خبرنگاران گوترش: کرونا نابرابری ها را در دنیا آشکار کرد

به گزارش لوکو، تهران- خبرنگاران- دبیر کل سازمان ملل با انتقاد از نابرابری های مالی و بهداشتی در دنیا، گفت که کرونا این بی عدالتی ها را آشکار کرد.

خبرنگاران گوترش: کرونا نابرابری ها را در دنیا آشکار کرد

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه در یک سخنرانی به مناسبت سالروز بزرگداشت نلسون ماندلا رییس جمهوری پیشین و رهبر جنبش ضدآپارتاید در آفریقای جنوبی خواهان خاتمه دادن به نابرابری ها در دنیا شد که عامل تظاهرات گسترده ضدنژادپرستی بوده و با شیوع ویروس کرونا بیش از پیش آشکار شده است.

گوترش با بیان اینکهکووید19 مثل اشعه ایکس عمل نموده و شکاف های موجود در اسکلت شنماینده جوامعی را که ما ساخته ایم، آشکار نموده، اضافه کرد: این ویروس مغالطه ها و اشتباهات را در همه جا آشکار می نماید: این دروغ که بازار آزاد می تواند همه را از نظام بهداشت بهره مند کند، این تخیل که کار بهداشتی رایگان کار نیست، او این توهم که ما در دنیا پسانژادپرستی زندگی می کنیم و این افسانه که ما همگی در یک شرایط هستیم.

دبیر کل سازمان ملل تاکید نمود که کشورهای توسعه یافته به شدت برای بقای خود سرمایه گذاری می نمایند و نتوانسته اند حمایت لازم را در این شرایط خطرناک از کشورهای در حال توسعه به عمل آورند.

گوترش به نظام نابرابر مالی در دنیا اشاره نمود و ادامه داد که 26 نفر از ثروتمندترین افراد دنیا به اندازه نیمی از جمعیت کل دنیا ثروت دارند... و این نابرابری های (نژادی، جنسی، طبقاتی و ملیتی) در دنیای که با شیوع کرونا چندپارچه شده به چشم می آید.

وی همچنین شرح داد که کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای آفریقایی، به خوبی در سطح دنیای قدرت، از جمله در بانک دنیای به لحاظ مالی و شورای امنیت سازمان ملل به لحاظ سیاسی، نماینده ندارند.

دبیر کل سازمان ملل از زمان شروع شیوع کرونا در دنیا بارها نسبت به نابرابری موجود در دسترسی مردم دنیا به منابع پزشکی و غذا انتقاد نموده و خواهان یاری کشورهای توسعه یافته به کشورهای فقیر و در حال توسعه شده است.

وی روز شنبه در یک گفت وگوی رسانه ای نیز از کشورها خواست هرکدام که پیروز به ساخت واکسن کرونا شدند، آن را در دسترس همه مردم دنیا قرار دهند.

پیشتر شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای در خصوص مسئولیت دولت ها در رسیدگی به مساله شیوع کرونا، بر لزوم دسترسی همه کشورها به واکسن کووید- 19 تاکید نموده بود.

اعضای این شورا در این قطعنامه با اجماع نظر به نقش محوری دولت ها در پاسخ به مساله شیوع کرونا و دیگر شرایط اضطراری مرتبط با امور بهداشتی اشاره نموده است.

این قطعنامه ضمن برجسته سازی تاثیر مساله توسعه پایدار و حقوق بشر مطرح نمود که تدابیر اضطراری دولتها در پاسخ به بیماری کووید-19 باید به الزامات آنها تحت قوانین حقوق بشری کاربردی پایبند باشد.

در این قطعنامه همچنین بر اهمیت دسترسی برابر به معاینات، درمان و واکسن این بیماری تاکید شده و عنوان شد که فراوری هر واکسن مربوط به بیماری کووید- 19 باید به عنوان یک کالای عمومی دنیای در نظر گرفته گردد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در دنیا از 14 میلیون و 300 هزار نفر گذشت و تعداد جان باختگان در اثر ابتلا به این ویروس نیز بیش از 600 هزار نفر است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1077

به "خبرنگاران گوترش: کرونا نابرابری ها را در دنیا آشکار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گوترش: کرونا نابرابری ها را در دنیا آشکار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید