روی بیماران مبتلا به کووید 19 آنالیز نموده بودند، وارد مطالعه شدند و اطلاعات و داده های مربوط به این مقالات در مورد اندازه مرگ ومیر و طول مدت بستری بیماران، تحلیل شد.

نتیجه این آنالیز نشان داد که از میان 73 مطالعه کارآزمایی بالینی فاز سه در بازه زمانی دسامبر 202 تا دوم آگوست 2021، تنها دسته دارویی ضد التهاب (شامل؛ هیدروکورتیزون، کلشیسین، پنتوکسی فیلین، دگزامتازون و باریسیتینیب) بر کاهش اندازه مرگ ومیر تاثیر دارد.

بعلاوه نتایج این آنالیز حاکی از این بود که تنها دو دسته داروهای ضد انگل (شامل؛ آیورمکتین، هیدروکسی کلورکین و کلروکین) و ضد التهاب (شامل؛ هیدروکورتیزون، کلشیسین، پنتوکسی فیلین، دگزامتازون و باریسیتینیب) می توانند مدت زمان بستری را به اندازه قابل توجهی کاهش دهند.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: البته نباید فراموش کرد که این نتیجه از اطلاعات موجود مقالات کارآزمایی بالینی در داروهای موجود بوده است و با توجه به کم بودن تعداد مقالات در برخی از داروها، نمی توان نتیجه گیری قطعی و درستی داشت و احتیاج است این مطالعه به صورت پیوسته و با نتایج مقالات تازه به روز رسانی گردد.

در انجام این مطالعه ابوالفضل اکبری، محیا رزمی، سید محمدمتین علوی دانا، مهدی امیری، علی محمد حلوانی، سروش یزدانی، دکتر علیرضا صداقت؛ پژوهشگران کمیته تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری داشتند و دکتر سجاد سحاب نگاه مجری این طرح بوده است.

بر روی لینک زیر کلیک کنید:

گزاره برگ مقایسه اثر مداخلات دارویی بر اندازه مرگ ومیر و مدت زمان بستری در بیماران مبتلا به کووید- 19 : یک مطالعه مرور نظام مند و متاآنالیز

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1715

به "داروهای موثر در کاهش مرگ ومیر و بستری کرونایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای موثر در کاهش مرگ ومیر و بستری کرونایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید