بیماران با سابقه سکته مغزی، هر نوع واکسن کرونا را تزریق کنند

به گزارش لوکو، ایرنا/رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: بیمارانی که سابقه سکته مغزی دارند می توانند آسوده خاطر هر نوع واکسن کرونا را تزریق کنند.

بیماران با سابقه سکته مغزی، هر نوع واکسن کرونا را تزریق کنند

مسعود مهرپور افزود: بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند و افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری را دارند، ریسک بیشتری برای اینکه گرفتار کرونا شوند، دارند و عوارض این بیماری در آنها شدیدتر ظاهر می شود.

وی گفت: ضروری است این بیماران، واکسن کرونا را تزریق کنند و با توجه به اینکه شواهدی برای ارجحیت و اثرپذیری نوع واکسن وجود ندارد، می توانند هر نوع واکسن کرونا را استفاده کنند.

مهرپور ادامه داد: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر است و این بیماری همچنین عامل ناتوان کننده و اختلال حرکتی در افراد بالغ محسوب می شود، شناسایی عوامل خطر و زمینه ساز این بیماری شامل فشار خون، قند خون، چربی، چاقی، کم تحرکی، مصرف دخانیات و بیماری قلبی و عروقی است.

بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزانه 250 تا 300 نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند و 90 درصد این سکته ها به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست است.

حدود 30 درصد افرادی که در کشور دچار سکته مغزی می شوند زیر 50 سال دارند و این رقم 10 سال کمتر از میانگین جهانی بوده و کاهش چشمگیر سن شروع سکته مغزی در کشور هشدار دهنده است.

نتایج تحقیق جدید نشان می دهد احتمال مرگ و میر بیماران سکته مغزی خونریزی دهنده مبتلا به کووید 19 بیش از دو برابر بیماران غیر کرونایی است و این مطالعه نشان داد که بیماران کرونایی با هر دو نوع سکته مغزی بیش از بیماران گروه کنترل، دچار لوله گذاری می شوند و دارای سندرم حاد عروق کرونر، نارسایی حاد کلیه یا آمبولی ریه (لخته شدن خون در عروق ریه ها) هستند.

دلیل این موضوع مشخص نیست، اما به گفته محققان بیمارانی که با کووید 19 پذیرفته شده اند بیشتر داروهای ضد انعقاد دریافت می کنند که می تواند خطر سکته مغزی خونریزی دهنده را افزایش دهد. آنها قصد دارند در مطالعات آینده این موضوع را بررسی کنند.

منبع: همگردی
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1619

به "بیماران با سابقه سکته مغزی، هر نوع واکسن کرونا را تزریق کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماران با سابقه سکته مغزی، هر نوع واکسن کرونا را تزریق کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید