انجام واکسیناسیون آبله در دام های سبک شهرستان فهرج

به گزارش لوکو، رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: در امسال بیش از 70 هزار راس بز و گوسفند در این شهرستان علیه بیماری های آبله بزی و گوسفندی به صورت رایگان واکسینه می شوند.

انجام واکسیناسیون آبله در دام های سبک شهرستان فهرج

به گزارش خبرنگار از ، بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیماری آبله گوسفند و بز یکی از مهمترین بیماری های ویروسی و واگیر نشخوارنمایندگان کوچک می باشد که بسیار سریع الانتشار بوده و در درگیری های حاصله در گوسفند و بز، تلفات 30 تا 50 درصدی را بدنبال دارد.

وی افزود: علائم بیماری آبله در گله های گوسفند و بز بسته به سن حیوان، نژاد، ایمنی و دیگر عوامل از ملایم تا شدید متفاوت است، بعلت حساسیت بره ها و بزغاله ها شدت بیماری در این گروه سنی نسبت به بالغین شدیدتر است و برخی از آن ها ممکن است قبل از نشان دادن علائم تلف شوند.

بماندشتی گفت: آبله گوسفندی و آبله بزی از طریق ویروس های آبله گوسفندی و آبله بزی از کاپری پاکس ویروس به وجود می آید و در بین آبله دام ها آبله گوسفند از همه خطرناک تر است. این ویروس نسبت به تغییرات محیط مقاوم می باشد، اما محلول 2 درصد فنل در ظرف 15 دقیقه آن را بی اثر می نماید.

وی افزود: از علائم این بیماری در دام های مبتلا می توان به تب بالا، توررم پلک، ضایعات پوستی به صورت برجستگی هایی بخصوص در ناحیه کشاله ران، زیر بغل، زیر دنبه و اطراف گوش و لب ها اشاره نمود.

بماندشتی گفت: استفاده از واکسن راهی مناسب به منظور پیشگیری از بیماری آبله می باشد. برای این منظور واکسن زنده آبله که به صورت لیوفیلیزه است پس از یکنواخت نمودن با حلال مخصوص به میزان نیم میلی لیتر به صورت زیر جلدی در ناحیه کتف تزریق می گردد.

بماندشتی بیان داشت: پیشگیری از شیوع این نوع بیماری ها در سطح گسترده مستلزم همکاری بیشتر دامداران روستایی است، دامداران باید علاوه بر قرنطینه دام های جدید خریداری شده، در ماه های نخست ورود دام به دامداری در هر سال تمامی گله های خود را با واکسیناسیون علیه بیماری آبله ایمن نمایند.

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 211

به "انجام واکسیناسیون آبله در دام های سبک شهرستان فهرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام واکسیناسیون آبله در دام های سبک شهرستان فهرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید