باتلاق ونزوئلا کابوس دولت ترامپ

به گزارش لوکو، تهران-خبرنگاران- ناکامی کودتای اخیر در ونزوئلا در حالی پیامدهای سنگینی برای دولت ترامپ به همراه داشته که عملا کاخ سفید را با سردرگمی و شرایط سختی روبرو نموده است.

باتلاق ونزوئلا کابوس دولت ترامپ

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در حالی روز گذشته در مصاحبه با شبکه ای بی سی بار دیگر خاطرنشان کرد که دولت ترامپ همچنان یکسری گزینه ها را برای براندازی دولت قانونی نیکلاس مادورو در ونزوئلا در نظر دارد که کاخ سفید تاکنون اعمال شدیدترین فشارهای دیپلماتیک و مالی را علیه دولت کاراکاس در دستورکار خود قرار داده که نتیجه ای نداده است.

ناکامی دولت ترامپ در دستیابی به اهدافش در سرنگونی دولتی قانونی در یک کشور مستقل می تواند در آینده تبعات منفی در اجرای سیاست های واشنگتن در عرصه دنیای به همراه داشته باشد. انچه مسلم است مواجهه ونزوئلا بحران زده با شدیدترین فشارها از سوی دولت ترامپ و همپیمانان منطقه ای است اما دولت مادورو تاکنون توانسته در برابر این موج مداخله آمریکا دوام بیاورد.

این ایستادگی دولت مادورو که کشورش ماه هاست با بدترین چالش های مالی و اجتماعی روبرو بوده نشان می دهد حتی دولت ترامپ توانایی آسیب رساندن به یک دولت تحت فشار در یک کشور مستقل را ندارد چه برسد به دولت های قوی و مقتدر در دنیا.

گیر افتادن ترامپ و مشاورنش در باتلاقی به نام ونزوئلا قطعا پیامدهایی برای کاخ سفید خواهد داشت. دولت مادورو تاکنون توانسته فشارهای سنگین دولت ترامپ را با راهبردهای مختلف دفع کند. حال سوال اینجاست که آیا با توجه به شکست استراتژی های دولت ترامپ در ونزوئلا، واشنگتن دست به اقدامی غیرمنتظره از جمله مداخله نظامی برای سرنگونی دولت مادورو خواهد زد و یا مجبور است همچنان در جهت تداوم فشارهای مالی بی نتیجه علیه ونزوئلا گام بردارد؟

پیش بینی تحولات ونزوئلا سخت بوده و ممکن است اتفاقات غیرمنتظره در این کشور رخ دهد اما آنچه در این برهه زمانی تعیین بوده، سردرگمی و نگرانی های دولت ترامپ در خصوص آینده ونزوئلاست. مادورو و تیم مشاورانش تاکنون توانسته اند به طور نسبی شرایط نامساعد ونزوئلا را مدیریت و خیزش مخالفان را مهار نمایند و به نظر می رسد ناکامی کودتای اخیر خوان گوایدو رهبر مخالفان تا حدودی صندلی مادورو را مستحکم تر نموده است. شکست این کودتا می تواند آمریکا را با کمترین گزینه ممکن در قبال ونزوئلا روبرو کند. این باعث می گردد شرایط بلاتکلیفی در تیم مشاوران ترامپ ایجاد گردد. هرچند مقامات آمریکا از بعید بودن اقدام نظامی در ونزوئلا سخن به میان آورده اند اما با رویکرد افراطی که دولت کنونی آمریکا در پیش گرفته هر گزینه ای در آینده احتمال دارد.

دولت ترامپ در خصوص مسئله نفوذ در ونزوئلا بسیار جدی است و تیم مشاوران کاخ سفید ماههاست کوشش می نمایند به هر نحوی زمام امور در این کشور آمریکای لاتین را به دست بگیرند. اما ناکامی های واشنگتن در قبال ونزوئلا شرایط را برای دولت امریکا سخت تر نموده است.

پمپئو در حالی در مصاحبه روز گذشته مدعی شد که سرنگونی دولت مادورو قریب الوقوع است که کاخ سفید در ماههای اخیر بارها از کناره گیری زودهنگام دولت کنونی کاراکاس از قدرت سخن گفته بودند که تاکنون محقق نشده است. این نشان می دهد معادلات به نفع کاخ سفید پیش نمی رود و با این روند چالش های واشنگتن افزایش می یابد.

مساله حمایت کشورهایی همچون روسیه و چین از دولت مادورو قطعا دولت ترامپ را هر روز بیشتر از گذشته نگران تر می نماید. به همین دلیل پمپئو اعلام نموده که ترامپ به شدت خواستار توقف آنچه مداخله روسیه در ونزوئلا توصیف کرد، است. تداوم حمایت های هم پیمانان ونزوئلا از دولت مادورو به کابوسی برای ترامپ تبدیل شده و قطعا واشنگتن می داند که در صورت شروع هرگونه اقدام نظامی در ونزوئلا، جنگی فراتر از انتظار کاخ سفید را باید پیش بینی کرد. به همین دلیل ترامپ و مشاورانش تاکنون تمایلی به اجرای مداخله نظامی از خود نشان نداده اند.

گزارش از: اطهر اینانلو

اروپام**9234**2040

منبع: ایرنا
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 193

به "باتلاق ونزوئلا کابوس دولت ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باتلاق ونزوئلا کابوس دولت ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید