به ناتو و آمریکا در افغانستان نیازی نیست

به گزارش لوکو، به گزارش خبرنگاران، طیب جواد سفیر افغانستان در روسیه امروز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام نمود: عملیات های نظامی در افغانستان در حال حاضر تقریباً به طور صد در صد توسط نیروهای مسلح افغانستانی انجام می گردد و این به مفهوم آن است که حضور نیروهای خارجی (نیروهای آمریکایی و ناتو) دیگر لزومی ندارد؛ زیرا نیروهای بین المللی دیگر نمی جنگند.

به ناتو و آمریکا در افغانستان نیازی نیست

سفیر افغانستان در روسیه در ادامه افزود: نقش نیروهای بین المللی وابسته به ناتو و نیروهای آمریکا در مبارزه با گروه طالبان و تروریست ها به طور چشمگیری کاهش یافته است . به همین دلیل، به اعتقاد من حضور نیروهای آمریکا در افغانستان اهمیت خاصی برای انجام عملیات نظامی ندارد.

وی در ادامه افزود: همزمان از پیمان آتلانتیک شاقتصادی و آمریکا انتظار داریم رویکردی مسئولانه در ارتباط با خروج نیروهایشان داشته باشند و همچنین به حمایت اقتصادی از همه دستگاه های امنیتی در افغانستان ادامه دهند.

این در حالیست که دومین دُور از فرایند مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر 7 ژانویه 2021 شروع شد؛ اما هیئت های مذاکره نماینده پیرامون پیشرفت در این مذاکرات هیچ بیانیه امیدوار نماینده ای را منتشر ننموده اند.

لازم به ذکر است ائتلاف به سرکردگی آمریکا به بهانه های واهی مبارزه با تروریسم در سال های 2001 و 2003 به کشورهای افغانستان و عراق حمله کرد؛ تجاوزی که جز افزایش خشونت ها و ناآرامی ها در این دو کشور نتیجه ای به همراه نداشت.

بر اساس توافق میان طالبان و آمریکا در دوحه قطر، نیروهای اشغالگر خارجی باید تا خاتمه ماه مارس امسال میلادی خاک افغانستان را تَرک نمایند؛ توافقی که کشورهای غربی عضو ناتو دائماً در کوشش برای نقض آن به بهانه های مختلف هستند.

از سوی دیگر و با تشدید حوادث امنیتی پس از وقوع سلسله انفجارهای اخیر در افغانستان، محور غربی به ویژه کشورهایی که نیروهای اشغالگر خود را در قالب اعضای ناتو در این کشور مستقر نموده اند، با بهانه های مختلف به دنبال نقض توافق آمریکا با طالبان برای خروج از افغانستان هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1479

به "به ناتو و آمریکا در افغانستان نیازی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به ناتو و آمریکا در افغانستان نیازی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید